Ekologiczne autobusy Volvo na Warsaw Bus Expo

Ekologiczne autobusy Volvo na Warsaw Bus Expo

Na targach Warsaw Bus Expo w Nadarzynie Volvo zaprezentuje autobus w pełni elektryczny, autobus hybrydowy, a także tzw. elektryczną hybrydę (plug-in) – Volvo jest jedynym producentem autobusów miejskich o takim napędzie. Wszystkie ww. pojazdy są projektowane i produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo – największym zakładzie tego producenta w Europie i jednocześnie europejskim centrum kompetencyjnym autobusów.

Autobusy elektryczne Volvo doskonale sprawdzają się na trasach, gdzie wskazane jest utrzymanie poziomu spalin i hałasu na minimalnym poziomie. Volvo 7900 Electric, dzięki możliwości szybkiego ładowania (3 do 6 minut) na przystankach końcowych i dużej pojemności akumulatora, ma możliwości przewozowe nie mniejsze niż konwencjonalne autobusy o napędzie spalinowym. Autobus zużywa jednak o 80% mniej energii w porównaniu z napędem konwencjonalnym, porusza się cicho – na całej trasie napędzany jest wyłącznie energią elektryczną – nie emituje więc spalin, emisja dwutlenku węgla zredukowana zostaje o 99%.

Autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid jest z kolei wyposażony w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskuje energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i ma możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, np. podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełącza się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40% mniej paliwa i emitują od 40 do 50% mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) Volvo 7900 Electric Hybrid tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus może przejechać w trybie elektrycznym ok. 70% trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Polsce zelektryfikowane autobusy Volvo kursują dziś na regularnych liniach m.in. w Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Sosnowcu, Białymstoku, Jeleniej Górze, Krośnie, a kilka kolejnych miast czeka na dostawy (m.in. Grudziądz, Leszno, Ełk). Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.