Ładowarki kompaktowe New Holland

Ładowarki kompaktowe New Holland

Nie we wszystkich instalacjach komunalnych konieczna jest duża ładowarka kołowa, a czasami wręcz nie można jej zastosować. Chodzi np. o starsze, niewielkie obiekty, wewnątrz których pierwotnie nie zakładano pracy kilkunastotonowych maszyn roboczych. Z drugiej strony istnieją też zakłady, które ze względu na skalę prowadzonej działalności decydują się na mniejsze ładowarki, charakteryzujące się nie tylko bardziej kompaktowymi rozmiarami, ale również większą zwinnością i niższymi kosztami eksploatacji.

Kompaktowe ładowarki kołowe New Holland mogą mieć nawet dwie dodatkowe linie hydrauliczne. Pozwala to na stosowanie najbardziej zaawansowanych narzędzi roboczych.

Kompaktowe, wszechstronne ładowarki kołowe ma w swojej ofercie firma New Holland. Do wyboru są cztery modele: W50C, W60C, W70C i W80C. Zapewniają udźwig od 1,2 do 1,5 t (stanowiący połowę obciążenia wywracającego przy pełnym skręcie równym 40°) i wysokość podnoszenia 3,1–3,4 m. Do ich napędu jest stosowany 4­‑cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,4 dm3. W modelach W50C i W60C został on wyregulowany na moc odpowiednio 58 i 64 KM, natomiast w przypadku pozostałych dwóch ładowarek zastosowano wersję osiągającą 75 KM. Nowoczesna jednostka ma turbodoładowanie oraz wielofazowy wtrysk common rail. Spełnia normy emisji spalin Stage IV/Tier 4 Final przy wykorzystaniu bezobsługowego katalizatora utleniającego (DOC).

Oś tylna oscyluje w zakresie 20°, zapewniając stały kontakt kół z podłożem na nierównym terenie, a tym samym lepszą trakcję.

Wszystkie modele z tej serii są wyposażone w przekładnię hydrostatyczną Press & Go – wystarczy nacisnąć pedał przyspieszenia, aby płynnie jechać (zmiana prędkości jazdy odbywa się bezstopniowo). Innym praktycznym rozwiązaniem jest system Inch & Brake, który stopniowo rozłącza przekładnię w fazie hamowania i jednocześnie zwalnia hamulce, ułatwiając operatorowi sterowanie maszyną z milimetrową dokładnością. Często przydatna jest też opcja pełzania, dostępna we wszystkich modelach za wyjątkiem W50C. W podstawowej maszynie wprowadzono możliwość precyzyjnego ustawienia i regulacji prędkości w zakresie 1–5 km/h, co jest szczególnie przydatne np. podczas zamiatania i odśnieżania. Wszystkie ładowarki mają stały napęd na obie osie, który gwarantuje lepszą kontrolę nad maszyną, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach, i zapewnia wyższą siłę uciągu/pchania niezwykle ważną przy pracach transportowych oraz dla efektywnego napełniania łyżki. Aby taka maszyna jak najlepiej odpowiadała konkretnym warunkom eksploatacji, można wybrać jedną z trzech wersji mechanizmu różnicowego (dla obu osi): otwarty, z ograniczonym poślizgiem lub otwarty ze 100­‑procentową blokadą (w modelach W70C i W80C).

Drzwi są wykonane z jednej tafli szkła, mają wąską ramę i otwierają się w całości o 180° – można je w tej pozycji zablokować.

Na tym jednak nie kończą się możliwości konfiguracyjne ładowarek kompaktowych New Holland. Do wyboru są m.in. dwie konstrukcje wysięgnika: Z­‑bar i TC. Pierwsza z nich jest najbardziej uniwersalna. Charakteryzuje się większym udźwigiem dzięki dwóm siłownikom podnoszenia i wyższą wysokością wyładunku. Znakomicie nadaje się więc do zastosowań, w których ładowarka jest wykorzystywana przede wszystkim do prac załadunkowych z wykorzystaniem łyżki. Druga konstrukcja wysięgnika stanowi najlepszy wybór w przypadku regularnego operowania materiałami spaletyzowanymi. Podnoszenie odbywa się równolegle do podłoża i jest jeden siłownik „dźwigający” oba ramiona, co ma z kolei wpływ na poprawę widoczności osprzętu. W obu wersjach ładowarka może być wykorzystywana z wieloma różnymi narzędziami. Ich zmianę ułatwia szybkozłącze (dostępnych jest kilka rodzajów), dzięki któremu nie trzeba nawet wychodzić z kabiny. Jeśli maszyna musi pokonywać większe odległości, łatwo docenić też system Glide­‑Ride uruchamiany automatycznie powyżej prędkości 5,5 km/h. Jego działanie polega na amortyzacji ruchu wysięgnika podczas jazdy na nierównym podłożu, co zwiększa komfort pracy i zapobiega rozpraszaniu ładunku.

W ładowarkach kompaktowych New Holland są dostępne dwa rodzaje wysięgnika. Na zdjęciu odmiana typu Z-bar, idealna do wydajnych prac przeładunkowych przy użyciu łyżki.

W dwóch najmniejszych modelach zastosowano pompę hydrauliczną o wydajności 67 l/min. Jeśli chodzi o dwa pozostałe, można wybrać pompę standardową o wydajności 85 l/min lub wysokoprzepływową, dla której analogiczny parametr wynosi 130 l/min. We wszystkich maszynach pompa zasila zarówno układ hydrauliczny, jak i układ kierowniczy, dlatego ze względów bezpieczeństwa zastosowano zawór priorytetowy, który w pierwszej kolejności „zaspokaja” zapotrzebowanie układu kierowniczego. Dla wielu aplikacji komunalnych ważnym rozwiązaniem jest możliwość ustawienia maksymalnego przepływu (High Flow) przy niewielkiej prędkości jazdy (pełzania), np. podczas odśnieżania lub pracy zamiatarką. Najbardziej zaawansowane technicznie narzędzia robocze wymagają dodatkowych linii hydraulicznych. W przypadku ładowarek kompaktowych New Holland można zastosować nawet dwie i obie są sterowane proporcjonalnie.

W80C to największy model w gamie ładowarek kompaktowych New Holland. Ma masę eksploatacyjną 5,9 t i zapewnia udźwig 1,5 t (połowa obciążenia wywracającego przy maksymalnym wychyleniu przegubowego podwozia).

Nowo zaprojektowana kabina zapewnia prawie nieograniczony 360­‑stopniowy widok. Dzięki zastosowaniu tylko czterech słupków, które w dodatku są bardzo wąskie, martwe pola widzenia zostały ograniczone do minimum. Wpływ na dobrą widoczność ma też podwyższona pozycja operatora oraz duże przeszklenia. Kabina jest przestronna, jasna, ma szerokie drzwi i duże stopnie wejściowe, ułatwiające częste wchodzenie i wychodzenie z wnętrza. Kolejne stosowane w ładowarkach kompaktowych New Holland udogodnienia obejmują 10 otworów wentylacyjnych, klimatyzację, fotel z zawieszeniem pneumatycznym, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy oraz wiele praktycznych schowków. Wszystkie przyrządy sterownicze są umieszczone w wygodnym dostępie z prawej strony. Kluczowym elementem jest ergonomiczny, dobrze wyprofilowany joystick, pozwalający na jednoczesną obsługę wielu funkcji maszyny.

Wnętrze kabiny jest jasne i dobrze doświetlone. Wszystkie wskaźniki i przyrządy praktycznie nie wystają poza dolną linię szyb, ułatwiając obserwację najbliższego otoczenia maszyny.

Karol Wójtowicz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.