Mercedes-Benz eEconic 300 L na testach w stołecznym MPO

Mercedes-Benz eEconic 300 L na testach w stołecznym MPO

8 kwietnia w bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania przy ul. Zabranieckiej 4 w Warszawie odbyło się uroczyste przekazanie eEconica 300 L z zabudową EKOCEL na potrzeby miesięcznego testu, który spółka miejska przeprowadza w ścisłym centrum stolicy. – Będziemy mogli sprawdzić, jak sprawuje się eEconic w codziennej eksploatacji na dość wymagającej trasie w Śródmieściu – mówił dr inż. Jacek Goszczyński, dyrektor Działu Technicznego MPO Warszawa. – Wiążemy spore nadzieje z jego cechami użytkowymi, zarówno jako pojazdu elektrycznego, jak i jego zwrotnością i zwinnością, które znamy z testu Econica w wersji spalinowej. Ma to znaczenie, bo wybrana do testu trasa prowadzi przez obszar gęstej zabudowy i wiele wąskich ulic. Miesięczny test powinien dostarczyć nam odpowiedniej ilości danych do analizy porównawczej z innymi tego typu pojazdami. Wykorzystanie eEconic na klasycznej trasie odbioru odpadów w ramach usług świadczonych przez MPO dla miasta stołecznego Warszawy wymaga zweryfikowania sprawności i efektywności wykorzystania tego pojazdu w trakcie standardowych dwóch zmian pracy naszych załóg.

Pojazd ma zabudowę EKOCEL Medium X4 z wrzutnikiem DELTA 2322, umożliwiającą całkowicie automatyczną obsługę pojemników. Dużym ułatwieniem dla kierowców jest też znane z wersji Econica z innymi napędami rozwiązanie w postaci obniżonego wejścia do kabiny z harmonijkowymi drzwiami obsługiwanymi przyciskiem. Pojazd jest wyposażony w akumulatory o łącznej pojemności 336 kWh.

To dla nas w pewnym sensie moment historyczny, mamy nadzieję, że ten test będzie początkiem szerokiego programu, który sprawi, że eEconic zaistnieje jako rozwiązanie dla firm komunalnych w miejskiej przestrzeni, a Warszawa stanie się wzorcowym przykładem dla innych miast – mówił Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Jesteśmy przekonani, że zalety tego pojazdu sprawią, że jakość życia mieszkańców oraz efektywność firm odbierających odpady i komfort pracy ich kierowców znacząco się poprawią.

Trasa, którą porusza się testowy eEconic liczy ok. 70 km. MPO do ładowania pojazdu używa nocą mobilnej ładowarki o mocy 35 kWh, a w ciągu dnia szybkiej ładowarki o mocy 180 kWh w sortowni podczas rozładunku. W zarządzaniu tymi procesami podczas testu spółkę wspiera eConsultant Daimler Truck Polska.

70 km to niedużo w zestawieniu z deklarowanym przez producenta zasięgiem pojazdu na poziomie 150-200 km, ale w przypadku samochodu komunalnego musimy brać pod uwagę także zużycie energii przez zabudowę – mówił dr inż. Jacek Goszczyński – Tego nie możemy z góry przewidzieć, bo zależy to od liczby punktów odbioru, dlatego odpowiedź poznamy w praktyce. Oczekujemy jednak, że po przeszkoleniu przez profesjonalnych trenerów TruckTraining z Daimler Truck Polska nasi kierowcy będą umieli właściwie używać rekuperacji, która w ruchu miejskim pozwala odzyskiwać energię nawet na poziomie 30%. Dodatkowym plusem pojazdu elektrycznego jest też to, że możemy sprawdzić dokładnie, na co została zużytkowana każda kWh.

MPO wiąże spore nadzieje z potencjałem komunalnych pojazdów elektrycznych, szczególnie w związku z wymaganiami obowiązującej w Polsce ustawy o elektromobilności.

Dla centrów miast, zwłaszcza po wprowadzeniu stref czystego transportu, elektryczne pojazdy komunalne stają się pożądanym rozwiązaniem – dodał dr inż. Jacek Goszczyński. – Są to przyjazne dla mieszkańców miasta ciche samochody, ponieważ jedyne źródło emitowanego dźwięku stanowi praca wrzutnika oraz mechanizmu do zagęszczania odpadów. Nie emitują CO2 ani innych zanieczyszczeń. Dla porównania, pojedynczy samochód spalinowy tego typu w trakcie standardowego rocznego przebiegu ok. 24000 km, wytwarza do 24 ton dwutlenku węgla. Te zalety są naszym zdaniem kluczowe z punktu widzenia mieszkańców.

Leave a Reply

Your email address will not be published.