Zamiatarka Bucher CityCat VR50e na dziś i na jutro

Zamiatarka Bucher CityCat VR50e na dziś i na jutro

Strefy wolne od napędów spalinowych w jednych miastach są już faktem, w innych zostaną wprowadzone w kolejnych latach. Tym wymaganiom sprosta nowa, całkowicie elektryczna zamiatarka Bucher VR50e.

 Maszyna powstała na bazie spalinowego modelu Bucher 5006 z założeniem, że nie może mu w niczym ustępować, zwłaszcza jeśli chodzi o wydajność pracy. Była to wysoka poprzeczka, ponieważ zamiatarka 5006 jest uważana za doskonałe połączenie zalet z dwóch klas: niewielkich gabarytów i zwrotności maszyn kompaktowych oraz ładowności i pojemności zbiornika na zmiotki charakterystycznych dla urządzeń montowanych na lekkich podwoziach ciężarówkowych. Dlatego firma Bucher Municipal starannie projektowała zestaw akumulatorów odpowiednich do zasilania wersji elektrycznej oraz elektronikę sterującą, aż latem ub. roku nadszedł czas na debiut. Na jego miejsce wybrano monachijskie targi IFAT.

Wydajny napęd elektryczny i dopracowane zasilanie są kluczem do sukcesu. Baterie zostały umieszczone w podwoziu i osłonięte stalowymi osłonami tak przed bryzganiem wody, jak i uszkodzeniami mechanicznymi, nawet w przypadku uderzenia w bok przez inny pojazd. Ich pojemność wynosi 137 kWh, co wystarcza na 10 godzin nieprzerwanej pracy,

W modelu VR50e wykorzystano kabinę i ramę spalinowej zamiatarki kompaktowej, zastępując tradycyjny napęd elektrycznym „1:1”, bez uszczerbku dla ładowności (4700 kg) czy operacyjności maszyny.

Do uzupełniania energii służy ładowarka pokładowa o mocy 22 kW, zdolna w pełni naładować baterie w 5-6 h. Zamiatarkę można także podłączyć do zewnętrznej ładowarki prądu stałego z typowym gniazdem CCS2 o mocy do 70 kW (opcja). Cała elektronika w zamiatarce jest osłonięta przed wilgocią i pyłem na poziomie IP69.

Przy każdej szczotce są regulowane dysze natryskujące wodę ograniczającą pylenie, wśród opcji jest dodatkowa listwa do zmywania nawierzchni.

Maksymalna prędkość jazdy 50 km/h umożliwia szybką samodzielną zmianę rejonu. Podczas pracy wynosi ona 20 km/h. W tym trybie są sterowane wszystkie koła, a średnica zawracania zmniejsza się do niespełna 6 m. Standardowo maszyna ma zbiornik na zmiotki o pojemności 5,6 m3 i zbiornik na wodę o pojemności 880 l, z opcjonalnym układem odzysku, aby wydłużyć czas pracy i zmniejszyć jej koszty. Na życzenie klienta można przystosować VR50e do przewożenia 2000 l wody kosztem ilości zbieranych zanieczyszczeń. Maksymalna szerokość zamiatania, przy układzie trzech szczotek, wynosi 3768 mm. Zespół zamiatający można przesuwać hydraulicznie o 400 mm w obie strony.

Zanieczyszczenia są zbierane przez centralną ssawę o szerokości 800 mm i regulowanej wysokości. Można zamówić skierowaną na nią kamerę, przekazującą obraz na monitor w kabinie.

Dużej wydajności pracy sprzyja także przeszklona kabina o doskonałej widoczności do przodu i na boki. Mieszczą się w niej dwie osoby siedzące w fotelach z pneumatycznym zawieszeniem. Na krótsze odległości można zabrać trzecią osobę na składanym siedzisku, np. do wykonywania czynności pomocniczych. Podobnie jak w przypadku wersji spalinowej, w maszynie VR50e są dostępna różne rozwiązania dodatkowe, m.in. wąż ssawny, myjka wysokociśnieniowa czy listwa z dyszami do mycia nawierzchni. Samą kabinę w ramach opcji można wyposażyć w klimatyzację, a widoczność dla operatora poprawić za pomocą kamery cofania.

VR50e ma nowoczesną kabinę ze sterowaniem układem zamiatającym zgrupowanym w podłokietniku Smart-Con. Centralny ekran, poza wyświetlaniem widoków z kamer, służy do diagno­styki pojazdu i sprawdzania nastaw.

Inne pożyteczne wyposażenie dodatkowe to układ EasyClean, który spłukuje wodą pod ciśnieniem łopatki turbiny ssącej, wnętrze zbiornika wody i filtr siatkowy nad zbiornikiem zmiotek, za jednym naciśnięciem przycisku. Zamiatarka VR50e może być także podłączona do systemu telematycznego Bucher Connect, który ułatwia racjonalne planowanie tras, dokumentuje wykonanie zadania i umożliwia zdalne zarządzanie maszyną m.in. pod kątem dysponowanego zasięgu i planowanego ładowania. Przekazuje także do chmury dane diagnostyczne, pozwalając zapobiegać poważniejszym usterkom i przestojom. Ogólne koszty obsługi elektrycznej zamiatarki są niższe niż dieslowskiej, a koszty użytkowania nawet dużo niższe. W sprzyjających warunkach, przy dysponowaniu własnym prądem, można szybko zrównoważyć wyższą cenę zakupu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.