Od momentu rozpoczęcia produkcji seryjnej eActrosa w październiku 2021 r. Mercedes-Benz Trucks sukcesywnie rozszerza możliwości zastosowania tej elektrycznej ciężarówki do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W kwietniu bieżącego roku przedsiębiorstwo utylizacji odpadów REMONDIS odebrało pierwszego eActrosa skonfigurowanego jako śmieciarka.
W tym celu elektryczną ciężarówkę wyposażono w zabudowę bębnową z napędem elektrycznym FAUN ROTO-PRESS o pojemności 21 m3. REMONDIS wykorzystuje eActrosa w centrum Kolonii do wywozu odpadów od klientów biznesowych. Ponadto jest planowana zbiórka odpadów komunalnych w Nadrenii.
Technicznym sercem eActrosa jest jednostka napędowa w postaci sztywnej osi z wbudowanymi dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy ciągłej 330 kW (450 KM) i maksymalnej 400 kW (544 KM) oraz dwustopniową automatyczną skrzynią biegów. Zdaniem konstruktorów Daimler Trucks jest to lepsze rozwiązanie, niż z silnikiem (lub silnikami) centralnym przekazującym napęd na tradycyjny most za pośrednictwem krótkiego wału, m.in. ze względu na łatwiejszą modularyzację podwozia i uwolnienie przestrzeni w ramie np. na akumulatory! W eActrosie są montowane 3 lub 4, każdy z zapasem energii 105 kWh. Zależnie od ich liczby zasięg w optymalnych warunkach wynosi 300-400 km.
Bezzwłoczna dostępność pełnego momentu obrotowego silników zapewnia znakomite przyspieszenie; korzyścią dla kierowców jest, że pojazd jeździ cicho, a prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Dzięki rekuperacji odzyskuje się energię elektryczną i oszczędza hamulce. MB eActros przedstawia się zatem jako lokalnie zeroemisyjna alternatywa transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich.
Jego zalety zostały potwierdzone w praktycznych próbach, jakie przeprowadziła wcześniej w Kolonii siostrzana firma logistyczna Rhenus. Prototypowy eActros był używany do rozwożenia pustych kontenerów na odpady, m.in. do punktów napraw i z powrotem. Jedną z licznych obserwacji, które poczyniono w tej fazie testów, jest potwierdzenie deklarowanego zasięgu ok. 200 km (pojemność baterii w tym pierwszym modelu wynosiła 240 kWh) i to niezależnie od obciążenia, profilu trasy czy topografii terenu. MB eActros w niczym nie ustępował tradycyjnym samochodom ciężarowym pod względem dyspozycyjności i osiągów, zarówno podczas upałów, jak i chłodów. Baterie można całkowicie naładować prądem o mocy 150 kW w ciągu 2 h, do czego przystosowano jedną z zajezdni Remondis.
Równolegle trwają ostatnie próby praktyczne bateryjnego MB eEconica w przedsiębiorstwie komunalnym Frankfurtu n. Menem. Premiera tego modelu odbędzie się na tegorocznych targach IFAT w Monachium, a rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na lato bieżącego roku.
Leave a Reply