Hakowe urządzenia załadunkowe (tzw. hakowce) odgrywają kluczową rolę w transporcie odpadów i wielu innych zadaniach wykonywanych przez przedsiębiorstwa komunalne. Wysoko cenione na naszym rynku są urządzenia firmy Skibicki Technika Transportowa Sp. z o.o., czyli jednego z czołowych producentów zabudów samochodów ciężarowych w Polsce.
Dobra renoma wynika m.in. z dużego doświadczenia w projektowaniu i wytwarzaniu urządzeń hakowych, zebranego w ciągu ponad 20 lat od wypuszczenia na rynek pierwszego egzemplarza. Przez ten czas powstała cała rodzina hakowców z logo Skibicki o udźwigu od 3 do 32 t, na podwozia samochodów ciężarowych wszelkich nośności i długości.
Popularność hakowców wynika z szerokiego zastosowania, jakie znajdują także w sektorze budowlanym. Dzięki swej wszechstronności mogą obsługiwać różne ładunki sypkie: gruz, ziemię, materiały budowlane czy odpady. Wyposażone w kontener-wywrotkę tylnozsypową (również ocieplaną) ułatwiają samoczynny rozładunek, co jest bardzo wygodne na placach budowy. Współpracując z platformą umożliwiają z kolei przewóz maszyn roboczych. Dzięki teleskopowym ramionom można efektywnie podejmować i przemieszczać bardzo zróżnicowane ładunki. Urządzenie jest sterowane zarówno z kabiny kierowcy, jak i za pomocą pilota przewodowego, a jeszcze wygodniej radiowego.
Dla służb komunalnych hakowce są wręcz niezastąpionym narzędziem. Mogą służyć do zbierania odpadów, przewozu materiałów w kontenerach, a wyposażone w praso-kontener stają się swoistą śmieciarką. Z żurawiem zamontowanym na ramie nośnej hakowca posłużą do selektywnej zbiórki. Na podwozie wyposażone w urządzenie hakowe można także założyć kontener-beczkę błyskawicznie tworząc wóz asenizacyjny, czy też posypywarkę na zimowy sezon utrzymania dróg. Liczba zastosowań jest ogromna, a można ją jeszcze powiększyć o transport odpadów do zakładów przetwarzania posiadając przyczepy podkontenerowe do transportu różnych kontenerów hakowych. Takie przyczepy w wielu wersjach, zależnie od liczby i rodzaju kontenerów, także są w ofercie firmy Skibicki Technika Transportowa.
Jest kilka powodów, dla których warto wybrać urządzenia hakowe Skibickiego:
- Doświadczenie. Wspomniane „ponad 20 lat” dotyczy samych hakowców, firma Skibicki Technika Transportowa produkuje zabudowy samochodów ciężarowych od przeszło 40 lat, nieustannie wdrażając nowoczesne technologie i najlepsze materiały. To podstawa najwyższej jakości produktów.
- Flagowe produkty. Hakowce są jednym z głównych produktów firmy Skibicki, która dba o ich dużą niezawodność i wydajność.
- Indywidualne zamówienia. Firma produkuje również zabudowy pod indywidualne zamówienia klientów, by spełnić ich unikatowe potrzeby. W przypadku hakowców najczęściej dotyczy to przystosowania do typu (KP lub DIN) i długości kontenerów.
Niezależnie od końcowego zastosowania, każdy klient wymaga jak największej ładowności swojego pojazdu. Tym samym hakowiec musi być lekki, a jednocześnie wytrzymały. Trudno spełnić oba warunki naraz, toteż w latach 2019-2023 firma Skibicki wdrożyła, wraz z Politechniką Wrocławską, program badawczy finansowany z NCBiR pod nazwą „Opracowanie nowych ulepszonych urządzeń hakowych do zastosowań w służbach komunalnych”. Niektóre kluczowe aspekty tego projektu to:
- zmniejszenie masy własnej urządzeń,
- utrzymanie niezawodności,
- uzyskanie większej mocy podnoszenia,
- usprawnienie procesu produkcyjnego.
Głównym celem współpracy z Politechniką Wrocławską było udoskonalenie hakowców Skibicki Technika Transportowa o udźwigu 7, 12 i 20 t pod kątem zrównoważonego rozwoju. Bardziej ekologiczne urządzenia, to znaczy przede wszystkim lżejsze. Wtedy trzeba mniej materiałów do produkcji, a pojazd wyposażony w hakowiec oszczędza paliwo. Większa ładowność to z kolei możliwość wykonania zadania przewozowego przy jak najmniejszej liczbie kursów. Wytwarzanie ulepszonych urządzeń pochłania także mniej energii. Ta modernizacja w żadnym razie nie obniżyła wytrzymałości, funkcjonalności czy bezpieczeństwa eksploatacji hakowców Skibickiego. Po ponad 40 latach obecności na polskim rynku specjaliści firmy dobrze wiedzą, że tu pracuje się intensywnie i na granicy maksymalnego udźwigu urządzenia.