Seria samochodów ciężarowych Volvo FH zyskała nowych członków: FH Aero z kabinami wydłużonymi o 24 cm w porównaniu z tradycyjnymi modelami oraz systemem kamer i monitorów zastępujących lusterka zewnętrzne. Dzięki temu poprawiono aerodynamikę, przede wszystkim zmniejszając opór powietrza, ale także zwiększając stabilność jazdy przy wietrznej pogodzie. Volvo Trucks traktuje linię Aero jako uzupełnienie oferty, Volvo FH będzie nadal oferowane ze standardową, nieprzedłużoną kabiną.
FH Aero są dostępne w czterech wersjach wprowadzanych na rynek stopniowo w latach 2024–2025. Będzie wśród nich nowy FH16 z silnikiem D17. Jest to następca jednostki D16 o nieco zwiększonej średnicy cylindrów (z 144 do 149 mm), dzięki czemu pojemność skokowa wzrosła do 17,3 l (z 16,1 l) i moc maksymalna sięgnęła aż 780 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 3800 Nm. To najmocniejsza seryjna ciężarówka dostępna obecnie na rynku i najmocniejsze Volvo w historii, poprzedni silnik rozwijał „tylko” 750 KM. Są też dwie słabsze wersje: 600 KM (3000 Nm momentu rozwijane w bardzo szerokim zakresie 900-1400 obr./min) i 700 KM (3400 Nm).
Nowa kabina będzie dostępna także w gazowej wersji FH, która podobnie jak w obecnej generacji jest dwupaliwowa: z zasadniczym zasilaniem LNG i pilotową dawką zapłonową oleju napędowego. W zamierzeniu marki w bliskiej przyszłości mają to być bioLNG oraz HVO. Volvo FH Electric, Międzynarodowy Samochód Ciężarowy Roku 2024, również będzie oferowany w wersji Aero. Wszystkie warianty FH Aero będą zużywać mniej energii, a jednocześnie zapewnią większy zasięg oraz najwyższe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Poza lepszym opływem powietrza, przyczynią się do tego zmodernizowane, opatentowane przez Volvo hamulce tarczowe bez oporów szczątkowych, które jednocześnie poprawią skuteczność hamowania. Technologia Volvo I-See, udoskonalona w celu zmniejszenia zużycia energii i emisji CO2, wykorzystuje chmurową mapę topograficzną do optymalizacji jazdy, by umożliwić dłuższą jazdę w trybie tempomatu, oszczędniejszą i bardziej relaksującą.
W nowych kabinach wprowadzono łatwy w obsłudze układ Infotainment, który można spersonalizować, oraz ulepszone nagłośnienie z sześcioma głośnikami, nowym wzmacniaczem i subwooferem. Nowy system nawigacji ma lepsze mapy, dostosowane do potrzeb samochodów ciężarowych i z funkcją automatycznej aktualizacji. Modernizacje wnętrza obejmują także wbudowaną kuchenkę mikrofalową i gniazda zasilania USB-C. Na większą liczbę rynków wprowadzono My Business Apps Volvo Trucks, czyli usługę opartą na subskrypcji, która umożliwia klientom pobieranie aplikacji biznesowych od różnych dostawców i korzystanie z nich dzięki dodatkowemu wyświetlaczowi w kabinie.
Zgodnie z nowymi przepisami zostanie także wprowadzona usługa monitorowania opon pojazdu i naczepy za pośrednictwem Volvo Connect, zmniejszając ryzyko niespodziewanej awarii dzięki wysyłaniu ostrzeżeń do kierowcy.
Leave a Reply