Z roku na rok zwiększają się standardy utrzymania ulic, co wymusza stosowanie odpowiednio wydajnych i skutecznych zamiatarek. Muszą być one jednocześnie relatywnie ciche i nie mogą powodować zapylenia. Takim oczekiwaniom są w stanie sprostać wielozadaniowe zamiatarki FAUN VIAJET 6/7.
Zamiatarki FAUN VIAJET 6 i FAUN VIAJET 7 są klasyfikowane jako wielozadaniowe, ponieważ charakteryzują się wysokim stopniem uniwersalności zastosowań. Ze względu na swoje optymalne rozmiary mogą być z powodzeniem wykorzystywane zarówno w centrach miast, jak również na większych arteriach. Są montowane na podwoziach 2‑osiowych, przy czym w przypadku modelu FAUN VIAJET 6 optymalnym rozwiązaniem są pojazdy w zakresie 15‑18 t DMC, natomiast jeśli chodzi o FAUN VIAJET 7 – samochody o DMC 18 t. Pojemność zbiornika na nieczystości wynosi odpowiednio 6 i 7 m3, natomiast łączna pojemność zbiorników na wodę odpowiednio 1200 i 1500 litrów. Takie parametry zapewniają dużą wydajność maszyn, ponieważ nie trzeba przerywać pracy na częsty powrót do bazy w celu wyładunku nieczystości i uzupełniania wody.
Transport zbieranych zanieczyszczeń od szczotki do zbiornika odbywa się za pomocą podciśnienia wytwarzanego przez wentylator. W odróżnieniu od konkurencyjnych rozwiązań, w zamiatarkach FAUN VIAJET jest stosowany system recyrkulacji zasysanego powietrza. Działa on w ten sposób, że powietrze, które wraz z zanieczyszczeniami trafia do zbiornika, nie jest kierowane na zewnątrz, ale ponownie wykorzystywane. Przepływa ono przez dodatkową rurę do dyszy umieszczonej za ssawą, gdzie ma na celu odspajanie odpadów od nawierzchni i poddmuchiwanie ich w kierunku rury zasysającej zanieczyszczenia. Wielkość zawracanego strumienia powietrza jest regulowana przepustnicą w zakresie od 30 do 70%. Reszta powietrza trafia na zewnątrz, ale wcześniej zostaje ono spowolnione w tzw. komorze wyciszającej, skąd – już pod niewielkim ciśnieniem – wylatuje przed tylną oś. W tym miejscu nawierzchnia jest już posprzątana, więc nie dochodzi do wzniecania kurzu. Zastosowany system recyrkulacji sprawia, że emisja drobnego pyłu z zamiatarek FAUN VIAJET jest o 50% mniejsza niż w przypadku maszyn, które nie są wyposażone w takie rozwiązanie. Dzięki temu obie maszyny standardowo posiadają certyfikat EUnited PM10 i PM2,5 z maksymalną liczbą czterech gwiazdek. Oznacza to, że znakomicie radzą sobie z przechwytywaniem nawet najdrobniejszych pyłów o średnicy 2,5 µm, które są szczególnie niebezpieczne dla zdrowia. Co istotne, krążące w zabudowie powietrze ogrzewa się na skutek tarcia (nawet do 15°C), a ponieważ cała zabudowa ma dość zwartą konstrukcję, powstałe w ten sposób ciepło oddziałuje na układ wodny. Umożliwia to korzystanie z zamiatarek nawet przy temperaturze do ‑5°C.
Zamiatarki FAUN VIAJET 6/7 mają szczotki zamontowane w układzie pchanym, co oznacza, że każda z nich jest umieszczona przed punktem zaczepienia. Takie rozwiązanie sprawia, że są one bardziej „agresywne” i skuteczniej usuwają zanieczyszczenia na zakrętach, w zatokach autobusowych itp. W ofercie są też szczotki ciągnione, montowane na życzenie klienta. W obu przypadkach mają one średnicę 750 mm. Środkowa szczotka walcowa jest zawieszona wahliwie, dzięki czemu dostosowuje swoje położenie do nierówności drogi. Dodatkowo można płynnie regulować jej docisk i tym samym dokładnie oczyścić każdą powierzchnię. Długość szczotki walcowej wynosi 1500 mm, natomiast jej średnica jest równa 400 mm.
W standardowej kompletacji maszyny FAUN VIAJET 6/7 są dostarczane ze szczotką walcową oraz talerzową po prawej stronie. Jeśli zachodzi konieczność sprzątania ulic jednokierunkowych, nie chcąc jechać pod prąd, warto zamówić szczotkę talerzową również z lewej strony. Taka zamiatarka umożliwia jednoczesną pracę obiema szczotkami bocznymi, tylko prawą lub tylko lewą. Zestaw dodatkowej szczotki talerzowej ma identyczną konstrukcję, co montowany standardowo, więc obejmuje również dwie rury – ssącą i poddmuchującą.
Zamiatarki podwoziowe FAUN VIAJET 6/7 są dostępne z trzema rodzajami napędu do wyboru. Pierwsze rozwiązanie stanowi niewielki pomocniczy silnik spalinowy. Jest on bardzo ekonomiczny, a ponadto umożliwia zastosowanie słabszej jednostki w podwoziu, ponieważ odciąża ją od zasilania zabudowy. Innym sposobem jest napęd zamiatarki za pomocą odsilnikowej przystawki odbioru mocy. Brak dodatkowego silnika zmniejsza nakłady serwisowe, a wolna przestrzeń może być wykorzystana na dodatkowy zbiornik wody. Najbardziej zaawansowaną opcję stanowi napęd hydrostatyczny, dzięki któremu silnik cały czas pracuje w optymalnym zakresie obrotów, a operator może bezstopniowo regulować prędkość jazdy i to za pomocą standardowego pedału gazu. W ramach opcji jest dostępna funkcja tempomatu.
Karol Wójtowicz
Leave a Reply