– To bardzo ważny dzień w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej, a także w życiu całego miasta – rozpoczął czwartkową (30 sierpnia) konferencję prasową prezydent Płocka Andrzej Nowakowski z okazji wyjazdu na ulice pierwszego autobusu hybrydowego. Nowy Solaris Urbino jest jednym z 25 autobusów z napędem hybrydowym zakupionych przez władze Płocka, które począwszy od sierpnia br. zastąpią wysłużone Ikarusy.
Dzień 30 sierpnia 2018 r. pozostanie symboliczny dla płockiej spółki komunikacji miejskiej – będzie kojarzył się z pierwszym kursem hybrydowego Solarisa i ostatnim wysłużonego, przegubowego Ikarusa. W ten sposób płocki magistrat rozpoczął realizację zakrojonego na szeroką skalę programu mobilności miejskiej. – Zakup tych pojazdów był jednym z elementów programu pod nazwą Rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Miasta Płocka – przypomniał prezydent Andrzej Nowakowski. – W ramach tego programu kupiliśmy jeszcze 40 nowych wiat przystankowych, zbudowaliśmy parking przy ul. Bielskiej w systemie „parkuj i jedź”, budujemy drogę rowerową wzdłuż ul. Mickiewicza i Tysiąclecia oraz kończymy przebudowę ul. Łukasiewicza. Cały program kosztuje prawie 92,5 mln zł, unijne dofinansowanie sięgnie 66,5 mln.
Za 17 standardowych autobusów marki Solaris Urbino H12 miasto zapłaci prawie 28,5 mln zł (blisko 1,7 mln za sztukę), natomiast osiem przegubowych Solarisów Urbino H18 będzie kosztowało 19 mln zł (prawie 2,4 mln zł za sztukę). Autobusy te będą miały układ napędowy amerykańskiej firmy BAE. Główną rolę odgrywa w nim silnik elektryczny, zasilany energią z superkondensatorów, ładowanych przez silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra (w przypadku standardowego pojazdu) lub 6,7 litra (w autobusie 18-metrowym). Nowością jest specjalnie dobrana tapicerka foteli, duża przestrzeń w centralnej części autobusu oraz ładowarki USB.
W barwach KM – po odebraniu z fabryki wszystkich pojazdów – będzie kursować 112 autobusów, w tym 106 niskopodłogowych. 57 autobusów będzie klimatyzowanych, a 23 – przegubowe. Autobusami kieruje 230 kierowców, 10% z nich to kobiety. Hybrydami jeździć będą na razie specjalnie przeszkoleni pracownicy KM, ale docelowo szkolenia takie przejdą wszyscy kierowcy.
Fot. materiały UM Płock
Leave a Reply