Jeśli na polu czy łące zbiera się woda, może to oznaczać zapchanie drenów. Wtedy trzeba zazwyczaj „ściągnąć” koparkę, aby je odkopać i oczyścić, chyba że lokalna spółka wodna dysponuje najnowszym produktem Meprozet, jakim jest wóz PW-40.
Własne biuro konstrukcyjne, rozwinięte zaplecze techniczne i ponad 45-letnie doświadczenie sprawia, że firma Meprozet bardzo sprawnie przeprowadza wszelkie wdrożenia i tym samym jest elastyczna w dostosowywaniu się do aktualnego zapotrzebowania rynku czy wręcz pojedynczych odbiorców. Tak właśnie było w przypadku wozu PW-40 zaprezentowanego w Kielcach, który powstał na zamówienie konkretnego klienta wg ściśle określonych przez niego wymagań. Nowy pojazd – ze względu na wysoką funkcjonalność – może być jednak atrakcyjną propozycją dla wielu różnych podmiotów zajmujących się utrzymaniem melioracji wodnych, więc na stałe zagości w ofercie kościańskiej spółki.
Wóz PW-40 jest przeznaczony do czyszczenia zbieraczy, do których spływa woda z tzw. sączków. Ze zbieraczy trafia już do rowu melioracyjnego lub studzienki. Zasadniczą część pojazdu stanowi 1-komorowy zbiornik na czystą wodę o pojemności 4 tys. l, wyposażony w jeden falochron. Ze zbiornika – poprzez filtr – woda jest kierowana do pompy napędzanej od WOM ciągnika, która zapewnia przepływ do 100 l/min przy maksymalnym ciśnieniu 200 bar (można je regulować specjalnym zaworem). Woda – już pod wysokim ciśnieniem – następnie trafia do 100-metrowego węża ¾ cala. Jest on nawinięty na hydraulicznie napędzanym zwijadle, które zostało zamocowane do tylnej dennicy. Koniec węża jest zaopatrzony w przyłącze do łatwego montażu różnych głowic roboczych. Standardowe wyposażenie wozu PW-40 obejmuje dwa takie elementy. Jednym z nich jest dysza ciągnąco-płucząca DC, wykorzystywana do wypłukiwania piasku zalegającego w zbieraczach. Ma ona w tylnej części sześć dysz, które na zasadzie siły odrzutu wpychają głowicę razem z wężem w głąb drenu, a jednocześnie wyrzucają do tyłu rozluźniony materiał. Druga głowica (przebijająca „Quattro DQ”) ma nieco bardziej skomplikowaną budowę, ponieważ służy do rozbijania zatorów. Wyróżnia się ostrymi krawędziami oraz dodatkowymi dyszami z przodu: jedną prowadzącą i trzema w bocznych ściankach. Podobnie jak w przypadku odmiany DC, tylne dysze wpychają głowicę i wąż do drenu, natomiast przednie – razem z ostrymi krawędziami – mają na celu usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń. W obu przypadkach dysze są dobierane do parametrów pompy i długości węża. Aby zwiększyć skuteczność pracy, można manewrować głowicą poprzez wpuszczanie jej i wyciąganie z drenu, a tym samym na bieżąco usuwać odspojony osad, piasek, kamienie itp. Jeśli zator nie „podda się” takiej metodzie, konieczne jest odkopanie drenu. W takiej sytuacji Meprozet również przychodzi z pomocą. Firma ma bowiem w ofercie precyzyjny lokalizator głowicy, dzięki któremu wiadomo, gdzie dokładnie się ona zatrzymała i tym samym, w którym miejscu wykonać wykop.
Opracowując wóz PW-40, wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu eksploatacji nowego pojazdu. W tym celu zastosowano między innymi układ zabezpieczający pompę przed pracą „na sucho”. Obejmuje on czujnik poziomu wody podłączony do sygnalizatora świetlnego i dźwiękowego. Poziom alarmowy został tak ustawiony, aby operator miał czas na wyłączenie pompy.
Innym praktycznym rozwiązaniem jest instalacja do usuwania wody z filtra, pompy i węża, aby nie doszło do ich uszkodzenia podczas przymrozków. Składa się ona przede wszystkim z przewodu doprowadzającego powietrze ze zbiornika pneumatycznego układu hamulcowego do rury, którą przepływa woda ze zbiornika – w momencie usuwania powietrza dopływ wody musi być zamknięty.
Wóz PW-40 ma konstrukcję samonośną, co oznacza, że pojedyncza oś jest zamontowana za pomocą wsporników do zbiornika. Zgodnie z życzeniem klienta, który chciał mieć możliwość pracy na podłożach o mniejszej nośności, została wyposażona w szerokie ogumienie w rozmiarze 500/50 R17. Zapewnia ono niski nacisk na grunt, a jednocześnie odpowiednią stabilność pojazdu. Z przodu zastosowano sztywny dyszel z regulowaną hydraulicznie stopą podporową – standardowo jest montowana podpora mechaniczna.
Nowy pojazd Meprozet może być wykorzystywany nie tylko do czyszczenia drenów, ale także kanalizacji. Podobnie jak w przypadku innych wozów, firma jest w stanie dostarczyć go w wykonaniu dostosowanym do wymagań klienta, np. jeśli chodzi o wielkość zbiornika, liczbę osi, rodzaj pompy czy w końcu elementy wyposażenia dodatkowego.
Karol Wójtowicz
Leave a Reply