Pierwsza infolinia odpadowa już działa!

Pierwsza infolinia odpadowa już działa!

10 maja w Dniu Komunalnika została uruchomiona pierwsza infolinia, która w całości poświęcona jest zasadom poprawnego segregowania odpadów. Od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00-16.00 dzwoniąc pod numer 0-8000-33-44-5 każdy mieszkaniec Kielc może skorzystać z pomocy fachowców i rozwiać swoje wątpliwości odnośnie pozbycia się konkretnego przedmiotu wrzucając go do właściwego pojemnika na odpady.

Idea stworzenia infolinii, która nie faworyzuje żadnego pokolenia, jest łatwo dostępna także dla osób o ograniczonej mobilności czy wykluczonych cyfrowo, pojawiła się nieprzypadkowo. – Pomysł na infolinię odpadową powstał po wizycie w kieleckim radiu. W czasie godzinnego dyżuru odebrałam kilkanaście telefonów, głównie od starszych osób, z konkretnymi pytaniami o to, do którego pojemnika wrzucić stare ubrania, pojemniki po farbie czy taśmy magnetofonowe. Pokazało to, że wiele osób chce właściwie segregować, zna ogólne zasady, ale problemy zaczynają się przy rzadziej używanych przedmiotach. Od dziś już nie tylko w czasie dyżurów, ale codziennie, na pytania Kielczan będzie odpowiadała doświadczona i bardzo dobrze przygotowana do zadania ekipa ENERIS – powiedziała Magdalena Sułek-Domańska, dyrektor komunikacji ENERIS.

Każdy zainteresowany tym, gdzie wrzucić doniczkę ceramiczną, sierść psa, płytę CD, świeczkę czy szczotkę do włosów, może poprosić o wsparcie pracowników infolinii odpadowej. Pilotażowy program uruchomiony w Kielcach ma pokazać, czy jest to dogodna droga kontaktu i poszukiwania wiedzy w szczególności dla osób starszych, ale nie tylko. Dodatkowo mieszkańcy Kielc cały czas mogą korzystać z adresu mailowego ok@eneris.pl, a plakaty z zasadami segregowania czekają na wszystkich zainteresowanych. Informacje można też znaleźć na stronie: www.eneris.pl/jaksegregowac.

Segregowanie odpadów stało się takim samym obowiązkiem jak płacenie podatków czy przechodzenie na zielonym świetle. Poprawnego segregowania nie można nauczyć się w miesiąc, ale też nie można liczyć na to, że zasady się zmienią i nastąpi powrót do jednego pojemnika w naszych kuchniach – to nie ekologiczne i nieekonomiczne. – ENERIS aktywnie wspiera Kielczan w nauce segregowania. Organizowaliśmy wydarzenia plenerowe, spotykamy się z mieszkańcami w poszczególnych dzielnicach, dystrybuujemy profesjonalnie przygotowane materiały współtworzone w ramach Koalicji 5 frakcji. Doświadczenie pokazuje jednak, że dostęp do informacji jest uzależniony często od wieku czy możliwości korzystania z nowych technologii – powiedział Andrzej Dziewanowski, dyrektor Zakładu ENERIS Surowce w Kielcach.

Nieuchronnie zbliża się chwila, gdy każda polska gmina musi wykazać się uzyskaniem 50% odzysku surowców wtórnych. Takie są dyrektywy europejskie i przepisy prawa polskiego. Stąd w kolejnych miejscowościach coraz głośniej mówi się o kontrolach mieszkańców w zakresie prawidłowego segregowania i nakładaniu kar na spółdzielnie nieprzestrzegające segregacji na 5 frakcji. Tymczasem, jak widać po zawartości kolorowych pojemników w altanach, problemów z segregowaniem nie brakuje. – Bywają miesiące, że niemal codziennie zamiast odbierać odpady z osiedlowych altan, zmuszeni jesteśmy zostawić na pojemnikach tzw. żółtą kartkę, czyli ostrzeżenie o nieprawidłowej segregacji. Zdajemy sobie sprawę, że funkcjonuje odpowiedzialność zbiorowa i czasem pojedyncze osoby mogą zniweczyć wysiłki wielu mieszkańców, ale takie są zasady jeśli odpady w pojemnikach są zmieszane, nie możemy ich odebrać i to mieszkańcy zostają z pełnym pojemnikiem – przyznaje Artur Zielonka, pracownik ENERIS odbierający odpady z terenu Kielc.

Na infolinię odpadową uruchomioną dla Kielc może zadzwonić każdy mieszkaniec Polski, ale warto zdawać sobie sprawę, że na terenie kraju występują różne instalacje, które mogą mieć nieco inne wytyczne odnośnie postępowania z konkretnymi odpadami.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.