Koparko-ładowarki JCB wiodą prym pod względem sprzedaży na polskim (i nie tylko) rynku, a teraz ich popularność z pewnością będzie jeszcze większa. To za sprawą unikatowego rozwiązania Dual Drive, które przy dominującym wykorzystaniu tylnego osprzętu znacząco ułatwia pracę i gwarantuje bardzo duży wzrost wydajności.
O tym, że kończy się w Polsce zapotrzebowanie na koparko-ładowarki słychać mniej więcej od 10 lat. Rzeczywistość jest jednak inna. Przez dłuży czas sprzedaż tych maszyn oscylowała wokół zadowalających 500-600 sztuk rocznie. Teraz można otrzymać dofinansowanie z ARiMR na taki sprzęt, w ramach działalności związanej z zabezpieczeniem lub utrzymaniem urządzeń wodnych. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z oferowanego wsparcia i biorąc pod uwagę liczbę koparko-ładowarek dostarczonych w pierwszym półroczu, można przypuszczać, że bieżący rok ostrożnie licząc zamknie się wynikiem powyżej 1000 sztuk, a najprawdopodobniej będzie to nawet 200 maszyn więcej. Na tej sytuacji każdy z dostawców chce skorzystać jak najwięcej, co zmusza do rywalizacji na różnych płaszczyznach. Jak zawsze ważna jest cena, ale liczy się też renoma marki, obsługa posprzedażowa i oczywiście zastosowane rozwiązania i technologie. Za maszynami JCB przemawia wiele argumentów, a teraz doszedł jeszcze jeden, który dla wielu firm może mieć kluczowe znaczenie. Chodzi o system Dual Drive, który pozwala na zmianę pozycji pracy koparko-ładowarki bez konieczności obracania fotela z ustawienia tylnego do przedniego. Aby dokonać takiego przejazdu wystarczy aktywować system za pomocą specjalnego przycisku, a następnie uruchomić hydraulikę przedniego osprzętu i podnieść łyżkę ładowarkową, która pełni rolę trzeciej podpory. Po podniesieniu właściwych podpór można rozpocząć jazdę. Wybór kierunku odbywa się za pomocą przełącznika F-N-R pod prawym joystickiem, natomiast za skręt kół odpowiada przełącznik obrotowy pod lewym joystickiem. Z tej pozycji operator również ma do wyboru trzy tryby pracy układu kierowniczego (dotyczy modelu z jednakowymi kołami na obu osiach), tj. standardowy, równoległy (tzw. psi chód) oraz z kołami ustawionymi w przeciwną stronę. W ramach systemu Dual Drive niezbędne było też zastosowanie z tyłu kabiny dodatkowych pedałów: hamulca i „gazu”. Aby operator nie musiał odwracać głowy, po lewej stronie znajduje się monitor pokazujący widok z przodu maszyny.
JCB nie ma bezpośredniej konkurencji, która oferuje takie rozwiązanie – można je spotkać tylko w kilku markach niszowych, często droższych i nie zawsze dostępnych w Polsce. System Dual Drive występuje w koparko-ładowarkach 3CX Pro oraz 4CX Pro. Wymaga bardzo niewielkiej dopłaty, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę dużo większą ilość pracy, którą będzie można wykonać korzystając z niego. W przypadku modelu 3CX Pro wynosi ona 5 tys. euro, natomiast dla 4CX Pro – 3,5 tys. euro.
Dual Drive najlepiej sprawdzi się w firmach pracujących głównie tylnym osprzętem, co jest charakterystyczne dla polskiego rynku. Wszystkie koparko-ładowarki JCB wyprodukowane po 2010 r. są standardowo wyposażane w moduł GPS z systemem LiveLink. Spółka Interhandler, autoryzowany przedstawiciel brytyjskiej marki w Polsce, ma możliwość monitorowania wszystkich dostarczonych u nas maszyn nie starszych niż 5 lat. Z gromadzonych danych wynika, że praca tylnym osprzętem to nawet 60-70% łącznej aktywności – resztę zajmuje używanie przedniego osprzętu oraz jazda. Praca ramieniem koparkowym dla większości polskich firm jest więc kluczowa, dlatego Dual Drive będzie dla nich bardzo atrakcyjną propozycją.
Jeszcze przed wprowadzeniem systemu Dual Drive, w koparko-ładowarkach JCB pojawiło się wiele praktycznych ulepszeń. Wśród nich jest nowe szybkozłącze ładowarkowe o większej szerokości, gwarantujące bardziej stabilne mocowanie narzędzia roboczego. Ponadto zastosowano w nim kamerę, która w połączeniu z kamerą na dachu zapewnia doskonałą widoczność podczas używania przedniego osprzętu. Innymi nowościami są uchwyt do poziomicy laserowej oraz wspomniany wcześniej przełącznik F-N-R w prawym joysticku, stanowiący uzupełnienie dźwigni do zmiany kierunku jazdy przy kierownicy. Do wszystkich koparko-ładowarek JCB wprowadzono automatyczną skrzynię biegów Autoshift, z 6 przełożeniami do jazdy w przód i 4 biegami wstecznymi. W każdym modelu ma ona blokadę zmiennika momentu obrotowego, która zwiększa sprawność układu przeniesienia napędu. Przekłada się to na lepsze osiągi, a jednocześnie niższe zużycie paliwa. Najnowsze maszyny zyskały również oświetlenie typu LED, które zastąpiło lampy halogenowe, oraz specjalną blokadę obrotu fotela. Można ją zwolnić dopiero po podniesieniu kierownicy (za pomocą pedału w podłodze), co w skrajnych przypadkach zapobiega uszkodzeniu joysticków.
Koparko-ładowarki z systemem Dual Drive są już dostępne w ofercie Interhandler. Pierwsze egzemplarze dotarły do Polski we wrześniu.
Karol Wójtowicz