LF Electric – kolejny DAF na prąd

LF Electric – kolejny DAF na prąd

Firma DAF ma już spore osiągnięcia w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek w pełni elektryczny ciągnik siodłowy – model CF Electric (masa całkowita zestawu do 37 t), przeznaczony głównie na potrzeby dostaw do supermarketów i transportu między miastami. Niedawno rozszerzyła gamę pojazdów z napędem elektrycznym o model 6×2 CF Electric, czyli 3-osiowe podwozie ze skrętną osią wleczoną, które doskonale sprawdza się w zastosowaniach takich jak wywóz odpadów. Kierowcy renomowanych przedsiębiorstw z różnych sektorów pokonali już setki tysięcy kilometrów w pojazdach CF Electric, co przełożyło się na bogate doświadczenie firmy DAF w zakresie elektrycznych układów napędowych. Najnowszym produktem holenderskiego koncernu jest model LF Electric, w którym zastosowano całkowicie elektryczny układ napędowy.

Silnik elektryczny w pojeździe LF Electric ma moc znamionową 250 kW (wartość szczytowa wynosi 370 kW) oraz nominalny moment obrotowy 1200 Nm (wartość szczytowa: 3700 Nm). Czerpie energię z akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) zdolnych do zmagazynowania 282 kWh energii (wydajność użyteczna – 254 kWh). Dzięki temu model LF Electric ma zasięg aż 280 km. Gwarantuje również cichą pracę i zerowy poziom emisji zanieczyszczeń, spełniając z nawiązką potrzeby firm specjalizujących się w dystrybucji miejskiej czy transporcie odpadów.

Akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) DAF stosuje we wszystkich swoich pojazdach elektrycznych. Nie zawierają one kobaltu ani magnezu i są zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Mają one również ulepszoną konstrukcję, co przekłada się na lepszą zdolność do magazynowania energii. Dzięki swoim właściwościom chemicznym zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa termicznego. Akumulatory LFP są objęte 6-letnią gwarancją, co potwierdza, że firma DAF kładzie duży nacisk na ich efektywność, niezawodność i trwałość. W trybie ładowania wolnego (prąd zmienny 400 V, 22 kW, 3-fazowy) naładowanie akumulatorów od 20 do 80% trwa 6,5 h. Na pełne naładowanie (od 0 do 100%) potrzeba maksymalnie 12 h. W przypadku dostępności odpowiedniej instalacji szybkie ładowanie akumulatorów (prąd stały 650 V, 150 kW) z poziomu 20 do 80% zajmuje jedynie 60 min, a pełne tylko 2 h.  


Nowy model DAF LF Electric można kupić z układem e-PTO 400 V służącym do zasilania urządzeń zabudowy. Początkowo pojazd będzie dostępny jako 19-tonowe podwozie z dwoma rozstawami osi do wyboru: 5,3 lub 5,85 m. Jego nabywcy mogą liczyć na te same zalety, które oferuje spalinowy model LF, czyli m.in. łatwy dostęp do wnętrza, doskonałą widoczność w każdym kierunku, wysoki poziom komfortu i niewielki promień skrętu. Produkcja pojazdu DAF LF Electric, który został opracowany w ścisłej współpracy z przedsiębiorstwem Dana Inc., rozpocznie się w maju br. w brytyjskich zakładach Leyland Trucks.

Leave a Reply

Your email address will not be published.