Weidemann dołącza do klasy ciężkiej

Weidemann dołącza do klasy ciężkiej

Jeszcze do niedawna największymi ładowarkami przegubowymi marki Weidemann były 7­‑tonowe modele serii 5080. Obecnie gamę tych maszyn zamyka typoszereg 9080 w klasie 11 t. Na razie jest dostępna wersja z tradycyjnym wysięgnikiem – polska premiera miała miejsce podczas ubiegłorocznych targów Agro Show w Bednarach, ale wkrótce dołączy do niej odmiana z wysięgnikiem teleskopowym. Jej światowy debiut zaplanowano na targi Agritechnica 2019 w Hanowerze.

Uzupełnienie oferty o jeszcze cięższe ładowarki przegubowe było dla nas bardzo ważną kwestią. Włożyliśmy wiele wysiłku w rozwój gamy tych produktów i wreszcie nadszedł czas, kiedy z modelem 9080 możemy wkroczyć do segmentu dużych ładowarek – mówi Bernd Apfelbeck, dyrektor handlowy Weidemann. Nowa maszyna ma masę eksploatacyjną 10,7 t i zapewnia maksymalną wysokość podnoszenia mierzoną do sworznia obrotu łyżki równą 4,26 m. Szeroko rozstawione ramiona wysięgnika i poprowadzone wzdłuż nich siłowniki hydrauliczne do otwierania i zamykania łyżki sprawiają, że osprzęt jest odpowiednio sztywny, a operator ma znakomity widok z przodu maszyny. Obciążenie destabilizujące przy wyprostowanym podwoziu wynosi 5290 kg, co oznacza, że ładowarka dysponuje maksymalnym udźwigiem przekraczającym 2,6 t.

W przekładni hydrostatycznej Power Drive 370 czerwona obudowa silnika hydraulicznego o zmiennej chłonności pracuje w zakresie 0–45°, ale minimalne wychylenie jego tarczy wynosi 7°.

Specyfikując maszynę Weideman 9080, można wybrać jeden z dwóch silników. Standardowo jest montowana jednostka Deutz o pojemności 3,6 l i mocy 100 kW (136 KM). W celu zgodności z normą emisji Stage IV w ładowarce zastosowano katalizator utleniający (DOC) z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Układ ten występuje również w wersji z filtrem cząstek stałych (DPF), dostosowującym jednostkę do wymogów certyfikacji Stage V, która zacznie obowiązywać w 2020 r. W ramach opcji jest dostępny silnik o pojemności 4,1 l i mocy 115 kW (156 KM), również produkowany przez firmę Deutz. Ma on standardowo zamontowany najbardziej rozszerzony układ oczyszczania spalin (kombinacja DOC, DPF i SCR) i już teraz spełnia wymagania przyszłej normy Stage V.

Opadający ku tyłowi profil pokrywy silnika ułatwia obserwację obszaru za maszyną. Nowa ładowarka spełnia wymagania normy emisji spalin Stage V (standardowo w przypadku silnika 4,1 l, opcjonalnie dla jednostki 3,6 l).

Bardzo ciekawym rozwiązaniem stosowanym w ładowarkach Weidemann 9080 jest nowa przekładnia hydrostatyczna Power Drive 370. Pozwala ona na bezstopniową zmianę prędkości jazdy w zakresie od 0 do 40 km/h i zapewnia większą siłę uciągu niż wcześniejsze rozwiązania, zachowując przy tym ich główne zalety, takie jak kompaktowa budowa, niskie zużycie paliwa i łatwość sterowania. Zasadniczą część nowej przekładni stanowi wielotłoczkowy silnik hydrauliczny o zmiennej chłonności, zintegrowany z przekładnią osiową, od której odchodzi wał napędowy na przednią i tylną oś. Przy wychyleniu tarczy silnika o minimalny kąt równy 7°, na wał jest przekazywany minimalny moment obrotowy, ale obraca się on z maksymalną prędkością (mała siła uciągu, wysoka prędkość jazdy). Gdy tarcza silnika wychyli się maksymalnie (o kąt 45°), wówczas zachodzi sytuacja odwrotna: wał ma duży moment obrotowy, ale minimalną prędkość (duża siła uciągu, mała prędkość jazdy). Układ zasila wielotłoczkowa pompa hydrauliczna o zmiennym wydatku, co w jeszcze większym stopniu pozwala na optymalizację pracy zastosowanej przekładni hydrostatycznej.

Oprócz prac typowo załadunkowych, ładowarka Weidemann 9080 może być z powodzeniem wykorzystywana do prac związanych z utrzymaniem dróg, np. zamiatania czy odgarniania śniegu.

Przestronna kabina z dużymi przeszkleniami i wąskimi słupkami międzyokiennymi została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi osiągnięciami w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii pracy. Wszystkie elementy sterujące znajdują się w polu widzenia operatora i są łatwo dostępne. Standardowo jest montowany duży, 7­‑calowy wyświetlacz, który umożliwia wygodną kontrolę i regulację najważniejszych parametrów roboczych. Na uwagę zasługuje również praktyczny element sterujący Jog Dial. Korzystając z niego, można np. w łatwy sposób ręcznie ustawić przepływ oleju zasilającego dodatkowy osprzęt, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa, jeśli zastosowane narzędzie robocze nie wymaga maksymalnej mocy hydraulicznej. Każda ładowarka 9080 jest wyposażona w automatyczną klimatyzację, natomiast na życzenie maszynę można doposażyć w ogrzewanie postojowe. Wśród innych ciekawych opcji są m.in. różne rodzaje zaczepów, w tym automatyczny Hitch z funkcją obrotu o 90° dla zwiększenia prześwitu, pakiet oświetlenia roboczego LED, układ hydrauliczny o zwiększonej wydajności do 180 l/min (standardowo 150 l/min), dodatkowy (4.) obwód hydrauliczny oraz system amortyzacji ruchu wysięgnika.

Karol Wójtowicz


Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.