IVECO WAY: podwozia do każdej misji

Na początku września br. firma IVECO Poland zaprezentowała pełną gamę ciężkich podwozi z zabudowami dla budownictwa i służb komunalnych. Celem wydarzenia było przedstawienie najnowszego modelu T­‑WAY i nowości na 2022 r., ale także zapowiedź zmian organizacyjnych u producenta.

Odbiór odpadów miejskich to zadanie dla modelu S­‑WAY. W tym przypadku użyto podwozia 6×2 z gazowym silnikiem Cursor 9 o mocy 340 KM i momencie maksymalnym 1500 Nm. Układ napędowy obejmuje 6­‑biegową skrzynię automatyczną Allison.

IVECO jest obecnie częścią koncernu CNH Industrial, którego specjalnością są maszyny budowlane i rolnicze tak znanych marek jak Case, New Holland czy Steyr. Dołączenie do nich pojazdów użytkowych miało swoją logikę – silniki do wszystkich produktów dostarcza spółka FPT Industrial, również należąca do CNH Industrial. Było jednak także wiele różnic, przede wszystkim w przeznaczeniu produktów i specyfice rynku „On Highway”, dlatego zdecydowano się na podział. Po stronie off­‑roadowej zostanie spółka CNH Industrial N.V., natomiast wszystko co porusza się po drogach przejmie nowa organizacja nazwana IVECO Group.

W tym podwoziu zamontowano w sumie 11 butli gazowych po obu stronach ramy i na stelażu za kabiną, dzięki czemu śmieciarka może swobodnie pracować nawet w większej odległości od stacji CNG.

Nowe przedsiębiorstwo skoczy na głęboką wodę konkurencyjnego rynku stojącego przed kosztowną transformacją energetyczną. IVECO ma duży potencjał produkcyjny, na który składa się 18 zakładów na 4 kontynentach, i technologiczny, zwłaszcza w dziedzinie napędów. Oczekując większej samodzielności zwarto szeregi, kompletując nową gamę pojazdów dużej ładowności. W tym najbardziej dochodowym segmencie włoska marka ma jeszcze wiele do zrobienia: udział w rynku europejskim wynosi obecnie 8%, ale z tendencją wzrostową zawdzięczaną pierwszemu modelowi z nowej rodziny. Był to IVECO S­‑Way zaprezentowany w 2019 r. Rozwiązania podwozia decydujące o niezawodności i wydajności wprowadzono w Stralisach już w 2016 r. Wśród nich jest modułowy układ elektroniczno­‑elektryczny HI­‑MUX znacznie mniej podatny na usterki, a prostszy w diagnozie i modyfikacjach, np. przy dołączaniu sterowania zabudową.

Kolejnym krokiem była nowa kabina o lepszej aerodynamice i komfortowym wnętrzu. Postawiono też na maksymalne skomunikowanie pojazdów, by uzyskiwać informacje o ich stanie i sprawnie zarządzać zarówno od strony logistycznej, jak i technicznej. Cała gama WAY jest wyposażona standardowo w moduł Connectivity Box. Obecnie dołożono do tego cyfrowego asystenta kierowcy IVECO Driver Pal, który umożliwia interakcję z pojazdem, jego systemami sterowania, assistance i funkcjami zarządzania flotą przez polecenia głosowe.

W gamie IVECO WAY silnik uruchamia się za pomocą przycisku, a kierownica już w podstawowej kompletacji jest wielofunkcyjna i ścięta u dołu, zapewniając więcej miejsca nad nogami.

Duża część rynkowego sukcesu IVECO S­‑WAY przypada na wersję Natural Power zasilaną gazem ziemnym w obu postaciach. Szczególną furorę zrobiły ciągniki S­‑WAY LNG. Duże zbiorniki kriogeniczne mieszczą skroplony gaz ziemny w ilości zapewniającej zasięg 1600 km; nawet w wersji Low Tractor z niskim siodłem można przejechać ponad 1200 km. Wielką zaletą gazowych ciągników jest 13­‑litrowy silnik Cursor 13 NP o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2000 Nm. Opracowany specjalnie do zasilania gazem ziemnym (a także biometanem), spala go bardzo sprawnie, toteż nie odbiega daleko od podobnego diesla osiągami, a przede wszystkim wymaganiami obsługowymi. Nieco częstsze wymiany oleju oraz wymiana świec nie wpływają znacząco na koszty serwisu. Dzięki temu większe koszty zakupu są szybko równoważone przez oszczędności na paliwie, zwłaszcza jeśli można skorzystać ze zwolnienia z myta na niemieckich drogach. Dostępny jest także mniejszy silnik gazowy Cursor 9 NP (8,7 l) o mocy 340 lub 400 KM.

Nawet wąska kabina AD bez trudu mieści trzeci fotel. W modelu S­‑WAY zadebiutowała wersja ze zintegrowanym pasem bezpieczeństwa.

Silniki wysokoprężne z nowej gamy są z kolei przystosowane do zasilania biopaliwami drugiej generacji, takim jak HVO. Seria Cursor 13 została uzupełniona o dwa warianty o mocy 490 i 530 KM. Wszystkie mają podwyższoną sprawność dzięki zwiększeniu stopnia sprężania i nowej strategii zarządzania spalaniem.

IVECO S­‑WAY to ciągniki i podwozia w układzie 4×2 i 6×2, można je stosować w pojazdach komunalnych pracujących na drogach lub w miastach. Jeśli są wymagane większa wytrzymałość i zdolności trakcyjne, należy skorzystać z linii IVECO X­‑WAY. Tworzą one pełniejszą gamę układów osi: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4; można także zamówić hydrostatyczny napęd przednich kół HI­‑TRACTION. System działa do prędkości 25 km/h i jest aktywowany automatycznie, jeśli jest potrzebna dodatkowa trakcja. Ma on znaczną przewagę nad klasycznym mostem napędowym pod względem zużycia paliwa i masy. Dzięki mocniejszej ramie IVECO X­‑WAY sprawdzą się w zastosowaniach, w których ciężarówka 90% tras pokonuje po asfalcie, ale na ostatnim odcinku musi poradzić sobie na bezdrożach.

Sieć serwisowa IVECO to 42 punkty, z czego 33 obsługują pojazdy ciężkie. Spośród nich aż 21 ma status Truck Station, które wyróżniają się specjalnym przeszkoleniem mechaników, wydłużonymi godzinami pracy i większym zapasem części zamiennych – powiedział Dyrektor Generalny IVECO Poland Daniel Wolszczak.

Nowością tego roku jest IVECO T­‑WAY. To następca Trakkera pod względem dzielności terenowej i trwałości w najtrudniejszych warunkach eksploatacji, ale z rozwiązaniami zwiększającymi produktywność i ładowność, a także bezpieczeństwo i komfort kierowcy. Solidność konstrukcji wynika z zastosowania podwozia z ramą o grubości profili 10 mm (chyba, że chodzi o lekką wersję, wtedy rama jest 7,7­‑milimetrowa jak w X­‑WAY). Przednia oś ma nośność do 9 t, tylny wózek 2×13 t, tylne osie są standardowo wyposażone w zwolnice w piastach. Nowe tylne zawieszenie podwójnych osi zmniejsza masę pojazdu o ponad 300 kg i poprawia trakcję poza drogami dzięki większemu prześwitowi i kątowi zejścia.

Najlepsze do pojazdów budowlanych silniki Cursor 13 rozwijają moc do 510 KM (o 10 KM więcej niż w Trakkerze). W lżejszych konfiguracjach IVECO T­‑WAY jest dostępny także z silnikami Cursor 9. Współpracują one z 12­‑ lub 16­‑biegowymi zautomatyzowanymi skrzyniami HI­‑TRONIX uzupełnionymi o funkcje opracowane z myślą o mobilności w terenie. Hill Holder pomaga w ruszaniu na wzniesieniu, tryb wykołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na grząskiej nawierzchni, a tryb pełzania poruszanie z minimalną prędkością podczas manewrowania.

Kabina IVECO T­‑WAY dzieli rozwiązania funkcjonalne i estetyczne z serią WAY. Jest dostępna w wersji krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym.

Jeżeli pojazd sporadycznie opuszcza drogi utrwardzone, np. by odebrać kontener z odpadami z terenu budowy, lepiej użyć IVECO X­‑WAY o sztywniejszej ramie i z możliwością wyboru wysokości podwozia.

IVECO T­‑WAY ma szeroki zakres układów napędowych: 6×4 w podwoziach i ciągnikach oraz 8×4 w podwoziach, a także na wszystkie koła 4×4 lub 6×6 w podwoziach i ciągnikach oraz 8×8 w podwoziach. Można skorzystać z hydrostatycznego napędu HI­‑TRACTION w ciężarówkach i ciągnikach 6×4. Względem Trakkera rozszerzono ofertę rozstawów osi, co ułatwia montaż zabudów bez potrzeby modyfikacji podwozia. Wśród przystawek odbioru mocy jest Sandwich PTO umieszczona pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Może ona przekazać na urządzenia zabudowy aż do 2300 Nm momentu obrotowego. Tak uniwersalna oferta i obszerny wybór odmian sprawiają, że IVECO T­‑WAY doskonale sprawdza się we wszystkich specjalistycznych zadaniach transportowych, które dotychczas wymagały przebudowy pojazdu.

Wojciech Karwas

Leave a Reply

Your email address will not be published.