Tarnów rozwija transport niskoemisyjny

Tarnów rozwija transport niskoemisyjny

Już niebawem na tarnowskie ulice wyjedzie 21 nowych autobusów Scania i 2 śmieciarki – wszystkie zasilane sprężonym gazem ziemnym. W tym momencie 22%, a do końca roku 2018 prawie 1/3 (28%) autobusów w małopolskim mieście będzie miało napęd CNG.

Realizacja umowy pozwoli na rozwój floty ekologicznych autobusów gazowych do stanu co najmniej 32 pojazdów. Tym samym Tarnów z wyprzedzeniem spełni ustawowe wymogi, które nakazują samorządom posiadanie określonego udziału pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flotach komunikacyjnych – powiedział Jerzy Wiatr, prezes zarządu MPK Tarnów. – Nasze plany na przyszłość to struktura taboru składająca się w 1/3 z autobusów gazowych, 1/3 autobusów elektrycznych i 1/3 autobusów zasilanych biodieslem. W rezultacie staniemy się jednym z liderów ekologicznego transportu miejskiego w Polsce – podkreślił. Dostawcą floty autobusów napędzanych gazem ziemnym dla MPK Tarnów jest Scania Polska S.A. To największy w historii firmy w Polsce kontrakt, jeśli chodzi o autobusy zasilane paliwami alternatywnymi. Ponadto wszystkie te pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce w Słupsku.

Od lewej: Harald Woitke, dyrektor generalny Scania Polska S.A., Roman Ciepiela, prezy-dent miasta Tarnowa, Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

Autobusy Scania Citywide 12LF CNG są przyjazne dla środowiska i pracują ciszej, niż te napędzane silnikami diesla, co z pewnością docenią pasażerowie oraz mieszkańcy Tarnowa. Nasze pojazdy gwarantują też charakterystykę pracy pozwalającą na ograniczenie zużycia paliwa, przez co są tańsze w eksploatacji – komentuje Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów, Scania Polska S.A.

Z kolei obecni przy podpisaniu umowy przedstawiciele PGNiG podkreślali znaczenie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w tym CNG, w walce ze smogiem w dużych miastach. Poza tym wskazywali też na ekonomiczną stronę gazomobilności, która po wprowadzeniu zerowej stawki akcyzy na gaz CNG i LNG do celów napędowych stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. – Dzięki elastycznej polityce handlowej inwestycje w pojazdy zasilane CNG są teraz uzasadnione ekonomicznie – powiedział Marcin Szczudło, wiceprezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

Leave a Reply

Your email address will not be published.