Odpady zmieszane i frakcja bio w jednym kursie

Odpady zmieszane i frakcja bio w jednym kursie

Segregacja „u źródła” nie jest już tylko teorią i coraz lepiej wychodzi w praktyce. Stawia to nowe wymagania dla pojazdów do odbioru odpadów. Jakie? Powinny ułatwić opróżnianie na czas większej liczby pojemników, zachowując przy tym dotychczasowy poziom kosztów wykonywanych zadań.

Zabudowa jest zamocowana do ramy pośredniej za pomocą łączników z gumowymi poduszkami, które ograniczają przenoszenie naprężeń skrętnych ramy pojazdu na nadwozie.

Doskonale zdaje sobie z tego sprawę firma Ekocel, która rozszerzyła ofertę o zabudowę z tzw. Bioboxem. Standardowe nadwozia do zbiórki odpadów są wyposażone w system zagęszczający, niezbędny w przypadku odbioru zmieszanych odpadów komunalnych, makulatury, butelek PET itp. Takie materiały są lekkie, ale zajmują dużo miejsca. Chcąc więc w pełni wykorzystać możliwości transportowe śmieciarki, czyli również jej dopuszczalną ładowność, konieczne jest zastosowanie mechanizmu tzw. prasy. Jednak wśród odpadów zbieranych selektywnie są też takie, których nie trzeba (szkło) lub nie powinno się zagęszczać (typu bio). W przypadku tych drugich można byłoby np. doprowadzić do powstania odcieków i tym samym zanieczyszczenia podłoża. Aby umożliwić jednoczesny odbiór i bezpieczny transport zarówno odpadów komunalnych, jak również odpadów typu bio lub jeszcze innych, powstała zabudowa Medium XL­‑SiB z Bioboxem. Od tyłu do ok. 2/3 całej swojej długości to tradycyjna śmieciarka, którą tworzy skrzynia o pojemności 13,7 m3 z popularnym wrzutnikiem tylnym SK350 Premium, przystosowanym do obsługi pojemników od 120 do 1100 l. Tuż za skrzynią znajduje się jednak dodatkowa komora, tzw. Biobox, o pojemności 6 m3. Nie ma w niej żadnego mechanizmu zagęszczającego i jest całkowicie szczelna, dzięki czemu idealnie nadaje się do transportu odpadów sypkich o dużej gęstości czy właśnie biodegradowalnych, nienadających się do prasowania.

Na specjalnym wyświetlaczu obok Bioboxa ustawia się wielkość pojemników, które będą opróżniane. Skutkuje to automatycznym ustawieniem wrzutnika oraz górnej klapy do odpowiedniej pozycji.

Załadunek odpadów odbywa się z prawej strony, za pomocą wrzutnika bocznego. Podobnie jak w przypadku tylnego urządzenia, można opróżniać pojemniki od 120 do 1100 l. Wrzutnik boczny jest obsługiwany przez jedną osobę – służy do tego niewielka konsola m.in. z joystickiem i wyświetlaczem. Na tym ostatnim wybiera się rodzaj obsługiwanego pojemnika, np. 240 l. Powoduje to automatyczne ustawienie wrzutnika do odpowiedniej pozycji oraz uniesienie na konkretną wysokość górnej klapy wyposażonej w specjalny pałąk, która z jednej strony przykrywa Biobox, natomiast z drugiej – przytrzymuje pojemnik podczas opróżniania w odpowiedniej pozycji. Oczywiście teoretycznie można ustawić maksymalną wartość, czyli 1100 l i tym samym podnieść klapę do jej najwyższego położenia, aby obsługiwać wszystkie pojemniki. Wtedy jednak istnieje ryzyko, że mniejszy kosz przejdzie pod pałąkiem i wpadnie do środka, a jego krawędź zostanie uszkodzona na tzw. grzebieniu. Przy odpowiednio większej załodze możliwa jest jednoczesna obsługa tylnego i bocznego wrzutnika. A takie rozwiązanie zapewnia maksymalną wydajność śmieciarki podczas jednego kursu.

Krawędź zasypu może być łatwo obniżona, ułatwiając ręczny załadunek odpadów w workach lub tzw. gabarytów.

Firma Ekocel dokłada wszelkich starań, aby jej zabudowy były odpowiednio trwałe, łatwe w obsłudze i serwisowaniu, gwarantując długi okres eksploatacji i jak najkrótsze przestoje. Świadczy o tym m.in. sprawdzony w różnych warunkach użytkowania tylny wrzutnik SK350, który w celu jak najlepszej ochrony przed korozją jest w całości ocynkowany i dodatkowo zabezpieczony podkładem oraz lakierem zewnętrznym. Mocuje się go tylko za pomocą czterech śrub, więc jeśli ulegnie awarii, można go szybko i łatwo odkręcić, założyć nowy, a poprzedni naprawić.

Wyładunek odpadów z komory Biobox odbywa się na lewą stronę i w pewnej odległości od pojazdu, co umożliwia swobodne odjechanie śmieciarką.

Karol Wójtowicz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.