Nowoczesne maszyny wymagają innowacyjnego ogumienia

Nowoczesne maszyny wymagają innowacyjnego ogumienia

Ważną zaletą opon Nokian TRI 2 jest duża powierzchnia kontaktu z podłożem, co ma pozytywny wpływ na stabilność maszyny, przyczepność i ograniczenie nacisków jednostkowych.

Na każdych targach branżowych jest prezentowanych wiele nowych maszyn, które w porównaniu do swoich wcześniejszych generacji charakteryzują się większą wydajnością, lepszą zdolnością do pracy w trudnych warunkach czy niższym zużyciem paliwa. Duży wpływ na te parametry mają zastosowane opony, dlatego producenci sprzętu starają się wykorzystywać ogumienie, które w jak najlepszy sposób będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom.

Ciekawych nowości nie zabrakło również na tegorocznych targach IFAT. Zapoznając się z nimi, uwagę przykuwał ważny szczegół – wiele z maszyn było zaprezentowanych na oponach Nokian. Fińska marka kojarzy się przede wszystkim z produktami do samochodów osobowych (zwłaszcza wysokiej jakości ogumieniem zimowym), ale w jej ofercie znajduje się bardzo szeroka gama opon ciężarowych, do wózków kontenerowych pracujących w portach, jak również dla branży leśnej (harvestery i forwardery), budowlanej, rolniczej i oczywiście komunalnej.

Ze względu na rodzaj maszyn pokazywanych w Monachium dominowały opony Nokian TRI 2. Są one przeznaczone m.in. do ładowarek teleskopowych, przegubowych czy ciągników rolniczych i mogą pracować na różnych nawierzchniach, zarówno utwardzonych, jak i gruntowych. Umożliwia to unikatowa konstrukcja bieżnika, która wyróżnia się m.in. jego szerokim czołem z masywnymi, ustawionymi kierunkowo klockami i głębokimi rowkami. Zapewnia to dużą powierzchnię styku z nawierzchnią, co przekłada się na wyższy komfort jazdy i lepszą trakcję, ale również ogranicza naciski jednostkowe, więc maszyna wyposażona w takie opony może być z powodzeniem wykorzystywana na podłożach trawiastych. Bieżnik jest wykonany ze stosunkowo twardej mieszanki gumowej, która wydłuża trwałość opony (ścieranie następuje wolniej), ale przede wszystkim ogranicza ryzyko przedostania się ostrych przedmiotów do dna bieżnika. Taka cecha rozszerza zastosowanie opon TRI 2 o zakłady przetwarzania odpadów, zakłady recyklingowe, stacje przeładunkowe czy sortownie, ponieważ napotykane odpady, np. w postaci odłamków szkła, są po prostu kruszone.

Opony Nokian TRI 2 są przeznaczone do użytku całorocznego. Występują w pełnej „rozmiarówce”, tj. o średnicy osadzenia od 16 do 42 cali. Można je więc zastosować na obu osiach klasycznego ciągnika.
Przy opracowywaniu ogumienia Hakkapeliitta TRI firma Nokian Tyres korzystała ze swojego olbrzymiego doświadczenia zdobytego przy produkcji opon zimowych do samochodów osobowych. Ma ono bieżnik, który jest optymalny do jazdy po lodzie, śniegu lub błocie pośniegowym. Zastosowanie takiego ogumienia w przypadku ciągnika wykorzystywanego jako posypywarka ma więc pełne uzasadnienie.

Na maszynach stosowanych do letniego i zimowego utrzymania dróg można było obejrzeć opony Nokian Hakkapeliitta TRI. Ich bieżnik został opracowany z myślą o zapewnieniu maksymalnej przyczepności na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Dzięki temu osiągają one odpowiednią trakcję niezbędną np. do efektywnego usuwania śniegu, a także gwarantują bezpieczeństwo jazdy z wyższymi prędkościami. Takie właściwości ogumienia wynikają z przemyślanej, potwierdzonej wieloletnimi badaniami konstrukcji bieżnika oraz mieszanki gumowej dostosowanej do niskich temperatur. Wyniki testów mówią same za siebie. W porównaniu do i tak „wyśrubowanych” parametrów opon TRI 2, ogumienie Hakkapeliitta TRI charakteryzuje się o 25% większą przyczepnością na lodzie i o niemal tyle samo (+23%) na śniegu. Sprawia to, że opony są bardzo popularne zarówno w krajach skandynawskich, jak również w rejonach alpejskich Europy Środkowej oraz Ameryce Północnej.

Opona Tractor King to zupełna nowość w ofercie firmy Nokian Tyres. Prezentuje rewolucyjne podejście w konstruowaniu tego typu ogumienia. Została opracowana z myślą o ciężkich ciągnikach pracujących w bardzo trudnych warunkach terenowych.

Gdyby targi IFAT odbyły się nieco później, wiele ciągników w „komunalnym wcieleniu” byłoby z pewnością wyposażonych w opony Nokian Tractor King, które pod koniec czerwca br. rozszerzyły portfolio fińskiego producenta. Są one przeznaczone do najcięższych maszyn i trudnych zadań wykonywanych w bardzo wymagającym terenie, jaki spotyka się w leśnictwie, przy robotach ziemnych i pracach komunalnych. Tym samym opony Tractor King spełniają wymagania najnowszych ciągników, które mają coraz większą masę eksploatacyjną, jeszcze wyższą moc i poruszają się z coraz wyższymi prędkościami. Nie byłoby to możliwe bez rewolucyjnych rozwiązań, które dotyczą zarówno mieszanki gumowej, bieżnika, jak i karkasu. Wyjściem do jej opracowania była konstrukcja stosowana w przypadku maszyn roboczych wykorzystywanych do robót ziemnych, która została uzupełniona o stalowe pasy wzmacniające, dodatkowe włóka oraz wzmocnienia ścian bocznych włóknami aramidowymi. W połączeniu ze stosunkowo twardą mieszanką sprawia to, że opona Nokian Tractor King jest niezwykle odporna na przecięcia i przebicia, do jakich dochodzi przy pracach leśnych, ziemnych i oczywiście z odpadami. Na tym jednak nie koniec jej zalet. Ogumienie poddawane dużym obciążeniom ma tendencję do wibracji, które nasilają się wraz ze wzrostem prędkości jazdy. W nowej oponie Nokian wyeliminowano ten problem, dzięki czemu można w pełni wykorzystywać osiągi ciągnika.

Karol Wójtowicz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.