Pod koniec lipca br. firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) świętowała rozpoczęcie europejskiej produkcji pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym – Fuso eCantera. Uroczystość odbyła się w zakładzie produkcyjnym w Tramagal (Portugalia), w którym produkowane są wszystkie eCantery przeznaczone na rynki europejskie i amerykańskie. Unikatowe pojazdy trafią do pierwszych klientów jeszcze przed końcem br.
Rząd Portugalii wspiera rozwój eCantera od wczesnej fazy projektu, czyli 2010 r. Dlatego w uroczystości rozpoczęcia produkcji „elektryka” w Tramagal wziął udział sam prezydent Portugalii, Marcelo Rebelo de Sousa, nadając jej szczególnej rangi. Podczas wydarzenia nie mogło też zabraknąć Marca Llistosella, prezesa i dyrektora generalnego MFTBC, a jednocześnie szefa Daimler Trucks Asia, który powiedział: Wraz z dzisiejszym rozpoczęciem produkcji eCantera stajemy się pierwszym działającym globalnie producentem oferującym seryjny samochód ciężarowy z napędem wyłącznie elektrycznym. Dzięki temu możemy sprostać rosnącemu w dużych metropoliach zapotrzebowaniu na bezemisyjne samochody użytkowe. Mamy już pierwsze zamówienia od klientów, a we wrześniu przeprowadzimy światową premierę tej ciężarówki w jednej z najsłynniejszych metropolii świata ‒ Nowym Jorku.
eCanter jest samochodem nie tylko przyjaznym dla środowiska, ale także oszczędnym i ekonomicznym dla użytkownika. Zależnie od rodzaju nadwozia i sposobu eksploatacji gwarantuje zasięg do 100 km. Nośność podwozia wynosi od 2 do 3 t, co pozwala na montaż różnych zabudów i zapewnia dużą ładowność. Elektryczny układ napędowy obejmuje sześć wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, każdy o napięciu 420 V i pojemności 13 kWh. Zestawy baterii dostarcza firma Accumotive z niemieckiego Kamenz, będąca spółką-córką koncernu Daimler. Fuso e-Canter korzysta z bogatych doświadczeń zdobytych podczas testów pojazdów przedseryjnych, przeprowadzonych w latach 2014-2017 wspólnie z klientami w Portugalii i Niemczech. W porównaniu do analogicznych ciężarówek z klasycznym układem napędowym, model ten zapewnia oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji sięgające nawet 1.000 euro na 10.000 km.
Leave a Reply