Nowy kompaktor Cat 836 – efektywne zagęszczanie przy mniejszej liczbie przejazdów

Nowy kompaktor Cat 836 – efektywne zagęszczanie przy mniejszej liczbie przejazdów

Na początku maja br. podczas targów WasteExpo w Nowym Orleanie miała miejsce premiera kompaktora Cat 836 najnowszej generacji. Zaprezentowana maszyna wykorzystuje wieloletnie doświadczenie firmy w celu maksymalizacji wydajności i niezawodności w najtrudniejszych warunkach pracy.

Model 836 to największy kompaktor marki Cat. Ma masę eksploatacyjną nieco ponad 56 t i jest napędzany silnikiem Cat C18 o maksymalnej mocy 562 KM. W ofercie amerykańskiego producenta występują jeszcze dwie takie maszyny, tj. 816 i 826K, dla których analogiczne parametry wynoszą odpowiednio 25,8 t/288 KM i 40,9 t/441 KM.

Znakomita trakcja

Kompaktor 836 jest wyposażony w zmiennik momentu obrotowego ze sprzęgłem blokującym, co obniża temperaturę oleju i zwiększa sprawność zespołu, umożliwiając przeniesienie większej mocy na podłoże w celu poprawy trakcji. Z kolei nowy, zaawansowany układ sterowania przekładnią (APECS) zapewnia większy moment obrotowy podczas pracy na pochyłościach i gwarantuje jego przenoszenie nawet podczas zmiany biegów. Biorąc pod uwagę duże zapylenie panujące na składowisku odpadów, uszczelniono wlot powietrza kierowanego do chłodnicy oraz pokrywę komory silnika, skutecznie ograniczając potrzebę czyszczenia jednostki napędowej i osprzętu. Stan filtra powietrza jest monitorowany, co ułatwia planowanie obsługi maszyny.

Zaawansowane technologie zagęszczania

Użytkownik kompaktora 836 ma do dyspozycji technologie Cat Compact, które łączą nowoczesne funkcje pomiaru zagęszczenia podłoża, prowadzenia maszyny i raportowania parametrów pracy, pozwalając szybko uzyskać powtarzalne wyniki przy mniejszej liczbie przejazdów. W wymierny sposób przekłada się to na oszczędność czasu oraz niższe koszty eksploatacji, wynikające choćby z mniejszego zużycia paliwa i samej maszyny. System obejmuje m.in. odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS umieszczony na kabinie oraz wyświetlacz z mapą zamontowany w jej wnętrzu.

Szerokie schody, duże podesty i wysokie poręcze ułatwiają poruszanie się po maszynie i jednocześnie zmniejszają ryzyko wypadku. Dolna część chłodnicy może być zabezpieczona masywną, odchylaną kratą.

Standardowe rozwiązanie Cat Compact z funkcją mapowania umożliwia operatorowi monitorowanie obszaru pracy oraz liczby przejazdów. Dane te są prezentowane w przejrzysty sposób na 10-calowym wyświetlaczu. W ramach opcji możliwe jest zarówno zliczanie przejazdów, jak i monitorowanie wysokości, na której znajduje się kompaktor w celu lepszego kontrolowania grubości warstw i uzyskania korzystniejszego zagęszczenia odpadów.

Dzięki zdalnej wizualizacji za pośrednictwem systemu VisionLink usprawniającej zarządzanie flotą, standardowa technologia Cat Link zapewnia dostęp do lokalizacji maszyny, godzin pracy, aktualnego poziomu paliwa, czasu bezczynności, zaistniałych zdarzeń oraz kodów diagnostycznych. Operator jest informowany o kluczowych parametrach eksploatacyjnych maszyny za pomocą dodatkowego ekranu z przyjaznym interfejsem, który przekazując najważniejsze dane (VIMS) pomaga zapobiegać nieprzewidywanym przestojom.

W kompaktorze Cat 836, podobnie jak w innych najnowszych maszynach amerykańskiego producenta, w oznaczeniu nie ma już na końcu litery. Informacja o generacji jest podawana na tabliczce znamionowej i ma postać prefiksu numeru seryjnego.

Maksymalna niezawodność i uproszczona konserwacja

W nowej maszynie Cat 836 zastosowano wały o większej średnicy i blokowane mechanizmy różnicowe, które zwiększają trwałość układu napędowego, polepszają trakcję na grząskim podłożu i przyspieszają zmiany kierunku jazdy. Modernizacji poddano też zwolnice, dzięki czemu pracują teraz z mniejszymi naprężeniami i są bardziej trwałe. Z kolei nowa osłona wentylatora chłodnicy lepiej zapobiega przedostawaniu się lotnych zanieczyszczeń w postaci skrawków folii czy papieru, natomiast nowy 5-calowy (127 mm) filtr paliwa gwarantuje wydajne dostarczanie czystszego medium.

Model 836 jest dostępny z trzema lemieszami do wyboru: prostym, półwklęsłym i wklęsłym o pojemności od 19,3 do 25,5 m3. Górna część ma postać kratownicy, która zwiększa objętość i zapobiega przesypywaniu się odpadów na drugą stronę, a jednocześnie polepsza widoczność do przodu.

Kompaktor 836 najnowszej generacji został zaprojektowany z myślą o łatwym serwisowaniu i kontroli najważniejszych punktów wymagających obsługi, jednocześnie z dużym naciskiem na bezpieczeństwo, ponieważ dostęp do większości głównych komponentów jest możliwy z poziomu podłoża lub komfortowych platform. Zastosowane wzierniki pozwalają na szybkie sprawdzenie wzrokowe poziomu różnych płynów i zapobiegają zanieczyszczeniu cieczy chłodzącej, oleju przekładniowego oraz oleju hydraulicznego. Wśród istotnych zmian są też zwiększone osłony wokół osi, które skutecznie ograniczają ryzyko uszkodzenia newralgicznych elementów.

Doskonała wydajność

Ulepszone środowisko pracy operatora w modelu 836 obejmuje poprawioną widoczność do przodu na lemiesz i koła dzięki obniżonej szybie czołowej. Kamera cofania jest montowana standardowo, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa pracy. Wpływ na nie ma też przestronna, klimatyzowana kabina nadciśnieniowa, w której poziom hałasu wynosi jedynie 72 dB (A). Połączenie sterowania układem kierowniczym, przekładnią oraz innymi funkcjami za pomocą tylko jednej dźwigni zapewnia maksymalną szybkość reakcji i doskonałą kontrolę w celu ograniczenia zmęczenia operatora i zwiększenia wydajności.

Podstawowe dane techniczne kompaktora Cat 836
SilnikCat C18
Norma emisji spalinStage V
Moc użyteczna, KM (kW)502 (374)
Moc maksymalna, KM (kW)562 (419)
Masa eksploatacyjna, kg56 275
Maks. prędkość jazdy do przodu/tyłu, km/h12,6/13,2
Podana moc użyteczna jest mocą zmierzoną na kole zamachowym silnika wyposażonego w wentylator pracujący z minimalną prędkością obrotową, układ dolotowy powietrza, układ wydechowy i alternator.

Opracowując nowy kompaktor wiele uwagi poświęcono poprawie skuteczności zagęszczania. Z tego względu jest dostępnych aż 5 wariantów bębnów i kołków rozdrabniająco-zagęszczających, ułatwiając optymalizację maszyny pod kątem zastosowania. Lżejsza konstrukcja kołków typu Paddle (o przekroju prostokątnym) zapewnia wysoką wydajność i trakcję przy mniejszym zużyciu paliwa, natomiast tradycyjna konstrukcja kołków Plus (o przekroju krzyżowym) polepsza stabilność podczas pracy na pochyłościach. Połączenie obu rozwiązań gwarantuje atrakcyjny kompromis między osiągami, kosztami eksploatacji i zdolnością do poruszania się na nierównym terenie, czyniąc maszynę bardziej uniwersalną.

Leave a Reply

Your email address will not be published.