Ładowarka LiuGong 877H – ważny element ZGO w Jarocinie – WCR

Ładowarka LiuGong 877H – ważny element ZGO w Jarocinie – WCR

W odpowiedzi na coraz większy strumień odpadów Zakład Gospodarki Odpadami w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum Recyklingu pół roku temu zakupił do działu kompostowni nowy rozdrabniacz i przesiewacz. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, a jednocześnie usprawnić funkcjonowanie innych części rozbudowanej instalacji, równolegle trafiła do niej 25‑tonowa ładowarka LiuGong 877H.

ZGO-WCR miał już dwie ładowarki kołowe, ale zwiększenie w ciągu kilku ostatnich lat obsługiwanego obszaru i tym samym wzrost ilości przyjmowanych odpadów sprawił, że wydajność tych maszyn stała się niewystarczająca. Reprezentują one niższą klasę tonażową i są wyposażone w łyżkę o pojemności 3,5 m3, dlatego przystępując do zakupu nowej maszyny tego typu założono m.in., aby miała ona masę eksploatacyjną w granicach 24­‑27 t, co najmniej 8­‑litrowy silnik o mocy minimum 230 kW oraz łyżkę wysokiego wysypu o pojemności od 5 do 5,5 m3. Ta ostatnia powinna być zamontowana na odpowiednio długim wysięgniku (wysokość do sworznia obrotu łyżki co najmniej 4,25 m), umożliwiając bezkolizyjny załadunek naczep z ruchomą podłogą. Przytoczone warunki doskonale spełnia produkowana w Stalowej Woli ładowarka LiuGong 877H. W wyniku ogłoszonego przetargu zasiliła flotę sprzętową ZGO-WCR pod koniec sierpnia ub. roku. Jej dotychczasowa, intensywna eksploatacja pokazuje, że był to trafiony zakup.

Ładowarka 877H wyposażona w łyżkę wysokiego wysypu z nawiązką spełnia wymóg bezkolizyjnego załadunku nawet najwyższych zestawów naczepowych.

Masa eksploatacyjna nowej maszyny wynosi ok. 25 t. Napędza ją 6­‑cylindrowy silnik Cummins QSL9 o pojemności 9 dm3, zapewniający moc 235 kW (320 KM). Zastosowany osprzęt ma pojemność 5,2 m3 i pozwala na swobodną obsługę nawet najwyższych środków transportu. – Ładowarka LiuGong 877H została zakupiona głównie z myślą o kompostowni, ale dobrze sprawdza się też w innych miejscach zakładu. Sprawia to, że jest wykorzystywana dość intensywnie: po 6­‑7 godzin na każdej z dwóch zmian, więc do tej pory zdążyła już przepracować ponad 1000 godzin – tłumaczy Robert Pawłowski, kierownik działu transportu w ZGO-WCR. – Do jej podstawowych zadań należy m.in. załadunek i rozładunek tuneli kompostowych. Zanim maszyna LiuGong 877H pojawiła się w zakładzie, był to najdłużej trwający proces, a dzięki nowej ładowarce zajmuje o jedną trzecią czasu mniej. Ta maszyna jest bowiem w stanie nie tylko więcej przewieźć w łyżce, ale również może efektywnie przepychać duże ilości materiału – dodaje. Inne zadania przypisane ładowarce LiuGong 877H to załadunek rozdrabniaczy i przesiewaczy, a także usypywanie pryzm kompostowych i ich przegarnianie. Stanowią one kolejne ważne czynności, przy których zyskano dużą oszczędność czasu. Ze względu na swoją wydajność nowa maszyna jest też chętnie stosowana do załadunku różnych produktów sprzedawanych podmiotom zewnętrznym, począwszy od Terrawitu, czyli polepszacza glebowego, przez paliwo alternatywne (RDF), po wysortowane surowce wtórne, takie jak plastiki czy szkło. – Ta ładowarka doskonale daje sobie radę nawet z materiałami o gęstości 1600­‑1800 kg/m3 i bez problemu podnosi 8­‑10 t w łyżce. Na każdym kroku widać, że ma moc – przekonuje kierownik w ZGO-WCR. Choć maszyna LiuGong została zakupiona głównie z myślą o pracy na zewnętrz, to korzystający z niej operatorzy zgodnie twierdzą, że jest wystarczająco zwrotna, aby znajdować zastosowanie również w halach. W przyszłości pozwoli to na zachowanie ciągłości funkcjonowania zakładu w sytuacji, gdy np. któraś z mniejszych ładowarek ulegnie awarii, albo będzie przechodziła przegląd okresowy.

W ocenie Roberta Pawłowskiego, kierownika działu transportu (od lewej) i Mateusza Adamkiewicza, jednego z operatorów ZGO-WCR, zakupiona niedawno maszyna LiuGong 877H idealnie trafiła w potrzeby zakładu. Wszędzie wykazuje się wysokimi osiągami, znacząco przyspieszając wykonywanie różnych zadań.

Robert Pawłowski zwraca też uwagę na koszty eksploatacji maszyny LiuGong 877H. – Przy załadunkach ta ładowarka spala w graniach 13­‑14 l/h, natomiast podczas pracy z kompostem 14­‑15 l/h. Zużycie paliwa w naszych dwóch pozostałych maszynach wynosi zależnie od rodzaju przeładowywanego materiału 10­‑12 l/h, więc ta różnica nie jest duża. Obie starsze maszyny mają jednak znacznie mniejsze łyżki, co sprawia, że do wykonania tej samej pracy muszą zrealizować więcej cykli roboczych. W efekcie oznacza to nie tylko większe zużycie paliwa, ale także samych maszyn, częstsze przeglądy i dłuższe zaangażowanie operatora do danej czynności.

Kabina maszyny 877H jest wygodna i ma skuteczny układ ogrzewania i klimatyzacji, gwarantując komfortowe warunki pracy przez cały rok. Można ją zamówić w wersji ze zdublowanym układem kierowniczym, który pozwala na sterowanie maszyną nie tylko za pomocą kierownicy, ale również niewielkiego joysticka obsługiwanego lewą ręką.

Zgodnie z warunkami przetargu ładowarka LiuGong 877H jest objęta pełną, 3­‑letnią gwarancją. Dostawca sprzętu zobowiązał się do usuwania wszelkich usterek, które nie wynikają z nieprawidłowego użytkowania maszyny, a w przypadku przedłużającej się naprawy – „podstawienia” maszyny zastępczej. Umowa nie obejmuje oczywiście elementów podlegających normalnemu zużyciu oraz materiałów eksploatacyjnych.

Odchylane na bok błotniki i unoszona elektrycznie niemal do pionu pokrywa silnika zapewniają znakomity dostęp do punktów obsługowych. Jak przystało na maszynę pracującą w dużym zapyleniu, hydraulicznie napędzany wentylator chłodnicy ma funkcję odwrotnego ciągu.

W trosce o niezakłóconą pracę w trudnych warunkach ładowarka LiuGong 877H została dostarczona do ZGO-WCR w kompletacji z oponami klasy L5, które charakteryzują się wyższym bieżnikiem i są lepiej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Taką maszynę można jednak doposażyć w szereg innych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i efektywność pracy z odpadami. Do wyboru są m.in. różne osłony zabezpieczające newralgiczne elementy ładowarki, specjalistyczne łyżki (np. z tzw. dociskiem) czy zaawansowane systemy filtracji powietrza.

Karol Wójtowicz

Leave a Reply

Your email address will not be published.