Mercedes-Benz Econic ma już 25 lat!

Mercedes-Benz Econic ma już 25 lat!

Od 25 lat Mercedes-Benz Special Trucks nieustannie otwiera nowe rozdziały w historii sukcesu pojazdu Mercedes-Benz Econic: od rozpoczęcia produkcji w roku 1998 Econic z powodzeniem spełnia wysokie wymogi transportu komunalnego, dystrybucyjnego i specjalistycznego – pod względem ergonomiczności, bezpieczeństwa, ekonomiczności i ekologiczności. Przez cały ten czas Econic stale rozszerzał swoje obszary eksploatacji miejskiej w Europie i za oceanem: spektrum jego zastosowań sięga od gospodarki komunalnej, gdzie służy do wywozu i utylizacji odpadów, poprzez miejski transport dostawczy, po wykorzystanie jako pojazdu interwencyjnego dla straży pożarnej oraz przy budowie dróg czy obsłudze lotnisk. Od niedawna w pełni elektryczny eEconic, który zastąpił wariant z napędem na gaz ziemny, zjeżdża z linii montażowej w Wörth obok konwencjonalnego Econica.

Kamienie milowe w historii sukcesu Econica

Econic został zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 r. na targach „Entsorga” – jako nowatorski niskopodłogowy pojazd specjalny – i od tego czasu był produkowany w szwajcarskich zakładach NAW (Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon) w Arbon nad Jeziorem Bodeńskim. W 2001 r. rodzina Econica powiększyła się o wariant z układem napędu 6×4, a w 2004 r. dołączył Econic 8×4/4 z czterema kołami napędzanymi i kierowanymi. W roku 2002 wprowadzono Econica z napędem na gaz ziemny. Rok później produkcję pojazdu przeniesiono do fabryki w Wörth, gdzie odbywa się ona do dzisiaj. Już w niej w 2005 r. zjechał z taśmy pięciotysięczny egzemplarz Econica.

W 2009 r. po raz pierwszy w ciągu jednego roku dostarczono klientom ponad 1500 tych pojazdów, a dwa lata później przekroczono łączną liczbę 10 tys. wyprodukowanych Econiców. Wydarzeniami roku 2013 były światowa premiera i rozpoczęcie seryjnej produkcji Econica nowej generacji, którego podstawowe podzespoły są stosowane do dziś. Kolejnym przełomowym osiągnięciem, związanym z realizacją celów zrównoważonego rozwoju, było w 2022 r. dołączenie w pełni elektrycznego eEconica do konwencjonalnego Econica w portfolio produktowym.

Do dnia dzisiejszego wyprodukowano i dostarczono klientom łącznie ok. 28 tysięcy egzemplarzy Econica. Ok. 85% z nich używanych jest w branży utylizacji odpadów, a ok. 5% wykorzystuje straż pożarna, np. jako pojazdy z drabiną obrotową. Kolejne 10% pojazdów znajduje zastosowanie w innych segmentach, np. jako wywrotki czy betonomieszarki w budownictwie drogowym lub jako pojazdy tankujące bądź cateringowe na lotniskach.

Najnowsza generacja Econica z napędem wysokoprężnym Euro VI

Oferowany obecnie Econic jest dostępny jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy o DMC 18, 26 i – w wariancie czteroosiowym – 32 t. Może być wyposażony w niską lub wysoką kabinę kierowcy, rozstaw osi od 3450 do 5700 mm i silnik o mocy od 200 kW (272 KM) do 260 kW (354 KM). Oprócz sprawdzonej automatycznej 6-stopniowej skrzyni biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, na życzenie Econic wyposażany jest w paliwooszczędną zautomatyzowaną skrzynię biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 z 12 biegami do jazdy w przód i czterema biegami wstecznymi, posiadającą programy jazdy specjalnie dostosowane do ruchu miejskiego.

Na życzenie klienta Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) może zrealizować niestandardowe rozwiązania z kompleksową przebudową pojazdu do zastosowań specjalnych. W razie potrzeby możliwe jest np. dodatkowe zmniejszenie rozstawu osi lub szerokości pojazdu.

Z Wörth w szeroki świat: przykłady zastosowań Econica z napędem wysokoprężnym w wielu krajach

W ciągu ostatnich 25 lat Mercedes-Benz Econic sprawdził się jako specjalistyczny pojazd komunalny o szerokich możliwościach zastosowań – nie tylko w Niemczech, ale także w wielu krajach Europy i poza nią.

W Watykanie już od 2005 r. Econic służy jako wóz strażacki, a hanowerska straż pożarna dysponuje 16 wozami techniczno-gaśniczymi typu HLF 20. Na rynkach skandynawskich swoje zadania wykonuje ponad 150 Econiców, a w Singapurze trzyosiowe pojazdy Econic ze skrętną osią tylną i zabudową z tylnym mechanizmem załadowczym dowodzą, jak wydajny może być recykling odpadów w wielomilionowej metropolii.

Rynkiem kluczowym dla Econica jest Wielka Brytania. Jedno z wiodących tam przedsiębiorstw zajmujących się utylizacją i recyklingiem odpadów w 2019 r. po raz pierwszy zastosowało także pojazdy Econic z zabudową hakową i bramową. Econic przeznaczony do transportu budowlanego zdobył nagrodę London Cycling Award za wzorcowe elementy bezpieczeństwa.

W Australii i Nowej Zelandii wymogi tamtejszych przedsiębiorstw gospodarki odpadami komunalnymi spełnia model Econic Dual Control z dwiema stałymi kolumnami kierownicy i dwiema kierownicami. Umożliwia on kierowcy siedzenie zawsze po właściwej stronie, bez konieczności wysiadania w celu sprawdzenia pracy bocznego mechanizmu załadowczego śmieciarki.

W Stanach Zjednoczonych Econic występuje pod nazwą Freightliner Econic SD („Severe Duty”), m.in. jako pojazd do wywozu odpadów z załadunkiem czołowym. Końcowy montaż surowej karoserii dostarczonej z Wörth odbywa się w zakładzie Freightliner Custom Chassis Corporation w Gaffney w Południowej Karolinie. Dostosowuje się je tam do wymogów rynku północnoamerykańskiego i wyposaża w 350-konny 6-cylindrowy silnik z rodziny jednostek do średniociężkich pojazdów (Medium Duty Engine Platform) Daimler Trucks.

Dwie dekady z ekologicznym napędem na gaz ziemny

Pomimo że Econic był już dostępny z napędem na gaz ziemny od 2002 r., to od marca 2015 r. jeszcze bardziej zwiększył swoją ekologiczność jako Econic NGT (Natural Gas Technology). Emisja CO2 z napędu na sprężony gaz ziemny (CNG) jest nawet o 20% niższa niż w przypadku odpowiedniego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Dzięki wykorzystaniu odnawialnego biogazu, możliwe było dodatkowe polepszenie bilansu CO2 Econica NGT. Z kolei moc rzędowego, sześciocylindrowego silnika na gaz ziemny M 936 G, osiągającego 222 kW (302 KM) z pojemności skokowej 7,7 litra, dorównała mocy porównywalnego silnika wysokoprężnego.

Około 10% sprzedanych Econiców wyposażonych jest w przyjazny dla środowiska napęd NGT. W 2022 roku Econic NGT ustąpił miejsca w produkcji na rzecz akumulatorowo-elektrycznego eEconica.

We flotach zakładów komunalnych doceniono walory Econica NGT

Już w 2009 r. 108 pojazdów Econic NGT zostało dostarczonych do Aten do obsługi utylizacji odpadów komunalnych. Jedno ze szwedzkich przedsiębiorstw zajmujących się utylizacją odpadów korzysta z 50 pojazdów Econic NGT w obrębie aglomeracji Sztokholmu. Na wiedeńskim lotnisku Econic NGT z niską kabiną kierowcy sprawdza się jako pojazd do przewozu cateringu, ponieważ jego niewielka wysokość pozwala na wjazd pod skrzydła i podjechanie blisko samolotu.

Największa flota pojazdów Econic NGT operuje w Berlinie – berlińskie przedsiębiorstwo oczyszczania miasta BSR (Berliner Stadtreinigung) już od 20 lat stawia na Econica z napędem na gaz ziemny. Obecnie BSR eksploatuje ponad 250 egzemplarzy Econica. Berlińska flota Econiców NGT jest istotnym elementem strategii klimatycznej firmy BSR na drodze do osiągnięcia przez stolicę Niemiec neutralności klimatycznej – przedsiębiorstwo posiada własną biogazownię i w swoich trzech berlińskich zakładach wdrożyło już system zamkniętego obiegu gospodarczego z wytwarzanym samodzielnie gazem wysypiskowym z bioodpadów, który jest również wykorzystywany do napędu pojazdów Econic NGT.

Przyszłościowe perspektywy akumulatorowo-elektrycznego eEconica

Od rozpoczęcia produkcji seryjnej jesienią 2022 r. dostępny jest również wariant pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym – Mercedes-Benz eEconic. Mercedes-Benz Special Trucks rozszerzył w ten sposób swoją gamę produktów o cichy pojazd o lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2, przeznaczony do zastosowań komunalnych wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Ze względu na konieczność częstego hamowania w ruchu miejskim, eEconic jest predestynowany do odzyskiwania energii poprzez rekuperację.

Ponadto Econic jest wyposażony w oś elektryczną ze zintegrowaną jednostką napędową i dwoma silnikami elektrycznymi. Dzięki trzem pakietom akumulatorowym o pojemności 336 kWh, do codziennej jazdy w centrum miasta w trybie jednozmianowym wystarcza zazwyczaj jedno naładowanie akumulatora. Ładowanie z mocą do 160 kW może odbywać się w nocy w zajezdni. Pozwala to oszczędzać akumulatory i umożliwia korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej.

W pełni elektryczny wariant eEconic zachował sprawdzone walory pojazdu. Rozległy widok na sytuację na drodze dzięki wielkopowierzchniowej, podgrzewanej szybie przedniej Thermocontrol, wygoda wsiadania i wysiadania dzięki konstrukcji Low-Entry, dostępność efektywnych systemów wspomagania i zwrotność nawet z ciężkim ładunkiem – wszystko to w codziennej pracy zwiększa bezpieczeństwo załogi pojazdu i innych użytkowników dróg. Elektryczny układ napędowy eEconica pozwolił na zaprojektowane płaskiej podłogi kabiny, ułatwiającej wsiadanie i wysiadanie po stronie przeciwnej do ruchu pojazdów.

eEconic: zielony specjalista w pomarańczowej służbie komunalnej

Od premiery na targach IFAT 2022 – wiodących na świecie targach poświęconych gospodarce wodą, ściekami, odpadami i surowcami – stale wzrasta popyt na ciche, czyste i bezpieczne rozwiązania do zastosowań komunalnych na bazie akumulatorowo-elektrycznego pojazdu Mercedes-Benz eEconic. Jego pierwszy egzemplarz z produkcji seryjnej nabyła firma Urbaser A/S, działająca w duńskim sektorze gospodarki odpadami.

Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH (FES) – największe przedsiębiorstwo gospodarki odpadami w regionie Ren-Men – od maja 2023 r. wykorzystuje osiem śmieciarek eEconic. Prąd potrzebny do ich ładowania wytwarzany jest w zasilanej odpadami elektrociepłowni w Heddernheim, należącej do FES i frankfurckiego dostawcy energii Mainova. Hamburskie przedsiębiorstwo oczyszczania miasta SRH i stuttgarcka firma gospodarki odpadami AWS, chcąc przestawić swoje floty na napędy alternatywne, testują obecnie akumulatorowo-elektrycznego eEconica pod kątem jego przydatności jako śmieciarki.

Bezpieczeństwo wzrasta dzięki specjalnej kabinie kierowcy i systemom asystującym

Duże przeszklenie w połączeniu z niskim ustawieniem fotela kierowcy na wysokości wzroku innych użytkowników drogi umożliwia bezpośredni kontakt wzrokowy i przewidujące analizowanie ruchu drogowego w otoczeniu. W ten sposób zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego podczas manewrów skrętu, na skrzyżowaniach oraz przy wykonywaniu prac na obrzeżu drogi.

Bogaty pakiet zawierający nawet dziesięć systemów asystujących wspiera kierowcę pojazdu najnowszej generacji w kontrolowaniu jazdy także w sytuacjach krytycznych. Standardowym wyposażeniem zarówno Econica, jak i eEconica są rozbudowane mechanizmy bezpieczeństwa i systemy asystujące, takie jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu oraz czujnik deszczu i oświetlenia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.