Stałe monitorowanie pozycji i parametrów pracy sprzętu to już standard w dużych przedsiębiorstwach komunalnych. Firma Terberg idzie o krok dalej, wykorzystując najnowsze technologie do dwustronnej komunikacji między serwisami i zarządcami flot a pojazdami do odbioru odpadów.
Taką możliwość daje układ Terberg Connect. Jego głównym elementem jest specjalnie opracowany moduł telematyczny służący jako procesor do zbierania, przechowywania i obróbki danych z kluczowych komponentów podwozia, zabudowy i wrzutnika. Sygnały z czujników są przetwarzane i przesyłane przez sieć bezprzewodową 4G lub 5G do bezpiecznej „chmury”, skąd mają do nich dostęp tylko serwisy Terberg oraz klienci w zakresach określonych odpowiednio do ich potrzeb. Do połączenia z serwerami służą standardowe przeglądarki online, toteż pojazdy można kontrolować z każdego miejsca na świecie i na dowolnym urządzeniu, nawet smartfonie. Oprogramowanie do przetwarzania danych również jest unikatowe, opracowane pod kątem intuicyjnej obsługi oraz czytelnego przekazywania informacji odbiorcom na różnych poziomach decyzyjności. Użytkownik widzi każdy pojazd jako kółko na cyfrowej mapie, „klikając” w wybrane, stopniowo rozwija menu z odczytami z czujników, parametrami urządzeń hydraulicznych i elektrycznych oraz napędu. Zależnie od poziomu uprawnień, może sprawdzać i zmieniać ustawienia.
Terberg Connect obejmuje podwozie pojazdu, mechanizmy nadwozia i wrzutnika oraz systemy ważenia i identyfikacji pojemników, jeśli są zamontowane. Podstawowym celem działania takiej sieci łączności jest ułatwienie zarządzania flotą w czasie rzeczywistym, tak by optymalnie wykorzystać tabor przy pełnej wiedzy o położeniu i stanie każdego pojazdu. Zdarzenia niebezpieczne, jak przegrzanie silnika, niski poziom oleju, paliwa czy AdBlue, powodują generowanie komunikatów ostrzegawczych. Dane z pojazdów i poszczególnych tras są analizowane i zapisywane na trasie, zostawiając w pamięci Terberg Connect tzw. „ślad ślimaka”. W każdej chwili można wrócić do historii, np. by stwierdzić, czy występowanie powtarzających się usterek jest związane z przekroczeniami parametrów przy załadunku odpadów lub błędami obsługi.
Za pośrednictwem interfejsów API układ dobrze współpracuje z systemami już zainstalowanymi we flotach, dostarczając w czasie rzeczywistym dane do analizy wydajności odbioru odpadów, raportowania zachowań kierowców itp. Można także wdrażać programy „Płać za co wrzuciłeś” dzięki dokładnym i wiarygodnym informacjom z ważenia i odczytu identyfikatorów RFID na pojemnikach.
Podstawową zaletą układu Terberg Connect jest zmniejszenie czasu przestojów dzięki proaktywnemu przygotowaniu floty. Dział techniczny firmy komunalnej ma kompleksowy, stale aktualizowany przegląd jej stanu, co ułatwia planowanie codziennych zadań. Wspomniane alarmowanie praktycznie wyklucza możliwość wyjechania za bramę zakładu pojazdem ze zbyt niskie poziom płynów eksploatacyjnych albo nadmiernie zużytymi okładzinami hamulców (funkcjonalność jest dostępna w zależności od marki podwozia, jego specyfikacji itd.). W przypadku problemów na trasie można szybko zdiagnozować prawdopodobne powody i przesłać kierowcy zalecenia: weryfikacji wystąpienia usterki, kontynuowania pracy, zatrzymania pojazdu w celu wgrania aktualizacji oprogramowania lub zmiany parametrów (np. stopnia zagęszczenia odpadów), powrotu do bazy lub oczekiwania na mobilny serwis.
Wyszukanie przyczyn usterek jest uproszczone dzięki diagnostyce wizualnej. Wykorzystano przy tym technologię Cyfrowego Bliźniaka (ang. digital twins). Najważniejsze zespoły mają swoje cyfrowe odpowiedniki w oprogramowaniu. Faktyczna praca zabudowy jest równolegle odtwarzana w komputerze, który szybko podsumowuje np. przekraczanie dopuszczalnych ciśnień czy temperatury oleju w blokach elektrozaworów hydraulicznych albo nadmierną liczbę cykli. Powiadomiony o tym zarządca floty może skorelować te dane z trasą i wprowadzić stosowne zmiany, nim dojdzie do usterki. Jeśli jednak ekstremalne wykorzystanie pojazdu wynika z lokalnie trudnych warunków odbioru odpadów i niewiele da się poprawić, serwis Terberg wykorzysta te same dane do oszacowania przebiegu pojazdu lub czasu pracy zabudowy, przy których będzie konieczna obsługa obciążonych podzespołów. Mając taką wiedzę łatwo zaplanować z użytkownikiem najbardziej dogodny termin wykonania takiego serwisu lub uzgodnić wymianę z wyprzedzeniem, zapobiegając niespodziewanym przestojom.
Jeżeli mimo to dojdzie do awarii, której nie da się usunąć zdalnie, są znane jej potencjalne przyczyny i mobilni mechanicy Terberg mają uproszczone zadanie: jadą na miejsce akcji przygotowani do określonych zadań, z właściwymi częściami zamiennymi. Ułatwia to sprawną naprawę za pierwszym podejściem i skraca przestój, a tym samym koszty obu stron.