W miniony piątek, tj. 17 listopada odbyła się premiera zupełnie nowej gamy pojazdów Iveco: Stralis X-Way. To odpowiedź na potrzeby sektora budowlanego i komunalnego, którego klienci mogą jeszcze łatwiej wyspecyfikować wywrotkę, hakowiec czy ciągnik siodłowy, biorąc pod uwagę rodzaj transportu oraz drogi po jakich porusza się pojazd. Korzyścią jest oszczędność na masie własnej, a dzięki temu wzrost ładowności i mniejsze zużycie paliwa. Taka optymalizacja ma bardzo duże znaczenie, ponieważ nie każda wywrotka albo hakowiec wjeżdża w najtrudniejszy teren lub pokonuje bardzo strome wzniesienia. Efekt zastosowanych rozwiązań doskonale pokazuje wersja Super Loader. To podwozie 8×4 przygotowane z myślą o betonomieszarkach, które zawsze wykorzystują dostępną ładowność. Jego masa własna wynosi tylko 8.845 kg, co oznacza, że jest najniższa w porównaniu do analogicznych pojazdów testowanych przez niezależny organ certyfikujący UTAC. Imponująca masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów, a także zastosowanie silnika Cursor 9 o mocy 400 KM, nowych jednopiórowych resorów z przodu i dwupiórowych resorów z tyłu, bezsprzęgłowej przystawki odbioru mocy przenoszącej 800 Nm momentu obrotowego oraz opcjonalnych obręczy aluminiowych i zbiorników paliwa. Tak powstał bardzo atrakcyjny środek transportu, stanowiący praktyczne narzędzie nowoczesnej logistyki budowlanej oraz wymagających usług komunalnych.
Stralis X-Way jest dostępny z różnymi konfiguracjami osi, w tym 8×4 w układzie tridem (trzy osie zespolone z tyłu) czy z hydraulicznym napędem przedniej osi. Do wyboru są trzy silniki o różnych mocach (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6×4 i 8×4 oraz Cursor 13), trzy typy skrzyni biegów (ręczna, w pełni automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF Hi-Tronix z 12 lub 16-przełożeniami), a także szeroka gama przystawek odbioru mocy, w tym montowana między silnikiem a skrzynią biegów, zdolna do przenoszenia momentu obrotowego o wartości 2.450 Nm. Dopasowanie pojazdu do przyszłych zastosowań ułatwia też możliwość wyboru wysokości zawieszenia. Konfiguracja „On” została przewidziana głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny (występuje również w wersjach wieloosiowych). Z kolei odmiana „Off” z pełną homologacją terenową zapewnia maksymalne osiągi i mobilność poza drogami utwardzonymi. Trzecia kompletacja „On+” stanowi rozwiązanie pośrednie, skierowane do klientów oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej. Szczegółowe informacje na temat gamy Stralis X-Way zostaną zamieszczone w Technice Komunalnej nr 1/2018.
Leave a Reply