JCB Teletruk – klasa sama w sobie

JCB Teletruk – klasa sama w sobie

Wprowadzając w 1997 r. maszynę Teletruk, firma JCB zdefiniowała na nowo wózek widłowy. Zalety unikatowej konstrukcji z teleskopowym wysięgnikiem umieszczonym z boku kabiny zostały szybko docenione przez rynek, a zwłaszcza branżę komunalną i recyklingową.

 W maszynach JCB Teletruk nie ma klasycznego masztu pionowego. Zastępuje go wysięgnik teleskopowy zamontowany z prawej strony kabiny. W porównaniu do typowego wózka widłowego sprawia to, że operator ma znacznie lepszą widoczność na osprzęt oraz obszar roboczy. Ale to dopiero początek korzyści. Możliwość podejmowania i odkładania ładunków na większą odległość w istotny sposób ułatwia załadunek samochodów ciężarowych. Tę czynność można bowiem wykonywać z jednej strony pojazdu – nie ma konieczności przejeżdżania na drugą stronę lub piętrzenia np. sprasowanych surowców wtórnych i przesuwania ich pod tylną ścianę naczepy. Po zamontowaniu łyżki maszyna Teletruk jest w stanie wykonywać wiele prac typowych dla ładowarek teleskopowych, kompaktowych ładowarek kołowych czy ładowarek o sterowaniu burtowym. Zwiększony zasięg umożliwia załadunek odpadów na linię technologiczną albo załadunek wysortowanej frakcji do kontenera. Dysponując specjalistycznym osprzętem np. w postaci zamiatarki czy pługa odśnieżnego, taka maszyna z powodzeniem może być też wykorzystywana do sprzątania hal oraz utrzymania zewnętrznych terenów zakładu.

Wózek Teletruk wyposażony w łyżkę może pełnić rolę ładowarki załadowującej odpady np. na linię technologiczną.

Gama maszyn Teletruk rozpoczyna się od dwóch serii modeli spalinowych, wszystkie są zgodne z normą emisji Stage V. Łącznie do wyboru jest pięć takich maszyn, tj. 30-19D, 30-20D HL, 35-23D, 30-23D (4×4) i 36-26D (4×4). Pierwsza liczba w oznaczeniu informuje o maksymalnym udźwigu, czyli 3000 lub 3500 kg, natomiast druga oznacza jego wartość przy wysięgu 2 m, tj. 1900, 2000, 2300 lub 2600 kg. Maksymalna wysokość podnoszenia w większości modeli wynosi 4,4 m, wyjątkiem jest maszyna 30-20D HL, dla której ten parametr jest równy 5,15 m.

Załadunek zestawu naczepowego z jednej strony umożliwia zaoszczędzenie ok. 70 m2 placu manewrowego. Krótszy jest też czas całej operacji oraz mniejsze zużycie paliwa lub energii elektrycznej.

Od niedawna maszyny spalinowe uzupełniają dwa modele elektryczne, tj. 30-19E i 35-22E. Nie wytwarzają one spalin i pracują bardzo cicho, dzięki czemu mogą pracować w pomieszczeniach zamkniętych oraz miejscach wrażliwych na hałas. Ich parametry użytkowe są równie imponujące, co maszyn z klasycznym napędem. Oba zapewniają maksymalną wysokość podnoszenia równą 4 m, różnią się m.in. maksymalnym udźwigiem, który w przypadku 30-19E wynosi 3000 kg (przy wysięgu 2 m – 1900 kg), natomiast dla 35-22E – 3500 kg (2200 kg). Firma JCB jest świadoma, że takie maszyny często są wykorzystywane na trzech zmianach, dlatego kilkugodzinne uzupełnianie energii znacząco ograniczałoby spektrum ich zastosowań. Mając to na uwadze wprowadzono system wymiennych akumulatorów trakcyjnych. Zmiana baterii jest bardzo prosta i zajmuje tylko 2 minuty. W pełni naładowany akumulator pozwala nawet na 8 godzin pracy. Elektryczne modele Teletruk mają oddzielną gwarancję na układ napędowy wydłużoną do 3 lat/6 tys. godzin. Jeśli chodzi o baterie, wynosi ona 1200 cykli ładowania. Na całą maszynę jest udzielana standardowa 2-letnia gwarancja.

Wszystkie wózki serii Teletruk charakteryzują się bardzo dobrą zwrotnością uzyskiwaną przez duży skręt tylnych kół. Maszyny te są wyposażane w przestronną kabinę typu ROPS/FOPS, oferowaną w wersji otwartej, zamkniętej lub z częściowym przeszkleniem.

Karol Wójtowicz

Leave a Reply

Your email address will not be published.