Firma Case Construction Equipment nie boi się trudnych wyzwań, dlatego stawia coraz śmielsze kroki w opracowywaniu maszyn napędzanych alternatywnie. Na ubiegłorocznej Baumie zaskoczyła ładowarką kołową zasilaną metanem (Project Tetra), natomiast na zakończonych ponad dwa miesiące temu targach CONEXPO zaprezentowała całkowicie elektryczną koparko-ładowarkę 580 EV (Project Zeus). To pierwsza na świecie maszyna tego typu z napędem elektrycznym! Niestety, póki co jest dostępna tylko na rynku północno-amerykańskim.
Jej osiągi są takie same, co analogicznego modelu napędzanego silnikiem wysokoprężnym, ale nowa maszyna nie emituje dwutlenku węgla i zapewnia znaczną redukcję kosztów operacyjnych. Dwa egzemplarze trafiły już do przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w Stanach Zjednoczonych – jedynym rynku, gdzie nowa, koncepcyjna koparko-ładowarka będzie na razie oferowana.
– Od chwili zaprojektowania pierwszej fabrycznie zintegrowanej koparko-ładowarki w 1957 r., specjalizacją firmy Case pozostają innowacje w tym właśnie zakresie – przyznał Egidio Galano, dyrektor ds. linii produktów kompaktowych w Case Construction Equipment Europe. – Model 580 EV jest kontynuacją tej tradycji i odzwierciedla pierwszy krok naprzód w ramach większego zaangażowania firmy Case na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości maszyn budowlanych. Oferując tę maszynę koncepcyjną, zwiększamy dostępność kompaktowych maszyn budowlanych z napędem elektrycznym na rynku północno-amerykańskim.
Model 580 EV ma akumulator litowo-jonowy, który jest w stanie zmagazynować 90 kWh energii. Do jego ładowania jest wymagane przyłącze trójfazowe. Po pełnym naładowaniu maszyna umożliwia nawet 8 godzin pracy. Układ hydrauliczny jest zasilany niezależnie od układu przeniesienia napędu, dlatego koncepcyjna koparko-ładowarka zapewnia taką samą siłę wyrywającą, co jej odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym. Zdaniem producenta model 580 EV pozwala obniżyć do 90% roczne koszty operacyjne floty, jednocześnie w znaczący sposób ograniczając wpływ maszyn na środowisko naturalne. Wynika to z eliminacji wydatków na olej napędowy, silnikowy, płyn DEF oraz długoterminową obsługę silnika. Kolejne korzyści zapewnia system Case SiteWatch – w koparko-ładowarce 580 EV jest on montowany standardowo.
Egidio Galano zwraca uwagę, że wszystkie powyższe zalety osiągnięto zachowując typowe dla koparko-ładowarek Case cechy, których oczekują operatorzy. – Koparko-ładowarka 580 EV daje się prowadzić podobnie jak tradycyjna maszyna Case. Jest to istotne, jeśli chodzi o wdrażanie nowych, ekscytujących technologii w maszynach naszej firmy i oznacza, że operatorzy mogą korzystać z takich samych funkcji, czyli kopania, podnoszenia i dźwigania, ale w warunkach zerowej emisji, przy znacznie ograniczonym hałasie.
Podobnie jak w przypadku Project Tetra, firma Case ponownie nawiązała partnerską współpracę z firmą Michelin w zakresie opon dla modelu 580 EV. Opony Michelin CrossGrip, w które wyposażono nową koparko-ładowarkę, wyróżnia niekierunkowy bieżnik, zapewniający wyjątkową przyczepność i komfort prowadzenia na różnych nawierzchniach – od asfaltu po śnieg.
Współpracując z siostrzaną firmą FPT Industrial, Case zapowiada dalsze poszukiwania alternatywnych rozwiązań dla tradycyjnego paliwa oraz inwestycje w elektryfikację maszyn, tym samym angażując się w zrównoważony rozwój maszyn budowlanych.
Leave a Reply