Jeśli ktoś jest zdania, że w oponach zrobiono już wszystko, to bardzo się myli. Fińska firma Nokian Tyres oferuje produkty, które pod wieloma względami prezentują zupełnie nowe podejście w kwestii konstrukcji bieżnika, zapewnienia odporności na uszkodzenia mechaniczne czy w końcu mieszanki gumowej.
Nokian Tyres nie jest dostawcą masowym. Koncentruje się głównie na użytkownikach, którzy bardzo świadomie dokonują wyboru ogumienia. Ich głównym kryterium jest maksymalna dostępność pojazdów i maszyn oraz koszty ogumienia w całym okresie jego eksploatacji, a nie niska cena zakupu. Marka Nokian Tyres najczęściej kojarzy się z oponami do samochodów osobowych i ma wyjątkową renomę, jeśli chodzi o produkty zimowe tego typu. W jej ofercie znajduje się jednak bardzo szeroka gama opon ciężarowych, do wózków kontenerowych pracujących w portach, jak również dla branży leśnej (harvestery i forwardery), budowlanej, rolniczej i oczywiście komunalnej.
W gamie produktów, które znajdują zastosowanie w sektorze związanym z gospodarką odpadami czy utrzymaniem dróg i zieleni, szczególne miejsce zajmuje opona TRI 2. To druga generacja produkowanej od wielu lat i cieszącej się dużą popularnością opony TRI. Może być ona wykorzystywana w bardzo różnych pojazdach i maszynach, takich jak np. ciągniki rolnicze, ładowarki teleskopowe czy ładowarki przegubowe, w dodatku pracujących na wielu rodzajach nawierzchni. Są to zarówno podłoża gruntowe, jak też utwardzone, w tym – co charakterystyczne dla sortowni odpadów czy stacji przeładunkowych – zanieczyszczone niebezpiecznymi przedmiotami, np. odłamkami szkła. Opony te znakomicie sprawdzają się również w sytuacjach ograniczonej przyczepności, a więc na nawierzchniach pokrytych lodem lub ubitym śniegiem, dzięki czemu są powszechnie stosowane w zimowym utrzymaniu dróg.
Wysoka uniwersalność opon TRI 2 nie jest przypadkowa. Po pierwsze wynika z ich unikatowej konstrukcji, która wyróżnia się m.in. szerokim czołem bieżnika z masywnymi, ustawionymi kierunkowo klockami i głębokimi rowkami. Zapewnia to dużą powierzchnię styku z nawierzchnią, co przekłada się na wyższy komfort jazdy i lepszą trakcję, ale również ogranicza naciski jednostkowe, więc opona może być z powodzeniem wykorzystywana na podłożach trawiastych bez obaw o ich uszkodzenie. Bieżnik jest wykonany ze stosunkowo twardej mieszanki gumowej, która znacząco wpływa na wydłużenie trwałości opon (ścieranie następuje wolniej), ale przede wszystkim zapobiega przedostawaniu się ostrych przedmiotów do dna bieżnika. Odpady takie jak np. szkło opona TRI 2 po prostu miażdży, dzięki czemu nie dochodzi do jej przebicia i tym samym okresowego wyłączenia maszyny z pracy. Twardszy bieżnik charakteryzuje się też mniejszymi oporami toczenia, co pozytywnie wpływa na ograniczenie zużycia paliwa. Ma to szczególne znaczenie, gdy maszyna pokonuje duże odległości, a więc podczas odśnieżania dróg albo wykaszania poboczy i rowów. Duża uniwersalność opony TRI 2 wynika również z jej dostępności. Jest ona bowiem produkowana w tzw. pełnej rozmiarówce, tj. o średnicy osadzenia od 16 do 42 cali. Można ją więc stosować praktycznie w każdym sprzęcie, zarówno na pierwszy montaż, jak też w ramach wymiany.
Jeśli w zakładzie przetwarzania odpadów lub firmie świadczącej usługi komunalne w ciągnikach są wykorzystywane klasyczne opony jodełkowe, a osoby odpowiedzialne za utrzymanie sprzętu chcą pozostać przy takim rozwiązaniu, również mogą skorzystać z oferty Nokian Tyres. Do wyboru mają m.in. nowe opony serii TR MultiPlus, choć ich gama nie jest jednak tak szeroka, jak w przypadku TRI 2, ponieważ producent skoncentrował się głównie na dużych pojazdach i maszynach.
W wielu sortowniach balast jest odwożony na składowisko za pomocą ciężkich przyczep podhakowych, które również mogą być wyposażone w opony marki Nokian Tyres. Aktualna oferta fińskiej firmy ma kilka typoszeregów takiego ogumienia, jak np. flagowe Country King, ale także ELS i CT. Cechują się one wysoką nośnością, zapewniają dużą stabilność przyczepy i są odporne na trudne warunki eksploatacji. Ponieważ znajdują zastosowanie głównie w dużych, nowoczesnych pojazdach, ich oferta obejmuje trzy najczęściej zamawiane rozmiary: 22,5, 26,5 oraz 30,5 cala. Oprócz przyczep podhakowych, znakomicie nadają się one również do dużych, ciągnionych wozów asenizacyjnych, jakie są wykorzystywane np. przy transporcie odcieków ze składowiska do oczyszczalni ścieków.
Karol Wójtowicz
Leave a Reply