Kolejne pojazdy Iveco dla FCC Environment

Kolejne pojazdy Iveco dla FCC Environment

FCC Environment (dawniej .A.S.A.) to jedna z największych firm komunalnych w Polsce działająca na terenie południowych województw. Dysponuje flotą ok. 150 pojazdów, której znaczną część stanowią pojazdy Iveco.

Austriacka Grupa .A.S.A. świadcząca szeroki zakres usług w dziedzinie ochrony środowiska nie tylko na rynku rodzimym oraz w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w 2005 r. została przejęta przez hiszpański koncern FCC Environment. Od dwóch lat trwa proces rebrandingu oraz renamingu, dlatego trzy z sześciu spółek, jakie funkcjonują nad Wisłą mają już nowe nazwy, tj. FCC Lubliniec Sp. z o.o., FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. i FCC Eko Radomsko Sp. z o.o. W ciągu najbliższych miesięcy ta zmiana obejmie również firmę A.S.A. Eko-Polska Sp. z o.o. z Zabrza, koordynującą działania innych podmiotów. Obecnie firma FCC Environment obsługuje w Polsce 38 gmin zamieszkałych przez ok. 750 tys. osób. Jej działalność polega przede wszystkim na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów pochodzących od klientów indywidualnych, ale także instytucji, sieci handlowych, zakładów przemysłowych, a nawet kopalni i producentów samochodów. W tym celu wykorzystuje m.in. dwie nowoczesne instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów o statusie RIPOK, składowisko odpadów niebezpiecznych z punktem utylizacji azbestu czy instalację do oczyszczania i neutralizacji ciekłych odpadów przemysłowych. Mimo swojej ugruntowanej pozycji FCC Environment stale uruchamia nowe projekty, które umożliwiają rozszerzanie zakresu świadczonych usług (np. o produkcję paliwa alternatywnego i polepszaczy gleby), ale także podnoszenie ich jakości przy jednoczesnym ograniczaniu wpływu realizowanych działań statutowych na środowisko i mieszkańców. Jednym z przykładów takiego podejścia do prowadzenia biznesu, określanego mianem zrównoważonego rozwoju, jest zakup w pierwszym kwartale br. sześciu nowych pojazdów Iveco, rozlokowanych pomiędzy trzema polskimi spółkami FCC Environment. – Modernizacja i unowocześnianie floty ma dla nas olbrzymie znaczenie. Przede wszystkim pozwala na terminowe wywiązywanie się z usług i pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. Dzięki temu jesteśmy postrzegani jako partner godny zaufania. Z drugiej strony dostarczone pojazdy spełniają najbardziej restrykcyjne normy odnośnie emisji spalin, a więc są przyjazne dla środowiska i otoczenia. Zadowolenia z nich nie kryją sami kierowcy i ich pomocnicy, ponieważ mają bardziej komfortowe warunki pracy – mówi Joanna Mazur, dyrektor ds. personalnych i komunikacji w FCC Environment.

Decyzje o zakupach nowych pojazdów są podejmowane w centrali w Austrii, na podstawie wniosków składanych przez A.S.A. Eko-Polska Sp. z o.o. – Każdego roku, w ramach planów inwestycyjnych, zgłaszamy aktualne zapotrzebowanie naszych spółek na nowe samochody. Konieczność ich zakupu najczęściej wynika ze zużycia określonych pojazdów albo pozyskania nowych klientów, których obsługa wymaga rozbudowy floty. Gdy nasz wniosek zostanie zaakceptowany, centrala organizuje konkurs mający na celu wyłonienie dostawców podwozi i zabudów. Jeśli chodzi o podwozia, w postępowaniu uczestniczą zwykle cztery, maksymalnie pięć firm – tłumaczy Rafał Widera, manager ds. logistyki w FCC Environment.

O wyborze dostawcy głównie decyduje najkorzystniejsza oferta pod względem cenowym. Dotyczy to jednak nie tylko samych pojazdów, ale także kontraktów serwisowych na minimum osiem lat. W przypadku śmieciarek wysokość miesięcznych opłat jest ustalana na podstawie przepracowanych godzin, natomiast dla pozostałych pojazdów, np. hakowców czy z zabudową skrzyniową – zależy od przejechanych kilometrów. – Dla nas taka umowa jest bardzo wygodna, bo pozwala przewidzieć wydatki związane z utrzymaniem floty. W tym okresie wszystkie koszty przeglądów i ewentualnych napraw przejmuje na siebie firma, która wygrała postępowanie. Odkąd pracuję w FCC Environment, we wszystkich czterech konkursach, jakie odbyły się za moich czasów, tylko raz zwyciężył inny dostawca niż Iveco. Istotne znaczenie ma dla mnie fakt, że jeśli zdecydujemy się dłużej wykorzystywać te pojazdy, mamy możliwość przedłużenia kontraktu serwisowego aż do 12 lat – dodaje Rafał Widera.

Aktualnie we wszystkich sześciu spółkach FCC Environment znajduje zastosowanie ponad 30 samochodów marki Iveco. Większość z nich stanowią śmieciarki, głównie 3-osiowe. Dalsze miejsca pod względem liczebności zajmują kolejno hakowce, bramowce i pojazdy skrzyniowe. Wszystkie są eksploatowane dość intensywnie. W trybie jednozmianowym śmieciarki przepracowują rocznie ok. 2 tys. godzin, przy dwóch zmianach – ok. 3 tys. Większość pozostałych pojazdów jest wykorzystywana na jednej zmianie, ale mimo to ich rocznie przebiegi dochodzą nawet do 60 tys. km. Rafał Widera, zapytany o spostrzeżenia kierowców na temat samochodów Iveco, stwierdził, iż nie słyszał, aby któryś z pracowników na nie narzekał. – Docierały za to do mnie opinie, że są zwrotne i mają przestronne kabiny. Dotyczy to zarówno pojazdów z najnowszej transzy, jak też zakupionych wcześniej, przy czym najstarszy z nich – śmieciarka na podwoziu Stralis – pochodzi z 2008 r. W pochlebny sposób wypowiada się o nich również kierownik serwisu A.S.A. Eko-Polska Sp. z o.o. w Zabrzu, Krystian Pomykol. – Zajmuję się tymi pojazdami od samego początku, odkąd do nas trafiły. Widać w nich duży postęp techniczny i technologiczny, dzięki czemu w znaczący sposób zmniejszyła się ich usterkowość. Najwięcej pozytywnych zmian można dostrzec w Eurocargo i Daily, które mają dobrze wyciszona kabinę, atrakcyjne wnętrze i znakomicie się je prowadzi.

Jeśli chodzi o pojazdy zakupione w ostatniej transzy, aż pięć trafiło do Zabrza. Wśród nich były dwa 3-osiowe samochody Iveco Stralis o DMC 26 t ze skrętną osią wleczoną i rozstawem osi 3.800 mm. Do ich napędu zastosowano 6-cylindrowy silnik Cursor 9 o mocy 310 KM, współpracujący z w pełni automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów Allison. Pojazdy zostały wyposażone w zabudowę do zbiórki odpadów stałych Ekocel Medium XL o pojemności 21 m3, z wrzutnikiem Ekocel Delta 301. W miejscach o trudniejszym dostępie z pewnością poradzi sobie nowy Iveco Eurocargo 4×2 o DMC wynoszącej 16 t, który również dołączył do floty A.S.A. Eko-Polska Sp. z o.o. Ma on rozstaw osi równy 3.690 mm i jest napędzany silnikiem Tector 7 o mocy 250 KM. Podobnie jak w przypadku modelu Stralis, codzienną eksploatację pojazdu ułatwia automatyczna przekładnia Allison, również 6-biegowa. Zabudowa, jaka znalazła się na Eurocargo, to konstrukcja marki Ekocel, model MINI XL o pojemności 11,5 m3. Jej wrzutnik jest identyczny do tego w większej śmieciarce, tj. Delta 301. Pozostałe dwa samochody pochodzą z gamy Daily. Model 7-tonowy wyposażono w zabudowę do zbiórki odpadów Farid Minimatic MM7 o pojemności 7 m3, z wrzutnikiem Farid T1B/EV04. Źródłem napędu jest 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 KM. W przekazywaniu momentu obrotowego na tylną oś pośredniczy ręczna, 6-stopniowa skrzynia biegów. Drugi Iveco Daily, który trafił do Zabrza, ma DMC równą 3,5 t. Zamontowano na nim zabudowę firmy Partner-Nadwozia w postaci skrzyni stałej z siatkowymi nadstawkami o pojemności 20 m3. Jest ona przeznaczona do odbioru i transportu odpadów w workach. W tym przypadku zastosowany silnik ma moc 150 KM i również współpracuje z 6-biegową przekładnią ręczną. Oba Daily zakupione do A.S.A. Eko-Polska Sp. z o.o. mają ten sam rozstaw osi wynoszący 3.450 mm.

Zakupy przez FCC Environment bardzo zróżnicowanych pojazdów mają swoje uzasadnienie. – Duże śmieciarki są najbardziej wydajne, bo podczas jednego kursu mogą odebrać i przewieźć najwięcej odpadów. Musimy jednak kupować również mniejsze samochody tego typu, ponieważ śmieciarki 3-osiowe, a nawet 2-osiowe, ale o większym tonażu nie są w stanie obsłużyć niektórych lokalizacji. W wielu miejscach Zabrza występuje taka zabudowa, gdzie śmieciarka, chcąc dostać się do pojemników, musi przejechać np. przez niewielką bramę w budynku. Specyficzne wymagania dotyczą też naszego oddziału w Jabłonce niedaleko Zakopanego. Mamy tam wielu klientów, do których dojazd wymaga pokonywania stromych podjazdów, a drogi w wielu miejscach są bardzo wąskie. Dlatego szóstym pojazdem, jaki zamówiliśmy w ostatniej transzy, był Iveco Daily All-Road z napędem na obie osie. Umożliwia on łatwy i bezpieczny odbiór odpadów nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych – komentuje Rafał Widera. Daily All-Road dostarczony do FCC Environment ma DMC wynoszącą 7 t i rozstaw osi 3.750 mm. Za jego napęd odpowiada 180-konna jednostka wysokoprężna, skojarzona z 6-biegową przekładnią obsługiwaną ręcznie.

Karol Wójtowicz

 

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.