wtorek, 15 lipca, 2025
Technika Komunalna
MB Crusher
  • Home
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt
No Result
View All Result
Technika Komunalna
  • Home
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt
No Result
View All Result
Technika Komunalna
No Result
View All Result

MAN rozpoczyna seryjną produkcję e-ciężarówek

25/06/2025
in Aktualności
0

To historyczny moment dla MAN Truck & Bus. Ruszyła seryjna produkcja e-ciężarówek MAN. Symbolicznego uruchomienia produkcji w zakładzie w Monachium dokonali dyrektor generalny MAN Alexander Vlaskamp, członek zarządu ds. produkcji i logistyki Michael Kobriger oraz Manfred Weber – poseł do Parlamentu Europejskiego i przewodniczący frakcji EPL. Od teraz będą tu produkowane na tej samej linii zarówno elektryczne, jak i spalinowe pojazdy ciężarowe w ramach w pełni zintegrowanego mieszanego procesu produkcyjnego.

„Przyszłość MAN-a zaczyna się teraz”

Alexander Vlaskamp powiedział: „Rozpoczęcie seryjnej produkcji naszych elektrycznych ciężarówek to historyczna chwila. To punkt zwrotny w naszej historii! Przyszłość MAN-a zaczyna się teraz, w tym momencie. Cały zespół MAN-a jest dumny z tego, że może aktywnie kształtować transformację z napędu spalinowego na elektryczny. Dzięki naszym wysoce wydajnym e-ciężarówkom bezemisyjny lokalny transport towarowy staje się faktem. Jest to niezwykle ważny krok w kierunku realizacji naszego celu, jakim jest osiągnięcie do 2050 roku neutralności pod względem emisji CO2. Możliwość produkcji na jednej linii e-ciężarówek równocześnie z naszymi najnowocześniejszymi ciężarówkami spalinowymi daje nam również ogromną elastyczność i zwiększa efektywność produkcji”. „Zainwestowaliśmy niemal 400 milionów euro w badania i rozwój, aby móc oferować nasze portfolio konwencjonalnych ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Asortyment obejmuje pojazdy o masie od 12 do 50 ton, od śmieciarek po ciężarówki dalekobieżne. Odrobiliśmy pracę domową. Naszym celem jest dostarczenie pierwszych 1000 elektrycznych ciężarówek do końca tego roku. W zależności od sposobu ich eksploatacji i miksu energetycznego, pozwoli to na redukcję emisji CO2 porównywalną z poziomem generowanym przez niewielkie miasto. To ogromny potencjał zmian. Teraz politycy muszą obrać właściwy kurs w kierunku rozbudowy infrastruktury i odpowiedniego kształtowania cen emisji CO2, aby rozwój elektromobilności nadal nabierał tempa” – dodał.

Manfred Weber z kolei stwierdził: „Innowacje i technologia są nie tylko kluczem do sukcesu gospodarczego Europy i jej międzynarodowej konkurencyjności, ale mają również istotne znaczenie dla harmonizacji celów polityki gospodarczej i klimatycznej. MAN wyznacza kierunek dzięki swojemu eTruckowi i pokazuje, jak może wyglądać transport towarowy o niższej emisji. Jestem dumny z tego, że taka innowacja pochodzi z Bawarii”.

Monachium przystosowane do elektromobilności: pojazd spalinowy i elektryczny na tej samej linii montażowej

Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki powiedział: „W tej dekadzie zainwestujemy około miliarda euro w transformację naszych europejskich zakładów w kierunku elektromobilności, z czego znaczną część kwoty przeznaczymy na inwestycje w Niemczech. Jest to silny sygnał w zakresie polityki przemysłowej również dla Bawarii, ponieważ aktywnie kształtujemy proces transformacji zarówno w Norymberdze, jak i w Monachium”.

Transformacja jest teraz wyraźnie widoczna w głównym zakładzie MAN-a. Maksymalna zdolność produkcyjna wynosi obecnie około 100 ciężarówek dziennie – niezależnie od rodzaju napędu. Wyprodukowanie każdej ciężarówki zajmuje około ośmiu godzin.

„Produkcja ciężarówek elektrycznych i spalinowych na jednej linii może być elastycznie dostosowywana do bieżących warunków rynkowych, a pojazdy mogą powstawać dokładnie w takiej kolejności, w jakiej zostały zamówione przez klientów. To innowacyjne podejście wiąże się z szeroko zakrojonymi zmianami na linii montażowej, a także w łańcuchu dostaw i w logistyce” – powiedział Kobriger.

Na przykład, podczas gdy pojazdy z silnikiem spalinowym są w pierwszej kolejności wyposażane w osie, zbiorniki paliwa i układy wydechowe, modele elektryczne otrzymują dwa akumulatory umieszczone pod kabiną oraz inne komponenty elektryczne – tzw. power pack. W ramach transformacji ponad 5000 pracowników zostało przeszkolonych w zakresie technologii wysokiego napięcia.

700 sprzedanych e-ciężarówek – zasięg nawet do 740 kilometrów bez ładowania*

Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej firma MAN wyprodukowała i przekazała klientom niemal 200 elektrycznych ciężarówek. Pojazdy te pokonały już około dwóch milionów kilometrów w realnych warunkach pogodowych na terenie Europy – niektóre z nich z dziennymi przejazdami do 850 kilometrów i bardzo niskim zużyciem energii wynoszącym średnio 97 kWh na 100 kilometrów. MAN otrzymał już około 700 zamówień na elektryczne pojazdy ciężarowe. Elektryczna ciężarówka jest szczególnie atrakcyjna do użytku w logistyce motoryzacyjnej, dzięki wyjątkowej konstrukcji ciągnika siodłowego Ultra-Lowliner z wysokością siodła zaledwie 950 mm i rozstawem osi 3,57 m. Umożliwia to w pełni elektryczny transport z wewnętrzną wysokością załadunkową sięgającą trzech metrów. Elektryczny Ultra-Lowliner jest już wykorzystywany w transporcie części samochodowych w różnych profilach tras – m.in. w Wolfsburgu i Bawarii.

Kolejna zaleta e-ciężarówki to trzy do sześciu modułowo łączonych akumulatorów NMC, które pochodzą z fabryki MAN-a w Norymberdze i oferują łączną pojemność brutto do 534 kWh. Pozwala to na pokonanie nawet do 500 kilometrów bez ładowania*. Aby uzyskać jeszcze większy zasięg, dostępny jest opcjonalnie siódmy akumulator, dzięki któremu można przejechać do 740 kilometrów na zasilaniu akumulatorowym bez ładowania pośredniego*.

MAN pionierem w dziedzinie autobusów elektrycznych

MAN oferuje nie tylko najszerszą gamę elektrycznych ciężarówek, ale także autobusy elektryczne. Tylko w przypadku ciężarówek elektrycznych dostępnych jest ponad milion wariantów konfiguracji, a zatem możliwe są indywidualne rozwiązania dla wszystkich zastosowań transportowych. MAN jest liderem na europejskim rynku elektrycznych autobusów miejskich, które są produkowane w polskiej fabryce w Starachowicach. Niedawno firma zaprezentowała w Ankarze, jako pierwszy europejski producent, autokar elektryczny. W europejskich miastach jeździ już ponad 2500 autobusów MAN-a z napędem akumulatorowo-elektrycznym. W nowym roku modelowym pojazdy te, podobnie jak elektryczne ciężarówki, zostaną wyposażone w akumulatory wyprodukowane w Norymberdze. Firma MAN zainwestowała 250 milionów euro w budowę zakładu produkcji akumulatorów w tym mieście.

Neutralność pod względem emisji CO2 do 2050 r.

Firma MAN Truck & Bus postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2050 roku. Elektryfikacja floty pojazdów jest kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju, ponieważ około 95% całkowitej emisji CO2 generowanej przez firmę pochodzi z eksploatacji jej pojazdów. Elektryczne ciężarówki odgrywają również istotną rolę w realizacji aktualnych celów klimatycznych Unii Europejskiej. MAN planuje dostarczyć klientom w 2025 roku już ponad 1000 elektrycznych ciężarówek. Dla porównania – jeśli 1000 elektrycznych ciężarówek zastąpiłoby 1000 pojazdów z silnikiem Diesla, pokonujących rocznie 120 000 kilometrów i zużywających średnio 24 litry paliwa na 100 km, potencjalna roczna oszczędność emisji CO2 mogłaby wynieść nawet 80 000 ton – pod warunkiem zasilania wyłącznie zieloną energią. To wartość porównywalna z roczną emisją CO2 generowaną przez niewielkie niemieckie miasto.

*Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.

Tags: MAN

To może Cię zainteresować

Develon wprowadza do sprzedaży nową minikoparkę DX25Z-7

Develon wprowadza do sprzedaży nową minikoparkę DX25Z-7

25/06/2025
Koreańska jakość w miejskiej codzienności – ciągniki LS Tractor dla branży komunalnej

Koreańska jakość w miejskiej codzienności – ciągniki LS Tractor dla branży komunalnej

10/06/2025
DAF Trucks Polska rozpoczyna budowę centrum pojazdów używanych

DAF Trucks Polska rozpoczyna budowę centrum pojazdów używanych

09/06/2025
MAN TopUsed otwiera drzwi dla klientów

MAN TopUsed otwiera drzwi dla klientów

29/05/2025
DAF Trucks Polska ma już 30 lat

DAF Trucks Polska ma już 30 lat

29/05/2025
Next Post
Develon wprowadza do sprzedaży nową minikoparkę DX25Z-7

Develon wprowadza do sprzedaży nową minikoparkę DX25Z-7

Pokaz samochodów Renault z polskimi zabudowami

Pokaz samochodów Renault z polskimi zabudowami

Izba Branży Komunalnej: zmiana pokoleniowa i kierunek ku przyszłości

Izba Branży Komunalnej: zmiana pokoleniowa i kierunek ku przyszłości

HARDOX HiAce
Green Machines
Arbena Baner

Zapisz się do naszego Newslettera

  • HOME
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt

Technika Komunalna

© 2024 Webdesign by Studio 2000

No Result
View All Result
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Wydarzenia branżowe
  • Instalacje komunalne
  • Maszyny recyklingowe
  • Maszyny robocze
  • Pojazdy Komunalne
  • Lekkie pojazdy komunalne
  • Utrzymanie dróg i zieleni
  • Wideo
  • Czasopismo
  • Giełda

© 2024 Webdesign by Novel Vision.