Elektryczna zamiatarka BUCHER CityCat 2020ev: tradycja spotyka innowacje

Elektryczna zamiatarka BUCHER CityCat 2020ev: tradycja spotyka innowacje

Od ponad trzech lat dobrze znana zamiatarka samojezdna Bucher CityCat 2020 jest dostępna w wersji całkowicie elektrycznej. Model „ev” (ang. electric vehicle) ma te same właściwości użytkowe, co jego odpowiednik z klasycznym układem napędowym, ale nie emituje jakichkolwiek zanieczyszczeń. Jest także znacznie cichszy i o wiele tańszy w eksploatacji.

Źródłem zasilania zamiatarki elektrycznej CityCat 2020ev jest akumulator umieszczony w miejscu jednostki spalinowej. Masa wersji „ev” jest zbliżona do odmiany z silnikiem dieslowskim.

 Oprócz wyżej wymienionych zalet, maszyna Bucher CityCat 2020ev pozwala spełnić wymagania tzw. ustawy o elektromobilności, co czyni ją bardzo atrakcyjną propozycją zarówno dla spółek gminnych, jak również podmiotów realizujących zlecone przez gminy zadania. Ma zbiornik na odpady o pojemności 2 m3, dzięki czemu jest klasyfikowana jako zamiatarka średniej wielkości. Zabudowano ją na przegubowym podwoziu, które gwarantuje bardzo dobrą zwrotność i stabilność kierunkową, umożliwiając operatorowi w pełni skupić się na wykonywanym zadaniu. Często jest zamawiana z trzecią szczotką zamontowaną na ruchomym ramieniu o zakresie ruchu 180°. Może ona pracować poza zasięgiem standardowych szczotek, a dodatkowo w trudno dostępnych miejscach, np. wokół słupów czy pod ławkami.

Aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń i zapewnić jak najlepszą widoczność z prawej strony, wielofunkcyjny joystick zamontowano na podłokietniku przymocowanym do drzwi.

Kluczowy element napędu alternatywnego stanowi akumulator litowo­‑jonowy umieszczony nad tylną osią – w miejscu jednostki spalinowej, więc konstrukcja nadwozia, a zwłaszcza zbiornika na nieczystości, jest niemal identyczna, co w przypadku standardowej odmiany modelu CityCat 2020. Ma on pojemność 56 kWh, co sprawia, że na jednym ładowaniu maszyna jest w stanie pracować nawet 7–8 h, czyli niemal całą zmianę. Dzięki wbudowanej, wydajnej ładowarce o mocy 22 kW uzupełnianie energii do 80% zajmuje tylko 3 h. Pełne trwa dłużej, ok. 8 h. Maszyna jest wyposażona w gniazdo stosowane w samochodach elektrycznych, więc można ją podłączyć do dowolnej publicznej stacji ładowania. Uzupełnianie energii następuje również podczas zwalniania, tj. hamowania odzyskowego. Silnik elektryczny napędzający przednią oś pełni wówczas funkcję generatora prądu, który doładowuje akumulator i tym samym wydłuża czas pracy zamiatarki.

Zbiornik na nieczystości został wykonany ze stali nierdzewnej. Podczas wyładunku jest podnoszony na wysokość 1350 mm.

Zastosowanie napędu elektrycznego zarówno w przypadku układu jezdnego, jak i osprzętu sprawia, że maszyna jest całkowicie bezemisyjna, ale powoduje też znaczne obniżenie poziomu hałasu. W przypadku modelu CityCat 2020ev wynosi on zaledwie 92 dB (A), co oznacza, że jest 10 dB (A) niższy od porównywalnych maszyn, ale z napędem spalinowym. To bardzo duża różnica, bo ucho ludzkie postrzega wzrost hałasu o 3 dB (A) jako 2­‑krotne zwiększenie głośności. Cicha praca zamiatarki CityCat 2020ev może rozszerzać jej zastosowanie we wczesnych godzinach porannych oraz w miejscach szczególnie wrażliwych na hałas, np. okolicach szkół, szpitali czy bibliotek.

Koszty energii elektrycznej wykorzystywanej do eksploatacji unikatowej zamiatarki Bucher są znacznie mniejsze od tych ponoszonych z tytułu zakupu oleju napędowego do analogicznej maszyny. Znaczne różnice dotyczą też nakładów obsługowych – brak przeglądów i konieczności wymiany oleju silnikowego, filtrów itp. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, całkowite koszty operacyjne w porównaniu do zamiatarki z napędem dieslowskim są niższe nawet o 75%. Inwestycja w maszynę elektryczną może się więc zwrócić bardzo szybko.

Z tyłu maszyny znajduje się obsługiwana ręcznie ssawa, dzięki czemu zamiatarka może pełnić funkcję dużego odkurzacza, ułatwiając sprzątanie miejsc wokół koszy na śmieci, schodów itp.

Mocną stroną obu wersji maszyny CityCat 2020 jest też komfortowa, wykonana z aluminium kabina. Ma duże powierzchnie przeszklone (przednia jest zakrzywiona i atermiczna) i szerokie drzwi ułatwiające wchodzenie i wychodzenia z wnętrza. W znalezieniu odpowiedniej pozycji, która ogranicza zmęczenie podczas wielu godzin pracy pomaga regulowana kolumna kierownicy oraz w pełni regulowany fotel z zawieszeniem pneumatycznym.

Karol Wójtowicz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.