poniedziałek, 9 czerwca, 2025
Technika Komunalna
MB Crusher
  • Home
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt
No Result
View All Result
Technika Komunalna
  • Home
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt
No Result
View All Result
Technika Komunalna
No Result
View All Result

Nowy Renault Trucks Master: polski debiut

13/01/2025
in Lekkie pojazdy komunalne
0
Zaprezentowany na targach Translogistica Renault Trucks Master E-Tech Red Van to odmiana L3H2 o DMC 3,5 t, z baterią 87 kWh. Taki furgon ma pojemność ładunkową 13 m3 i ładowność ok. 870 kg.

Prezentację Renault Trucks Master na listopadowych targach Translogistica w Warszawie można uznać za symboliczny sygnał do startu nowego modelu na naszym rynku. Wprawdzie realizowano już wtedy pierwsze zamówienia od klientów, ale sprzedaż rozpocznie się na dobre z początkiem 2025 r., gdy do wyboru będzie większa gama furgonów i podwozi.

Tym razem Renault Trucks chce wyraźniej odróżnić wizualnie „swoje” Mastery od tych sprzedawanych przez Renault. Przypomnijmy dla porządku, że obie firmy o tak podobnych nazwach łączy już tylko historia oraz… wspólny interes. W jego ramach Mastery produkowane przez Renault są dostarczane do sieci sprzedaży Renault Trucks i od tego momentu stają się rywalami. Jednakowe pod względem technicznym, różnią się rodzajem opieki, jaką otaczają klientów obie marki. Renault Trucks ma „ciężarówkowe” podejście do sprzedaży i jej finansowania, obejmującego wydłużone gwarancje oraz kontrakty serwisowe. Obsługa techniczna jest dostępna praktycznie 24/7 przez cały rok, można też liczyć na samochód zastępczy.

H2 oznacza wysokość wewnętrzną 1885 mm, malejącą jednak do 1755 mm w drzwiach tylnych ze względu na zaokrąglenie dachu. Producent zadbał o takie ukształtowanie rygli zamków, by zmniejszyć ryzyko uderzenia o nie głową przy wychodzeniu z paczkami
W każdej odmianie ładownia jest o ok. 10 cm dłuższa niż w poprzedniku (tu 386 cm po podłodze), poszerzono także do 131 cm otwór bocznych drzwi ułatwiając załadunek palet.

Bardzo dużo zależy także od sprawnej współpracy z firmami zabudowującymi. Demonstracyjny egzemplarz targowy został wyposażony w regały kurierskie Sortimo, ponieważ była to wersja elektryczna E-Tech, dla której naturalnym środowiskiem są miejskie dostawy przesyłek. Zespół Renault Trucks Polska ma jednak plany związane ściśle z klientami operującymi w branży komunalnej, ale na razie nie zdradza szczegółów, bo chce zaskoczyć autorskimi pomysłami. Z zewnątrz łatwo będzie poznać, że to dzieło „ciężarówkowego Renault”, m.in. po charakterystycznej czerwonej linii na przedniej atrapie, logach „Red Edition” na bokach i kwadratowej tabliczce znamionowej na tylnych drzwiach ładowni. W kabinie te Mastery wyróżniają czerwone pasy bezpieczeństwa, pokrowce na siedzeniach oraz dywaniki.

Kolejna generacja Masterów to zupełnie nowa konstrukcja przystosowana do obecnych i przyszłych norm ekologicznych. Głównym zamierzeniem projektowym była wysoka efektywność paliwowa jako sposób na obniżenie kosztów eksploatacji i jednocześnie emisji CO2. Obecny Master powstawał od początku z myślą o różnych napędach: spalinowym, elektrycznym bateryjnym, a w dalszej perspektywie także elektrycznym z wykorzystaniem wodorowego ogniwa paliwowego. Jednym ze sposobów na sprawne wykorzystanie każdego rodzaju paliwa jest dopracowanie aerodynamiki nadwozia przez m.in. większy niż w poprzedniku kąt pochylenia przedniej szyby i charakterystyczne obniżenie linii dachu w tylnej części. Iloczyn współczynnika oporu powietrza i powierzchni czołowej jest mniejszy o 20% w porównaniu z Masterem wcześniejszej generacji.

Tablica rozdzielcza jest tak ukształtowana, że kierowca lepiej widzi 10-calowy ekran dotykowy. Kierownica ma teraz regulację w dwóch płaszczyznach, przy niej jest ulokowana dźwignia sterowania automatyczną skrzynią biegów lub kierunkiem jazdy w wersji elektrycznej, nic nie utrudnia przejścia w poprzek kabiny.

Źródłem napędu wersji spalinowych są silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2 l i czterech poziomach mocy: 77 kW (105 KM), 96 kW (130 KM), 110 kW (150 KM) i 125 kW (170 KM). Maksymalny moment obrotowy to odpowiednio 330, 350, 360 i 380 Nm. Obok standardowej skrzyni 6-biegowej zostanie wkrótce wprowadzona automatyczna przekładnia 9-stopniowa dostępna z oboma mocniejszymi silnikami. Jednocześnie jest oferowany elektryczny Master, też z wyborem mocy: 96 kW (130 KM) lub 105 kW (142 KM), w obu przypadkach najwyższy moment to 300 Nm. Słabszy silnik jest kojarzony z baterią trakcyjną o pojemności 40 kWh, z mocniejszym ma ona 87 kWh. W opinii specjalistów Renault Trucks Polska, wynikającej z dotychczasowych doświadczeń, dużo większą popularnością będzie cieszyć się to drugie rozwiązanie zapewniające zasięg nawet 460 km w przypadku Masterów E-Tech homologowanych w kategorii N2 (o DMC 4 t, co wiąże się z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 90 km/h). Dużą baterię można ładować prądem stałym i mocą do 130 kW: od zera do pełna zajmie to 1 h10 min. Ważniejsze jest, że w ciągu 15 minut można pobrać energię wystarczającą do przejechania 100 km. Takie są szacunki na podstawie średniego zużycia 21 kWh/100 km zmierzonego wg normy WLTP, ale jeśli w praktyce będzie ono nawet o kilka kWh wyższe, to i tak jest to wynik sporo poniżej poprzednika oraz wielu rywali dzięki mniejszym oporom ruchu i skuteczniejszemu odzyskowi energii przy hamowaniu. Ładowarki pokładowe mają moc 11 lub 22 kW, ta pierwsza jest stosowana w pojazdach wyposażonych w wyjście V2L do zasilania odbiorników w zabudowie napięciem 230 V.

Nowy Renault Master wyróżnia się doskonałym dopracowaniem aerodynamicznym. Wysoki wlot powietrza sprzyja zmniejszeniu oporów przepływu przez komorę każdego silnika, jaki może znaleźć się w tym modelu.

Nowy model nie jest zaskoczeniem co do gamy nadwozi, w której tradycyjnie wykorzystano dwa rozstawy osi tworząc furgony o dwóch długościach w wersji przednionapędowej. Krótsza odmiana oznaczona L2H2 ma długość całkowitą 5681 mm przy rozstawie osi 3585 mm, natomiast dłuższa L3H2 mierzy 6311 mm przy rozstawie osi 4215 mm. Nowy Master jest w obu przypadkach o ponad 10 cm dłuższy, ale ma podobnie skrócony rozstaw osi w porównaniu z poprzednikiem. Tym samym zachowano identyczną pojemność ładunkową (10,8 wzgl. 13 m3) zyskując na zwrotności. Następnym modelem w kolejce jest L3H3 o pojemności 14,8 m3. Odmiany L4 będą miały napęd na tylne koła, DMC 4,5 t, a pojawią się późną wiosną przyszłego roku.

Pomiędzy fotelem kierowcy a podwójną kanapą pasażerską można jeszcze dostrzec dźwignię hamulca ręcznego, ale wkrótce będzie dostępna opcja samoczynnego elektrycznego hamulca postojowego. Pod siedziskiem kanapy znajduje się obszerny i łatwo dostępny schowek na bagaż załogi.

Ładowność nowego Mastera w wersji spalinowej to ok. 1,45 t przy DMC 3,5 t i ponad 1,9 t przy DMC 4 t. Dla wersji elektrycznej jest to odpowiednio 1,2 i 1,6 t z mniejszą baterią. Samochód może ciągnąć przyczepę hamowaną o masie do 2500 kg w wersji z przednim napędem oraz 3500 kg w wersji tylnonapędowej.

Zupełnie nowy jest wystrój kabiny kierowcy, ale zachowano jedną ważną zaletę poprzednika: bardzo dużo przestrzeni na bagaż załogi, aż 135 l. Oparcie środkowego fotela wciąż po złożeniu tworzy wygodny stolik na laptop, dokumenty lub posiłek. Nad bezpieczeństwem kierowcy i współpasażerów czuwa 20 układów asystujących. Nowy Master jest też podłączony do sieci, dzięki czemu można wykorzystać liczne aplikacje dostępne przez Google, w tym aktualizowane na bieżąco mapy nawigacji uwzględniającej przy prowadzeniu warunki ruchu. W wersji elektrycznej łatwo zarządzać zdalnie temperaturą w kabinie, włączając ogrzewanie lub klimatyzację w trakcie ładowania. Informacja o stanie baterii, planowanie postojów – tym wszystkim steruje się z centralnego ekranu w kabinie. Można go także bezprzewodowo połączyć ze smartfonem kierowcy do obsługi jego ulubionych aplikacji.

Wojciech Karwas

To może Cię zainteresować

Pełna gama samochodów dostawczych Nissan dostępna w Polsce

Pełna gama samochodów dostawczych Nissan dostępna w Polsce

29/05/2025
Ofensywa Maxusa na polskim rynku w 2025 r.

Ofensywa Maxusa na polskim rynku w 2025 r.

29/05/2025
Osiem Fordów E-Transit z wywrotkami trójstronnymi dla PreZero

Osiem Fordów E-Transit z wywrotkami trójstronnymi dla PreZero

02/04/2025
Elektryczne samochody dostawcze niekochane na naszym rynku

Elektryczne samochody dostawcze niekochane na naszym rynku

14/01/2025
Dwa elektryczne Renault Trucks Master E-Tech w Łosicach

Dwa elektryczne Renault Trucks Master E-Tech w Łosicach

29/10/2024
Next Post
Śmieciarko-myjki KOMUNAL WASH podbijają świat!

Śmieciarko-myjki KOMUNAL WASH podbijają świat!

Zestawy EMS o długości 25,25 m w transporcie komunalnym

Zestawy EMS o długości 25,25 m w transporcie komunalnym

Elektryczne maszyny robocze LiuGong na targach Poleco 2024

Elektryczne maszyny robocze LiuGong na targach Poleco 2024

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

HARDOX HiAce
Green Machines
Arbena Baner

Zapisz się do naszego Newslettera

  • HOME
  • Czasopismo
  • Galeria
  • Wideo
  • Giełda
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Kontakt

Technika Komunalna

© 2024 Webdesign by Studio 2000

No Result
View All Result
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Wydarzenia branżowe
  • Instalacje komunalne
  • Maszyny recyklingowe
  • Maszyny robocze
  • Pojazdy Komunalne
  • Lekkie pojazdy komunalne
  • Utrzymanie dróg i zieleni
  • Wideo
  • Czasopismo
  • Giełda

© 2024 Webdesign by Novel Vision.