Firma SLT Group ma utrwaloną pozycję solidnego dostawcy najróżniejszych pojazdów komunalnych, nie tylko na polski rynek. Ale to wciąż nie zadowala zarządu, ponieważ zakres produktów i usług jest stale powiększany.
Na początku była produkcja. Od 25 lat firma zbiera doświadczenia w kształtowaniu i spawaniu konstrukcji stalowych, a pierwszą propozycją dla branży komunalnej były kontenery na odpady. To była dobra pozycja wyjściowa, ponieważ nawiązane wówczas kontakty umożliwiły dokładne rozpoznanie potrzeb tego rynku. Kontenery wymagają urządzeń przeładunkowych, te zaś trzeba montować na podwoziach ciężarowych, więc logicznym krokiem było zajęcie się wszystkimi trzema ogniwami, a następnie sięgnięcie dalej. Niemal każdy klient ma odmienne wymagania wynikające z rodzaju odbieranych odpadów i otoczenia pracy, natomiast wszyscy chcą, by ich sprzęt pracował wydajnie i bez awarii.
Dlatego strategia firmy obejmuje trzy równoległe kierunki: własną produkcję zabudów i osprzętu, montaż urządzeń (głównie przeładunkowych) pochodzących od najlepszych dostawców oraz serwis, który nie ogranicza się do hydrauliki. Mechanikom SLT Group można zlecić remonty podwozi, łącznie z naprawami układu napędowego oraz naprawami blacharskimi i lakierniczymi. Zadania rozdzielono między zakłady znajdujące się w Sikórzu, Chrostkowie i Skępem, trzech miejscowościach w województwie kujawsko-pomorskim. Jeśli chodzi o obsługę posprzedażową, firma korzysta ze wsparcia dwóch partnerów w kraju oraz trzech własnych serwisów mobilnych, docierających także do klientów zagranicznych.
Rozwijana przez lata oferta stała się bardzo bogata i obejmuje teraz:
- urządzenia hakowe typu KP i DIN (obecnie głównie marek HYVA i Multilift) wraz z kontenerami, ramami podhakowymi oraz przyczepami podkontenerowymi,
- urządzenia bramowe HYVA oraz własnej konstrukcji i produkcji,
- żurawie Hiab, HYVA a także marek PM i Penz, których SLT Group jest wyłącznym polskim dystrybutorem. PM to włoski producent o ponad 60-letniej renomie, znany z urządzeń ogólnego przeznaczenia o nieskomplikowanej, mocnej budowie, w pełnym zakresie udźwigu. Niewiele od niej młodszy austriacki Penz wyspecjalizował się w żurawiach leśnych i recyklingowych, te drugie bardzo często wybierają klienci „komunalni” SLT.
- własnej produkcji skrzynie stałe i wywrotki na pojazdy o DMC od 3,5 do 41 t,
- posypywarki i pługi do zimowego utrzymania dróg SaMASZ, Schmidt i Ozamet,
- własne cysterny asenizacyjne,
- śmieciarki włoskiej marki Coseco.
Ostatnia pozycja jest taką w dosłownym znaczeniu – umowę o dystrybucji śmieciarek jednego z liderów włoskiego rynku podpisano pod koniec ub. roku. Jeszcze wcześniej rozpoczęły się próby śmieciarki Coseco K6 zabudowanej na elektrycznym podwoziu Renault Trucks D-Wide E-Tech w polskich przedsiębiorstwach komunalnych. Osobliwościami tego modelu są podział zabudowy na dwie równe komory i mechanizm załadunkowy umożliwiający jednoczesne opróżnianie dwóch pojemników 1100 l, a tym samym bardzo sprawny odbiór segregowanych odpadów. Testy pojazdu bateryjnego w kolejnych miastach nadal trwają, natomiast kilka dwukomorowych śmieciarek Coseco typu 50/50 na podwoziach spalinowych zostało już dostarczonych, a kolejne przekazania szykują się na przyszły rok. Przy tej okazji warto wspomnieć, że to firma SLT Group była dostawcą pierwszej w Polsce elektrycznej śmieciarki, też na podwoziu Renault Trucks, jako strona w postępowaniu zakupowym prowadzonym dwa lata temu przez ZGK Świebodzice.
Nie mniej ciekawą pozycją w programie produkcyjnym są cysterny asenizacyjne, opracowane i wdrożone równolegle z wprowadzeniem przepisów wymuszających kontrolę nad ilością ścieków odprowadzanych do instalacji przydomowych. Zbiorniki z pompami podciśnieniowymi Jurop są montowane zarówno na podwoziach nowych, jak i używanych, często także na ramach podhakowych. Coraz powszechniejszą praktyką jest uzupełnianie ich o pompę ciśnieniową z przewodem i lancą, by udrożnić instalację po odebraniu ścieków czystą wodą z dodatkowego zbiornika. Zabudowy ssąco-płuczące będą następnym etapem rozwoju takich nadwozi.
Kolejną specyficzną cechą SLT Group jest prowadzenie dużego stoku zarówno podwozi, jak i pojazdów zabudowanych gotowych do natychmiastowego odbioru. To również rezultat doświadczeń z naszego rynku, gdzie przetargi trwają długo, ale po ich rozstrzygnięciu trzeba bardzo szybko przystąpić do realizacji. Dysponując podwoziami „od ręki” SLT Group ma z kolei lepszą pozycję zarówno w przetargach na dostawę specjalistycznych pojazdów, jak i przy pilnych zakupach bezpośrednich. Innym ważnym sposobem na zaspokojenie nagłego popytu jest wynajem. Stale do dyspozycji klientów jest ponad 40 pojazdów, z których mogą skorzystać zarówno przez kilka dni, jak i przez kilka lat. Najczęściej dotyczy to hakowców, ale propozycje obejmują praktycznie całą ofertę. Ta usługa cieszy się coraz większą popularnością, toteż rozszerzono ją o dostawę wynajętego pojazdu na miejsce jego pracy.
Firma SLT Group operuje nie tylko na rynku komunalnym, ale również budowlanym, gdzie także odnosi spektakularne sukcesy. Z tego względu program sprzedaży uzupełniły niedawno minikoparki LiuGong. Stawianie kolejnych tak śmiałych kroków umożliwia sprawny zespół kompetentnych przedstawicieli handlowych, dzięki którym klienci mogą mieć pewność, że uzgodniony produkt zostanie dostarczony na czas i w pierwszej jakości.
Wojciech Karwas
Leave a Reply