
W 2025 r. Scania obchodzi 30-lecie obecności na polskim rynku. Przez ten czas firma odegrała kluczową rolę w kształtowaniu i modernizacji krajowego sektora transportowego.
Obecnie sieć Scania w Polsce tworzą: 13 dealerów i 41 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe, a w firmie zatrudnionych jest niemal 1200 pracowników. Utworzenie spółki Scania Polska trzy dekady temu zapoczątkowało bezpośrednią obecność marki na polskim rynku. W ciągu trzech dekad Scania wprowadziła wiele produktów i usług, które przyczyniły się do rozwoju branży w Polsce. Sektor TSL odpowiada obecnie za 7% polskiego PKB, a pod względem zatrudnienia za 6,5%. Ponadto 80% przewozów w naszym kraju jest realizowanych transportem drogowym.

Lata 90. – Początki działalności Scania w Polsce i transformacja gospodarcza
Scania oficjalnie rozpoczęła działalność w Polsce w 1995 r., otwierając biuro dystrybucyjne w Warszawie. Był to czas intensywnych zmian w polskiej gospodarce po transformacji ustrojowej, kiedy kraj przechodził z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową. W 1997 r. Polska uchwaliła nową Konstytucję, co umocniło demokratyczne fundamenty państwa i stworzyło stabilniejsze warunki dla inwestycji zagranicznych. W tym samym czasie Scania rozwinęła swoje struktury, zakładając m.in. Scania Finance Polska, Centralny magazyn części zamiennych w Kutnie i Centrum szkoleniowe w Warszawie. Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w 1996 r. produkcji pojazdów Scania serii 4 w fabryce w Słupsku, co oznaczało pierwsze kroki w kierunku lokalnej produkcji i wzmocnienia obecności na polskim rynku. Rok później model Scania serii 4 zdobył prestiżowy tytuł „Truck of the Year”, co dodatkowo podniosło prestiż marki.
Lata 2000-2010 – Wejście Polski do UE i dynamiczny rozwój transportu
Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. miało ogromny wpływ na branżę transportową, otwierając granice i likwidując bariery administracyjne dla przewoźników. Przed 2004 r. przekraczanie granic wiązało się z długimi procedurami celnymi i koniecznością uzyskiwania specjalnych zezwoleń. Po akcesji do UE polscy przewoźnicy zyskali możliwość swobodnego transportu wewnątrz wspólnoty, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu liczby firm transportowych oraz floty pojazdów ciężarowych.
W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku, Scania intensywnie inwestowała w rozwój usług i technologii. Wprowadzono umowy obsługowo-naprawcze (2002 r.), uruchomiono Szkołę Jazdy Scania (2005 r.) oraz wdrożono system Scania Opticruise (2008 r.), który zrewolucjonizował sposób prowadzenia ciężarówek, eliminując konieczność ręcznej zmiany biegów. Jednym z przełomowych momentów dla transportu było także wprowadzenie tachografów cyfrowych w 2006 r., które poprawiły kontrolę nad czasem pracy kierowców, zwiększając bezpieczeństwo na drogach.
Lata 2010-2020 – Cyfryzacja, rozwój technologii i ekologia
Nowa dekada przyniosła dalsze zmiany w branży transportowej, a Scania ponownie stanęła na czele innowacji. W 2011 r. wprowadzono system Scania Fleet Management, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i optymalizację kosztów operacyjnych. Do tego momentu zarządzanie flotą opierało się na telefonicznych zgłoszeniach kierowców i papierowej dokumentacji. Równocześnie trwała dynamiczna rozbudowa infrastruktury drogowej w Polsce – długość autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z około 400 km w 1995 r. do ponad 5000 km w 2025 r. To znacząco poprawiło warunki transportu, zwiększając efektywność przewoźników.
Ekologia stała się kluczowym tematem w transporcie. Scania zaczęła rozwijać technologie układów napędowych zasilanych paliwami alternatywnymi dla transportu międzynarodowego, a w 2020 r. premierę miała pierwsza ciężarówka Scania z napędem elektrycznym.
Lata 2020-2025 – Era elektromobilności i cyfrowej transformacji
Rok 2021 to czas premiery Scania Super, rozwiązania wyznaczającego nowe standardy w zakresie efektywności paliwowej, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny układ napędowy obejmujący zaawansowany silnik z najlepszą w branży sprawnością termiczną na poziomie 50%, ulepszoną skrzynię biegów oraz zoptymalizowaną oś napędową, pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO₂. W 2024 r. w standardowym wyposażeniu pojazdów Scania znalazła się cyfrowa tablica rozdzielcza poprawiająca ergonomię i komfort kierowcy. Kolejnym przełomem było przekazanie polskiemu klientowi pierwszego elektrycznego ciągnika Scania w 2024 r. oraz otwarcie pierwszego w Polsce hubu do ładowania ciężarówek elektrycznych w Nadarzynie.
Współtworzenie nowoczesnego rynku transportowego w Polsce
Rozwój marki Scania w Polsce jest ściśle powiązany z transformacją gospodarczą kraju. Od pierwszych lat działalności, przez wejście Polski do UE, rozwój infrastruktury drogowej, cyfryzację transportu aż po elektromobilność – każda dekada przynosiła nowe wyzwania i szanse. – Obchodząc 30-lecie naszej działalności w Polsce, z dumą spoglądamy na wkład Scania w rozwój i modernizację polskiego transportu. Nasze pojazdy i usługi nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także wyznaczają kierunki na przyszłość, promując zrównoważony i efektywny transport. Kluczowym elementem naszej strategii przez te wszystkie lata jest rozwinięta sieć serwisowa i najwyższa jakość obsługi, które gwarantują naszym klientom pełną dyspozycyjność i niezawodność. Oferowanie maksymalnej dostępności pojazdów i bycie solidnym partnerem to wartości, które pozostają fundamentem naszej działalności – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
Obecnie Scania w Polsce jest dostawcą kompleksowych rozwiązań transportowych, m.in. zarządzania flotą, szkoleń kierowców w Szkole Jazdy Scania, kontraktów obsługowo-naprawczych, całodobowego serwisu drogowego Scania Assistance, wynajmu krótkoterminowego i długoterminowego oraz usług leasingowych. Dziś Polska jest jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a Scania odgrywa ważną rolę w tej historii.