Zelektryfikowane pojazdy Scania

Zelektryfikowane pojazdy Scania

Scania wprowadza na rynek gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych. To kluczowy etap w procesie zapewnienia przez skandynawski koncern zrównoważonego systemu transportowego. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w pełni elektryczne będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym, ale też komunalnym.

Rozszerzenie oferty o takie rozwiązania stanowi ważny krok w rozwoju firmy Scania, która ma już duże doświadczenie w produkcji pojazdów napędzanych olejem napędowym i paliwami odnawialnymi. W nadchodzących latach Scania będzie rozwijać gamę zelektryfikowanych pojazdów z myślą o wszystkich zastosowaniach, także w transporcie dalekodystansowym i budownictwie. – Z wielką dumą ogłaszamy rozpoczęcie długoterminowego zaangażowania firmy Scania w elektryfikację. W nadchodzących latach będziemy corocznie wprowadzać pojazdy elektryczne w całej gamie i w tym celu reorganizujemy produkcję. Szczególne znaczenie ma fakt, że za kilka lat wprowadzimy również elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie długodystansowym, przystosowane do szybkiego ładowania podczas obowiązkowych 45-minutowych przerw dla kierowców – zapewnia Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

W pełni elektryczny pojazd ciężarowy Scania jest dostępny z kabinami L i P. Wyposażono go w silnik o mocy 230 kW (310 KM) i dwa pakiety baterii do wyboru. Pakiet złożony z pięciu baterii ma pojemność 165 kWh, natomiast 9-bateryjny umożliwia zmagazynowanie aż 300 kWh energii. Większy z nich zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. Ponieważ w tym pojeździe nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje miejsce jednostki napędowej. Pozostałe są umieszczone wzdłuż ramy. Naładowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej niż 55 min., a pakietu 9 baterii mniej niż 100 min. Baterie są też ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji energii.

Hybryda plug-in Scania również jest dostępna z kabinami L i P. Pojazd umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km w oparciu o pracę silnika elektrycznego, tam gdzie jest to wymagane. W połączeniu z zastosowaniem paliw odnawialnych, operatorzy transportowi mogą znacząco przyczynić się do ochrony klimatu. Ponieważ hybryda plug-in ma silnik spalinowy, miejsca na akumulatory jest mniej. Pojazd został wyposażony 3 baterie o pojemności 90 kWh, które są źródłem energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas ładowania od zera do 80% wynosi około 35 min. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doładować przy każdym załadunku i rozładunku. Zastosowany silnik spalinowy może dysponować mocą 280-360 KM. Zasięg na napędzie elektrycznym dochodzi do 60 km.

Chociaż zelektryfikowane pojazdy to pod pewnymi względami nowe rozwiązanie, podjęliśmy wszelkie możliwe kroki, aby odnosiły się do nich te same kryteria dyspozycyjności, co wobec innych naszych pojazdów ciężarowych. Scania wyznacza wysokie standardy jakości i nasze elektryczne pojazdy ciężarowe są z nimi zgodne – komentuje Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.

Elektryczne pojazdy mogą być wykorzystywane do transportu różnych ładunków, także w temperaturze kontrolowanej. Mogą również stanowić podstawę zabudowy dla hakowców, wywrotek, betonomieszarek, śmieciarek, a także pojazdów straży pożarnej i pomocy drogowej. – Jesteśmy przekonani, że klienci, którzy są zwolennikami postępu z chęcią dołączą do elektryfikacji, podejmując pierwsze kroki w celu przygotowania swoich flot na przyszłość. Wdrożenie jej w największych firmach z dużymi flotami stwarza możliwość szybkiego zdobycia doświadczenia w tym obszarze. Dodatkowo najwięksi nabywcy usług transportowych są zainteresowani zmniejszeniem swojego śladu węglowego – dodaje Anders Lampinen.

Hybrydy plug-in i pojazdy w pełni elektryczne odegrają kluczową rolę w centrach miast wraz z powiększaniem się stref o ograniczonej emisji. Przyczynią się również do lepszego wykorzystania flot. Ponieważ są ciche będą mogły pracować w nocy i nad ranem, unikając korków i trudności z zaparkowaniem. Badania wskazują, że dostawy poza godzinami szczytu mogą być realizowane do 30% szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ciągu dnia. Wpływa na to większa dostępność miejsc postojowych, mniejszy ruch uliczny, wyższa prędkość jazdy oraz możliwość częstszego przejeżdżania skrzyżowań na zielonym świetle.

W obu wariantach napędu występuje tryb cichy. Pojazd w pełni elektryczny odznacza się ponadto znakomitym przyspieszeniem uzyskanym dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 2200 Nm. Każdy z pojazdów, zarówno hybrydy plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne, zapewniają nowe i niesamowite wrażenia z jazdy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.