New Holland Boomer to nadal prawdziwy ciągnik!

New Holland Boomer to nadal prawdziwy ciągnik!

New Holland dysponuje szeroką gamą ciągników, które spełniają wszelkie wymagania branży komunalnej, a część z nich została specjalnie opracowana pod kątem takich zastosowań.

Mowa o serii ciągników Boomer, pełniących funkcję uniwersalnych nośników narzędzi. Choć mają one kompaktowe rozmiary gabarytowe, nadal są pełnowartościowymi traktorami, tylko w zminiaturyzowanej wersji. Przede wszystkim posiadają solidną i trwałą konstrukcję, znakomite parametry robocze, pozwalające na pracę z różnym osprzętem oraz wyposażenie typowe dla dużych ciągników (kabina, układ hydrauliczny z możliwością rozbudowy, różne zaczepy itp.). W istotny sposób odróżnia je to np. od kosiarek samojezdnych, spotykanych w marketach budowlanych czy ogrodniczych.

Bogata oferta

Gamę ciągników Boomer tworzy 6 modeli. Dwa najmniejsze – Boomer 20 i Boomer 25 – są napędzane silnikami 3-cylindrowymi o pojemności wynoszącej odpowiednio 1.125 cm3 i 1.320 cm3 oraz mocy 17 kW (23 KM) i 20 kW (27 KM). W pozostałych modelach są stosowane jednostki 4-cylindrowe. Silnik ciągnika Boomer 30 ma pojemność 1.5 dm3 i osiąga moc 21 kW (28 KM), natomiast w ciągniku Boomer 35 pracuje silnik o pojemności 1,8 dm3, zapewniający moc 28 kW (38 KM). Dwa największe modele, tj. Boomer 40 i Boomer 50 są wyposażone w tę samą jednostkę o pojemności 2,5 dm3, ale zostały wyregulowane na inne osiągi – odpowiednio 31 kW (41 KM) i 35 kW (47 KM).
W ciągnikach Boomer 20 i 25 jest dostępna wyłącznie przekładnia hydrostatyczna (dwuzakresowa – HST2), natomiast pozostałe modele oferują wybór między przekładnią hydrostatyczną lub mechaniczną. W ich przypadku skrzynia hydrostatyczna jest trzyzakresowa (HST3). Wszystkie ciągniki z przekładnią hydrostatyczną są sterowane za pomocą dwóch pedałów – jeden służy do jazdy w przód, drugi do jazdy wstecz. Rozwiązanie to wpisuje się w koncepcję maksymalnie uproszczonej, intuicyjnej obsługi, której przyświeca hasło „jump and drive”, czyli „wskakuj i jedź”. Równie proste jest korzystanie z ciągników Boomer ze skrzynią mechaniczną, bo wszystkie przekładnie są synchronizowane, dzięki czemu nie ma potrzeby całkowitego zatrzymania pojazdu przy zmianie biegu do jazdy w przód na bieg wsteczny. Czynność tę ułatwia dźwignia nawrotna, umieszczona w wygodnym dostępie po lewej stronie kierownicy. Modele Boomer 30 i 35 są wyposażane w przekładnię 12×12 (po 4 biegi w 3 zakresach), natomiast modele Boomer 40 i 50 – w przekładnię typu 16×16 (po 4 biegi w 4 zakresach). Z uwagi na niewielką różnicę w cenie, polscy klienci coraz częściej decydują się jednak na odmiany hydrostatyczne, zapewniające najwyższy komfort pracy.

Ze względu na niską masę własną i dostępność szerokich opon z płytkim bieżnikiem, ciągniki Boomer są chętnie wykorzystywane do pielęgnacji boisk piłkarskich, pól golfowych itp.

Dowolna kompletacja

Zakres zastosowań ciągników Boomer zwiększa napęd 4×4 i duże możliwości indywidualnej konfiguracji, pozwalające na łatwe dopasowanie nośnika do najbardziej wyszukanych potrzeb. Za przygotowanie pojazdu zgodnie z wymaganiami klienta odpowiada firma Pol-Agra z Płońska, będąca autoryzowanym dealerem maszyn marki New Holland. Została założona w 1993 roku i niemal od początku istnienia koncentruje się nie tylko na działalności związanej z branżą rolniczą, ale także komunalną. Duża aktywność w tym segmencie oraz zdobyte doświadczenie zaowocowały podpisaniem przed trzema laty umowy z firmą New Holland o zacieśnieniu współpracy w zakresie ciągników Boomer. Dlatego obecnie wszystkie modele tej serii sprzedawane na polskim rynku „przechodzą” przez firmę Pol-Agra. Wynika to z faktu, że są one dostarczane przez producenta bez kół, kabiny i rozwiązań opcjonalnych. Kompletacja finalna na poziomie fabrycznym, przy tak uniwersalnych nośnikach narzędzi, byłaby niezwykle trudna, choćby ze względu na specyfikę danego rynku. Powierzając ją sprawdzonemu dealerowi, producent może mieć pewność, że gotowy ciągnik spełni oczekiwania zamawiającego, który w dodatku nie będzie musiał na niego długo czekać.
Przy doposażaniu ciągników, firma Pol-Agra korzysta przede wszystkim z autorskich rozwiązań. Od wielu lat zajmuje się bowiem m.in. produkcją i montażem układów pneumatycznych czy kompletnych TUZ-ów i układów WOM. Zakres jej kompetencji obejmuje też m.in. modernizację układów hydraulicznych w celu np. zwiększenia osiągów albo wyprowadzenia dodatkowych wyjść, produkcję i montaż zaczepów pod obciążniki, górnych zaczepów transportowych, podnośników czołowych do przeładunku palet oraz błotników. Te ostatnie mają sprężynę zwrotną, dzięki której pozostają na swoim miejscu podczas skrętu kół i tym samym nie ograniczają promienia zawracania. Dla ponad 90% sprzedawanych ciągników podstawowym zabiegiem jest jednak montaż kabiny – w pozostałych przypadkach jest instalowany pałąk ochronny. Wszystkie kabiny oferowane przez firmę Pol-Agra mają certyfikaty ROPS/FOPS (ochrona operatora przed spadającymi przedmiotami/przy przewróceniu się maszyny), izolację akustyczną, ogrzewanie, skuteczny układ wentylacji, instalację radiową (system Radio Ready), oświetlenie halogenowe itp. W ramach wyposażenia opcjonalnego, można zamówić m.in. klimatyzację, dodatkowe oświetlenie robocze czy kratownicowe zabezpieczenie szyby czołowej.

W ofercie firmy Pol-Agra znajduje się szeroka gama osprzętu, który został sprawdzony pod względem współpracy z ciągnikami Boomer. Dzięki temu klient może mieć pewność, że zakupione urządzenie będzie odpowiednio wydajne i nie wpłynie negatywnie na trwałość nośnika.

Na większe potrzeby

Oprócz serii Boomer, w ofercie New Holland znajdują się też inne ciągniki, doskonale spełniające oczekiwania branży komunalnej. Wśród nich są m.in. pojazdy gamy T3F. Obejmuje ona cztery modele napędzane 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 dm3 i mocy w zakresie od 37 kW (50 KM) do 53 kW (72 KM). Każdy ciągnik tej serii ma napęd na cztery koła i dwie przekładnie do wyboru: Synchro Shuttle 12×12 lub Synchro Shuttle 20×20 z biegami pełzającymi. W drugim przypadku pojazd może poruszać się z minimalną prędkością rzędu 100–120 m/min.
Jeszcze większe osiągi zapewniają ciągniki TD4F z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 3,2 dm3. Do wyboru są trzy modele o mocy: 48 kW (65 KM), 57 kW (78 KM) i 65 kW (88 KM). Występują one z przekładnią Powershuttle 12×12, która pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności całkowitego zatrzymania się (hydrauliczna przekładnia nawrotna) lub Synchro Shuttle 12×12. Druga skrzynia jest też dostępna w wersji z biegami pełzającymi 20×12. Przekładnię Powershuttle najłatwiej docenić podczas pracy z ładowaczem czołowym, zwłaszcza gdzie jest mało miejsca i trzeba wykonywać wiele manewrów.
Trudniejszym zadaniom z pewnością sprostają nowe ciągniki serii T5. Kompletną gamę tworzą trzy modele o mocy: 73 kW (99 KM), 79 kW (107 KM) i 86 kW (117 KM). Napędza je 4-cylindrowy silnik wysokoprężny, którego pojemność wynosi 3,4 dm3. Są one wyposażane w przekładnię Electro Command typu 16×16 lub 32×32 (z biegami pełzającymi). Jej najważniejszą zaletą jest możliwość zmiany ośmiu przełożeń bez użycia sprzęgła. Pedał sprzęgła trzeba wcisnąć dopiero przy zmianie zakresu pracy skrzyni z II na III (między biegiem 8. i 9.) lub odwrotnie, czyli z III na II.
Wysokie osiągi takich ciągników pozwalają na wydajne odśnieżanie dróg, tzn. z większą prędkością i przy zastosowaniu pługów o szerokości roboczej ok. 2,2–2,5 m. Taka praca jest bowiem dość wymagająca, szczególnie przy grubszej warstwie zmrożonego śniegu. W okresie letnim pojazdy tego typu mogą być z powodzeniem wykorzystywane do kosiarek wysięgnikowych, ale chcąc stosować osprzęt o zasięgu np. 6 m, trzeba zwracać uwagę na najcięższe modele, które zapewnią odpowiednią stabilność zestawu.

Oprócz serii Boomer, New Holland dysponuje rozbudowaną gamą większych ciągników, które z łatwością stawią czoła najbardziej wymagającym zadaniom komunalnym. Prezentowany model TD4.70F jest obecnie oferowany
z elektrohydrauliczną przekładnią nawrotną.

Karol Wójtowicz
Fot. K. Wójtowicz, New Holland

Leave a Reply

Your email address will not be published.