Firma IVECO ogłosiła, że będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych. To konsekwencja zakomunikowanego przez Iveco Group w czerwcu br. przejęcia w pełni i na wyłączność niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.
Samochody ciężarowe IVECO zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) są wyposażone w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial – siostrzana marka IVECO w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych, akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane od podstaw jako elektryczne, z wykorzystaniem ciężarowej platformy IVECO S‑Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.
IVECO HD BEV ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować mocą do 350 kW. Takie źródło energii pozwala na swobodne użytkowanie pojazdu w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Przy eksploatacji na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić np. podczas obowiązkowych postojów dla kierowców. Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r. będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4×2.
IVECO HD FCEV oferuje zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu trwającemu niespełna 20 min. samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie na dalekich trasach. W zbiornikach pojazdu mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV w porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem lokalnej emisji w transporcie długodystansowym. Pierwsze egzemplarze IVECO HD FCEV zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r. – zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Ma on na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.
Obydwa pojazdy są produkowane w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech. Będą sprzedawane i serwisowane w rozległej sieci dealerskiej IVECO, liczącej 254 punkty w całej Europie.
Leave a Reply