Unikatowe rozwiązania w zamiatarkach FAUN VIAJET

Unikatowe rozwiązania w zamiatarkach FAUN VIAJET

Wymagania stawiane zamiatarkom miejskim są jasno sprecyzowane. Od takich maszyn oczekuje się, aby były wydajne i dokładnie oczyszczały nawierzchnię, nie powodując przy tym dużego hałasu i zapylenia. Uniwersalne zamiatarki VIAJET firmy FAUN z nawiązką spełniają wszystkie kryteria i to w jaki sposób!

Największą popularnością cieszą się modele VIAJET 6 i VIAJET 7 przeznaczone do pracy w mieście. Różnią się one m.in. pojemnością zbiornika na zanieczyszczenia, która wynosi odpowiednio 6 i 7 m3, a także pojemnością zbiornika na wodę – analogicznie 1.200 i 1.500 l. W pierwszym przypadku jest zalecane podwozie o DMC w zakresie 15-18 t, w drugim optymalne rozwiązanie stanowi podwozie 18-tonowe. Obie zamiatarki mają taki sam sposób transportu zanieczyszczeń od szczotki do zbiornika, jak inne maszyny tego typu, czyli za pomocą podciśnienia wytwarzanego przez wentylator. W odróżnieniu od konkurencyjnych rozwiązań, w zamiatarkach FAUN jest jednak stosowany system recyrkulacji zasysanego powietrza. Polega on na tym, że powietrze, które wraz z zanieczyszczeniami trafia do zbiornika, nie jest kierowane na zewnątrz, ale ponownie wykorzystywane. Poprzez dodatkową rurę przepływa do dyszy umieszczonej za ssawą, gdzie ma na celu odspajanie odpadów od nawierzchni i poddmuchiwanie ich w kierunku rury zasysającej zanieczyszczenia. Zasadę działania zastosowanego układu najlepiej wytłumaczyć na przykładzie kartki papieru położonej na stole. W momencie dmuchnięcia na powierzchnię stołu, kartka się uniesie i wtedy łatwiej ją podjąć. Wielkość zawracanego strumienia jest regulowana przepustnicą w zakresie od 30 do 70%. Reszta powietrza trafia na zewnątrz, ale wcześniej zostaje ono spowolnione w komorze wyciszającej, skąd – już pod niewielkim ciśnieniem – wylatuje przed tylną osią. W tym miejscu nawierzchnia jest już posprzątana, więc nie dochodzi do wzniecania kurzu.

W zamiatarkach VIAJET przy szczotkach bocznych znajdują się po dwie rury. Jedna (nieco cieńsza) służy do poddmuchiwania zanieczyszczeń przy użyciu recyrkulowanego powietrza, druga (ssąca) transportuje zebrane odpady do zbiornika.

Wyższa skuteczność w zamiataniu to nie jedyna zaleta unikatowego rozwiązania stosowanego przez firmę FAUN. Krążące w zabudowie powietrze ogrzewa się na skutek tarcia, a ponieważ cała zabudowa ma dość zwartą konstrukcję, powstałe w ten sposób ciepło oddziałuje na układ wodny. Umożliwia to korzystanie z zamiatarki nawet przy temperaturze jednego czy dwóch stopni poniżej zera, bez obaw o zamarznięcie wody stosowanej do zraszania nawierzchni.

Zależnie od preferencji użytkownika, modele VIAJET 6/7 mogą być napędzane od przystawki odbioru mocy lub pomocniczym silnikiem spalinowym. Jednostka ta zapewnia moc 55 kW (75 KM) i jest bardzo ekonomiczna, ponieważ jej średnie zużycie paliwa wynosi 5–6 dm3/h. W przypadku wyboru pierwszej wersji, przestrzeń służąca do zmieszczenia silnika może być wykorzystana na dodatkowe zbiorniki wody.

Zamiatarki VIAJET są dostępne jako nadwozia wymienne, dzięki czemu w okresie zimowym pojazd nadal może być wykorzystywany, pełniąc np. funkcję wywrotki.

W zamiatarkach FAUN szczotki są montowane w układzie pchanym, co oznacza, że każda z nich jest umieszczona przed punktem zaczepienia. Zdaniem producenta takie rozwiązanie zapewnia lepsze „wgryzanie” się w nawierzchnię, jak również skuteczniejsze usuwanie zanieczyszczeń na zakrętach, w zatokach autobusowych itp. Zamiatarka VIAJET w standardowej kompletacji ma jedną szczotkę talerzową umieszczoną po prawej stronie pojazdu oraz szczotkę walcową znajdującą się pod podwoziem. Jeśli pojawia się konieczność sprzątania ulic jednokierunkowych, aby nie jechać pod prąd, trzeba zamówić szczotkę talerzową umieszczoną również z lewej strony. Tak skonfigurowana maszyna pozwala na jednoczesną pracę obiema szczotkami talerzowymi, tylko prawą lub tylko lewą. W pierwszych dwóch wariantach szczotka walcowa jest skierowana w prawą stronę, przy ostatnim – w lewą. Zestaw dodatkowej szczotki talerzowej ma identyczną konstrukcję, co montowany standardowo, więc obejmuje również dwie rury – ssącą i poddmuchującą.

Wyładunek zanieczyszczeń odbywa się poprzez podniesienie skrzyni za pomocą 2-stopniowego siłownika hydraulicznego. Jeśli tylna klapa nie zostanie otwarta, system bezpieczeństwa ograniczy możliwość wychylenia nadwozia do jednej sekcji siłownika.

Na tylnej ścianie zabudowy, którą tworzy klapa zbiornika na zanieczyszczenia, może być zamontowany osprzęt do doczyszczania nawierzchni. Składa się on m.in. z wysokociśnieniowych dysz wodnych, które wręcz wypłukują zanieczyszczenia z porów podłoża, oraz rur ssących, odbierających powstały osad. Istnieją różne rodzaje dysz, ułatwiając uzyskanie odpowiedniego efektu na konkretnej nawierzchni. W opcji jest dostępny system podgrzewania wody, stosowany najczęściej do usuwania plam olejowych.

Karol Wójtowicz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.