Volvo Trucks rozpoczyna rok od wyjątkowych premier

Firma Volvo Trucks ostro wystartowała z nowościami w tym roku. Modernizacja pojazdów dalekiego transportu FH była zapowiadana już wcześniej, ale przedsiębiorstwa komunalne najbardziej ucieszy najnowszy model uzupełniający gamę elektrycznych ciężarówek marki: Volvo FM Low Entry opracowany pod kątem bezpiecznej i wydajnej jazdy w miastach.

FM Low Entry jest zoptymalizowany pod kątem bezpiecznej i jeszcze bardziej wydajnej jazdy w obszarach miejskich. Samochód występuje z kabiną o dwóch wysokościach wnętrza: 1575 mm lub 1945 mm. Obie wersje mogą być wyposażone w system kamer zewnętrznych zastępujących konwencjonalne lusterka wsteczne.

Dotychczas firma Volvo Trucks proponowała kabiny niskowejściowe w modelach średniej klasy FE. Takie wersje określane jako LEC (Low Entry Cab) były dostępne zarówno w ciężarówkach z napędem spalinowym, jak i bateryjnych. Volvo FM Low Entry podobnie ma kabinę obniżoną i przesuniętą do przodu, z płaską podłogą ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie całej załogi, lecz jest to zarazem pierwszy model Volvo z napędem wyłącznie elektrycznym. Opracowano go w celu spełnienia wymagań miast, które chcą mieć transport nie tylko zeroemisyjny, ale i bezpieczny. Jednym z ważnych składników tego pojęcia jest widoczność z miejsca kierowcy. W obniżonej kabinie lepiej widzi on strefy znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu pojazdu i może nawiązać kontakt wzrokowy z przechodniami czy rowerzystami. Najostrzejsze kryteria pod tym względem wprowadzają władze Londynu, w postaci przepisu Direct Vision wymagającego określenia widoczności z kabin pojazdów poruszających się po ulicach miasta. Volvo FM Low Entry zdobyło pięciogwiazdkową ocenę wg tych standardów, które zaczną obowiązywać pod koniec 2024 r., i tym samym użytkownikom będzie łatwiej zdobywać zamówienia na różne zadania transportowe w gospodarce odpadami, dystrybucji i budownictwie. W podwoziach komunalnych bardzo ważnymi zaletami są większa liczba i komfort miejsc dla załogi oraz bezpieczeństwo i mniejszy wysiłek przy częstym opuszczaniu kabiny w celu opróżnienia pojemników. Można oczekiwać, że ładowacze będą woleli wrócić do ciepłego wnętrza, niż stać na stopniach w czasie jazdy do kolejnej altany, co dalej poprawia warunki ich pracy.

Dostępne konfiguracje osi Volvo FM Low Entry to: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4, przy DMC 19-32 ton. Silnik o mocy 330 kW jest zasilany z 4 baterii o łącznej pojemności 360 kWh, co zapewnia zasięg do 200 km. Można je ładować mocą 250 kW (DC) lub 43 kW (AC).

Nowe FM Low Entry będzie początkowo sprzedawane w Europie, Turcji i Korei Południowej. Produkcja rozpocznie się w II kwartale 2024 r. Dzięki nowej ciężarówce miejskiej Volvo ma obecnie w ofercie osiem modeli elektrycznych. Celem firmy jest, by w 2030 r. 50% światowej sprzedaży nowych samochodów ciężarowych Volvo stanowiły pojazdy elektryczne.

Dostępne są trzy opcje miejsc w kabinie Low Entry: kierowca + 0, 1 lub 3 pasażerów. Dzięki umieszczeniu foteli załogi w tylnej części kabiny nie przesłaniają one widoczności i wszystkie zasiadające na nich osoby mają dużo miejsca na nogi.

Nowego członka zyskała także seria samochodów ciężarowych Volvo FH: to FH Aero z kabinami wydłużonymi o 24 cm w porównaniu z tradycyjnymi oraz systemem kamer i monitorów zastępujących tradycyjne lusterka zewnętrzne. Dzięki temu poprawiono aerodynamikę, zmniejszając opór powietrza i poprawiając stabilność jazdy przy wietrznej pogodzie. System kamer poprawia widoczność w deszczu i ciemności, a także przy mocnym świetle słonecznym i w czasie jazdy w tunelach. Podczas skrętu zestawu kamery automatycznie obracają się podążając za pozycją naczepy. Volvo Trucks traktuje linię Aero jako uzupełnienie oferty, Volvo FH będzie nadal oferowane ze standardową, nieprzedłużoną kabiną.

Jeden, bardzo szeroki i nisko umieszczony stopień ułatwia częste wchodzenie i wychodzenie z kabiny.

Modele FH z kabinami Aero w najpopularniejszych wersjach są już w sprzedaży, pełna oferta będzie dostępna do końca 2024 r. Obejmie ona nowy FH16 z silnikiem D17, najmocniejsza seryjna ciężarówka dostępna obecnie na rynku i najmocniejsze Volvo w historii. Nowy silnik powstał jako następca D16 dzięki zwiększeniu średnicy cylindrów z 144 do 149 mm; pojemność skokowa wzrosła z 16,1 do 17,3 l, co, wraz z ulepszeniem spalania, umożliwiło sięgnięcie mocą do 780 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 3800 Nm. Poprzedni silnik rozwijał „tylko” 750 KM. Są też dwie słabsze wersje: 600 KM (3000 Nm momentu rozwijane w bardzo szerokim zakresie 900-1400 obr./min) i 700 KM (3400 Nm). Wszystkie silniki D17 są przystosowane do pracy na paliwie HVO (uwodornionym oleju roślinnym), wersja o mocy 700 KM może być zasilana 100% biodieslem. Skrzynię biegów zmodernizowano tak, by wytrzymała moment obrotowy do 3800 Nm, a jej sprawność została dodatkowo poprawiona w wersjach 3000 i 3400 Nm.

Silnik D17 ma pojedynczą turbosprężarkę, która zwiększa szybkość reakcji i poprawia wrażenia z jazdy. Innowacyjne, opatentowane przez Volvo faliste denka tłoka optymalizują spalanie i zmniejszają emisję spalin, nowy układ wtryskowy zapewnia oszczędność paliwa, a zwiększenie maksymalnego ciśnienia w komorze spalania wysoką moc.

Nowa kabina będzie dostępna również w gazowej wersji FH, która podobnie jak w obecnej generacji jest dwupaliwowa: z zasadniczym zasilaniem LNG i pilotową dawką zapłonową oleju napędowego. Volvo Trucks planuje, że w bliskiej przyszłości będą to bioLNG i HVO. Volvo FH Electric, Międzynarodowy Samochód Ciężarowy Roku 2024, też pojawi się w ofercie w wersji Aero.

Wszystkie warianty FH Aero będą zużywać mniej energii, zapewnią większy zasięg oraz najwyższe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Poza lepszym opływem powietrza przyczynią się do tego zmodernizowane, opatentowane przez Volvo hamulce tarczowe bez oporów szczątkowych, które jednocześnie poprawią skuteczność hamowania. Technologia Volvo I-See, udoskonalona w celu zmniejszenia zużycia energii i emisji CO2, wykorzystuje chmurową mapę topograficzną do optymalizacji jazdy, by umożliwić dłuższą jazdę w trybie tempomatu, oszczędniejszą i bardziej relaksującą.

Dzięki mocy do 780 KM i momentowi obrotowemu 3800 Nm nowy 17-litrowy silnik z łatwością radzi sobie z najcięższymi zadaniami, zapewniając jednocześnie oszczędność paliwa i trwałość. Jednostka jest przystosowana do zasilania biopaliwami.

W nowych kabinach wprowadzono łatwy w obsłudze układ Infotainment, który można spersonalizować, oraz ulepszone nagłośnienie z sześcioma głośnikami, nowym wzmacniaczem i subwooferem. Nowy system nawigacji ma lepsze mapy, dostosowane do potrzeb samochodów ciężarowych i z funkcją automatycznej aktualizacji. Modernizacje wnętrza obejmują także wbudowaną kuchenkę mikrofalową i gniazda zasilania USB-C. Na większą liczbę rynków wprowadzono My Business Apps Volvo Trucks, usługę opartą na subskrypcji, która umożliwia klientom pobieranie aplikacji biznesowych od różnych dostawców i korzystanie z nich dzięki dodatkowemu wyświetlaczowi w kabinie. Zgodnie z nowymi przepisami zostanie także wprowadzona usługa monitorowania opon pojazdu i naczepy za pośrednictwem Volvo Connect, zmniejszając ryzyko niespodziewanej awarii dzięki wysyłaniu ostrzeżeń do kierowcy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.