Scania NXT – autobus, ciężarówka a może śmieciarka?

Scania NXT – autobus, ciężarówka a może śmieciarka?

Nowy, autonomiczny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, natomiast w nocy – zbierania odpadów.

Duża liczba miast stanowi obecnie „katalizator” dla zmian w transporcie publicznym, które napędza potrzeba zmniejszenia emisji i natężenia ruchu drogowego. Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy. – Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nas ważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysły, których realizacja leży w zasięgu ręki. Pojazd NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030 r. i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które są już dostępne – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Oznacza to, że jeden zestaw wózków będzie mógł znaleźć zastosowanie we współpracy z różnymi, dedykowanymi nadwoziami typowo miejskich pojazdów. Choć ta wizja wydaje się dość odległa, Scania zaprezentowała nie tylko rysunki prototypów, ale także gotowy produkt – w oparciu o moduł autobusowy. Można go było zobaczyć w dniach 10-12 czerwca br. na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie. Ma on długości 8 m i jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, skutecznie ograniczając masę własną kompletnego pojazdu. Cylindryczne akumulatory zostały umieszczone pod podłogą, co zapewnia lepsze wykorzystanie przestrzeni oraz niższe położenie środka ciężkości. Przy aktualnie zastosowanych bateriach, zasięg autobusu jest szacowany na ok. 240 km.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.