Zaprezentowana niedawno najnowsza ładowarka gąsienicowa Cat 953 łączy bezkonkurencyjną wszechstronność z nawet o 10% niższym zużyciem paliwa, dużą wydajnością i ulepszoną kabiną. Przy masie eksploatacyjnej 16 t jest najmniejsza w gamie, bezpośrednio zastępując model 953K.
Caterpillar produkuje ładowarki gąsienicowe od ponad 70 lat, dzięki czemu maszyny te są odpowiednio dopracowane i znakomicie sprawdzają się w różnych warunkach eksploatacji. Rozmiary modelu 953 dostosowano pod kątem zwrotności i możliwości efektywnej pracy w ograniczonej przestrzeni. Łatwo ją obsługiwać ze zmodernizowanej kabiny, którą wyposażono w amortyzowany fotel i regulowane podłokietniki. Intuicyjny ekran dotykowy o przekątnej 10 cali umieszczony w tablicy rozdzielczej jest łatwy w obsłudze i służy nie tylko do wyświetlania najważniejszych parametrów roboczych, ale także pokazuje obraz rejestrowany przez kamerę cofania o rozdzielczości HD. Montowana standardowo funkcja Slope Indicate wskazuje przechył wzdłużny i spadek poprzeczny maszyny bezpośrednio na wyświetlaczu.
Sterowanie układem jazdy może się odbywać za pomocą joysticka lub dźwigni V i pedałów. Pierwsze rozwiązanie jest szczególnie polecane w przypadku operatorów mających duże doświadczenie w pracy na ładowarkach o sterowaniu burtowym oraz na kompaktowych ładowarkach gąsienicowych. Do obsługi osprzętu służy z kolei joystick lub dwie dźwignie. W obu wariantach można wybrać poziom reakcji układu roboczego: dokładny, normalny lub zgrubny, aby jak najlepiej dostosować działanie maszyny do preferencji i umiejętności operatora czy bieżących warunków pracy. Powtarzalne czynności podnoszenia i opuszczania osprzętu, jego pochylania czy zrzutu materiału są wstępnie programowalne, co ułatwia i przyspiesza wykonywanie różnych zadań, jak np. załadunek ciężarówek. W porównaniu do poprzedniego modelu, maszyna nowej generacji zapewnia też płynniejsze reakcje osprzętu roboczego oraz układu kierowniczego.
Model Cat 953 jest napędzany silnikiem Cat C7.1. Nowoczesna jednostka spełnia normę emisji spalin Stage V i zapewnia moc 119 kW (160 KM). Tryb automatyczny, w którym prędkość obrotowa silnika jest dostosowywana do obciążenia, pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet o 10%. Ale do dyspozycji operatora są oczywiście jeszcze inne tryby, w tym Eco przewidziany dla lżejszych prac. Powoduje on ograniczenie obrotów silnika, co przekłada się na jeszcze większą paliwooszczędność. Odwrotnie działa tryb mocy, który utrzymuje wysoką prędkość obrotową, tak aby w każdej chwili były dostępne maksymalne osiągi. Chcąc w pełni wykorzystać możliwości jednostki napędowej, warto zastosować opcjonalną łyżkę serii Performance, zapewniającą nawet 20‑procentowy wzrost wydajności. Wpływ na nią z pewnością ma też szybkozłącze Fusion, które umożliwia szybką i łatwą zmianę posiadanego osprzętu.
Ładowarka gąsienicowa 953, podobnie jak pozostałe maszyny Cat tego typu ma napęd hydrostatyczny oraz silnik umieszczony z tyłu (w spycharkach znajdują się on z przodu). Taka lokalizacja jednostki sprawia, że pełni ona rolę naturalnej przeciwwagi dla osprzętu, a poza tym jest mniej narażona na zwiększone zapylenie panujące wokół narzędzia roboczego. Zamocowanie osprzętu na wysięgniku charakterystycznym dla ładowarek kołowych umożliwia podnoszenie go na znaczną wysokość i dzięki temu wykorzystywanie maszyny do prac załadunkowych i przeładunkowych, choć można nią również przepychać materiał. Stąd często zamawianym narzędziem roboczym jest tzw. łyżko‑lemiesz, łączący funkcje ładowarki i spycharki. Zwykle uzupełniają je widły paletowe, stosowane np. przy budowie dróg technologicznych.
Ładowarki gąsienicowe są powszechnie wykorzystywane na składowiskach odpadów. Aby ich praca była maksymalnie efektywna i bezpieczna, Caterpillar opracował pakiet Waste Handler, który obejmuje zestaw fabrycznych zabezpieczeń przystosowujących maszyny do eksploatacji w wyjątkowo trudnych warunkach. Ładowarki gąsienicowe Cat w kompletacji WH są wyposażone m.in. w specjalną łyżkę z nadstawką kratownicową. Zwiększa ona pojemność osprzętu i zapobiega przesypywaniu materiału na mechanizm obrotu. Każda taka maszyna jest też wyposażana w dodatkowe osłony podwozia i gąsienic, skutecznie zapobiegając wnikaniu szczególnie kłopotliwych odpadów. Innym ważnym rozwiązaniem są płyty gąsienicowe tzw. samoczyszczące (z otworami trapezoidalnymi) oraz belki zgarniające z tyłu gąsienic, które usuwają nadmiar zanieczyszczeń, ale też ograniczają możliwość uszkodzenia nadwozia przez jakiś duży przedmiot poderwany z podłoża. Ogniwa łańcucha są szczelnie zamknięte i nasmarowane na cały okres eksploatacji maszyny, co wydłuża ich trwałość i ogranicza koszty związane z konserwacją maszyny. Istotną rolę odgrywają również bardziej rozbudowane układy filtracji powietrza kierowanego do kabiny i silnika czy montowany standardowo w przypadku kompletacji WH wentylator chłodnicy z trybem odwrotnego ciągu. Umożliwia on oczyszczanie wymienników ciepła bez konieczności wychodzenia z kabiny. Takie ładowarki są też wyposażane w różne osłony nadwozia, np. siłownika obrotu łyżki oraz siatkowe zabezpieczania kabiny i reflektorów.
Poza ładowarką gąsienicową Cat 953 do wyboru są jeszcze dwie większe maszyny tego typu: 20‑tonowy model Cat 963 oraz największy 973K, o maksie eksploatacyjnej 29 t.
Karol Wójtowicz
Leave a Reply