ProjectTETRA zwycięzcą konkursu Good Design 2019

ProjectTETRA zwycięzcą konkursu Good Design 2019

Ładowarka kołowa może zwracać uwagę nie tylko wielkością czy osiągami, ale również wyglądem. Udowodniła to firma Case Construction, prezentując na ubiegłorocznych targach Bauma futurystyczny model „TETRA”. Dla każdego, kto go zobaczył, już w tamtym momencie był oczywistym zwycięzcą konkursu Good Design 2019.

Wyłaniając laureatów konkursu Good Design, międzynarodowe jury, które składa się z profesjonalistów branży projektowania, dziennikarzy i krytyków zajmujących się nowoczesnym designem ocenia jednak nie tylko wygląd produktów. Muszą one również spełniać kryteria jakościowe, funkcjonalne i estetyczne, nie wspominając już projektowaniu zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. A ładowarka „TETRA” wyróżnia się pod każdym względem. Została wyposażona w 6-cylindrową jednostkę NG zasilaną sprężonym gazem ziemnym (CNG), która rozwija moc 230 KM i maksymalny moment obrotowy 184 Nm. Osiągi te są zbliżone do analogicznego silnika pracującego na oleju napędowym, ale maszyna zapewnia dużo niższe koszty eksploatacji (nawet o 30%), jest znacznie cichsza (o połowę) i bardziej przyjazna dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń. Wytwarza nawet o 95% mniej CO2 (w przypadku zastosowania biometanu), 90% mniej NO2, natomiast redukcja cząstek stałych sięga aż 99%.

Koncepcyjna maszyna ma niemal w całości przeszkloną kabinę z nachyloną do przodu szybą czołową i przesuwnymi drzwiami. W zasięgu prawej ręki znajduje się monitor wielofunkcyjny, na którym mogą być wyświetlane m.in. wszystkie informacje dotyczące masy przeładowywanego urobku (bieżący ładunek w łyżce, docelowy ładunek na wywrotce), mapa miejsca pracy (śledzenie przyjeżdżających ciężarówek, wskazywanie najszybszej trasy do wybranego obszaru roboczego) czy prognoza pogody w czasie rzeczywistym. Bez odrywania rąk od joysticków operator może np. regulować temperaturę wnętrza, sterować systemem audio, wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne czy dyktować SMS-y. Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest jednak zdalne przygotowanie maszyny do uruchomienia za pomocą funkcji skanowania siatkówki oka na sparowanym telefonie komórkowym. Pozwala to na wcześniejsze rozpoczęcie ogrzewania lub chłodzenia wnętrza albo odszranianie szyb. W trosce o bezpieczeństwo operatora oraz osób przebywających w otoczeniu maszyny zastosowano w niej również system wykrywania przeszkód, stanowiący jeden z efektów programu badań i rozwoju w zakresie pojazdów autonomicznych CNH Industrial.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.