śMIECIArka z edukacyjną misją

śMIECIArka z edukacyjną misją

29 sierpnia w Warszawie pojawiła się wyjątkowa, żółta śMIECIArka. Co ją wyróżnia? W jej wnętrzu nie znajdowały się odpady, a wystawa pokazująca, że są one wartościowymi surowcami. Inauguracja innowacyjnego narzędzia edukacyjnego, powstałego w ramach kampanii „Działaj z imPETem!”, miała miejsce na Placu Bankowym.

Dlaczego warto segregować butelki PET? Jak wygląda proces ich recyklingu? Co może powstać w wyniku ich przetworzenia? Od teraz odpowiedź na te pytania można znaleźć m.in. w mobilnej strefie edukacyjnej zaaranżowanej w śmieciarce. Miecia nie jest zwykłą śmieciarką – to dziecięca bohaterka i przyjaciółka dorosłych, która już z daleka przyjaźnie „uśmiecha się”, zapraszając młodszych i starszych do poznania jej bliżej. We wnętrzu Mieci zaaranżowano wystawę pokazującą drogę butelki PET od wrzucenia jej do żółtego kosza, aż do powstania nowych produktów. Odwiedzający mogą nie tylko zobaczyć, ale także poczuć i dotknąć tworzywo powstałe w wyniku recyklingu butelek PET. Dodatkową atrakcją dla najmłodszych jest zamontowana na górze śmieciarki zjeżdżalnia oraz gry zręcznościowe, sprawdzające wiedzę na temat segregacji odpadów. Przy wejściu jest zawieszona zgniatarka – każdy chętny ma możliwość zgniecenia butelki, wyrzucenia jej do żółtego kosza i rozpoczęcia w ten sposób drogi butelki PET, której dalszy etap może obserwować w śmieciarce.

Miecia pojawi się w wybranych miejscach w Polsce. Jeszcze w tym roku spotkać ją będzie można m.in. w Tychach, Łęczycy, Warszawie czy w Bielsku-Białej. Będzie to także element edukacji ekologicznej klientów w kliku dedykowanych lokalizacjach sklepów sieci Biedronka. Informacje na ten temat dostępne będą na www.dzialajzimpetem.pl oraz www.facebook.com/dzialajzimpetem. Projekt ma także na celu łączenie przestrzeni offline z online – wszystkich, którzy nie będą mieli okazji do poznania Mieci osobiście, organizator akcji zaprasza do śledzenia jej w digitalowej rzeczywistości i wzięcia udziału w licznych aktywnościach i konkursach, m.in. na Instagramie (www.instagram.com/miecia_z_impetem).

Celem stworzonej strefy jest zachęcenie mieszkańców Polski do segregacji oraz przekonanie, że recykling rzeczywiście „się dzieje”, jeśli tylko odpowiednio postępujemy z odpadami. Według szacunków Rekopolu do zakładów przetwarzania trafia około 50% opakowań typu butelka PET, które rocznie trafiają na krajowy rynek. To jednak wciąż za mało.

Do 2025 roku, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, poziom zbiórki butelek po napojach ma wynosić 77%, a w roku 2029 wzrosnąć do 90%. Bez zintensyfikowania zbiórki selektywnej nie uda nam się zrealizować tych ambitnych celów – podkreśla Michał Mikołajczyk, dyrektor sprzedaży i marketingu w Rekopolu. – Prowadząc działania edukacyjne niejednokrotnie spotykamy się z wątpliwościami na temat tego, czy segregacja odpadów ma w ogóle sens i czy ich recykling rzeczywiście ma miejsce. Nie każdy ma okazję do zobaczenia tego procesu na własne oczy. Dzięki Mieci stanie się to możliwe – dodaje Anna Kamińska, koordynator projektu „Działaj z imPETem!” z Rekopolu.

Strefa jest elementem kampanii „Działaj z imPETem!” prowadzonej przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań od 2018 roku z inicjatywy czterech producentów wody i napojów w butelkach PET: Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o., Nestlé Polska S.A. Oddział Nestlé Waters., Pepsi-Cola General Bottlers Poland Sp. z o.o., Żywiec Zdrój S.A. Partnerami strefy jest sieć sklepów Biedronka i HORECA Group Sp. z o.o. Sp. k.

W 2018 roku w efekcie projektu udało się zwiększyć ilości zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek PET w systemie Rekopolu o ok. 30%. Prowadzone były m.in. działania edukacyjne we współpracy z podmiotami gospodarującymi odpadami w gminach, samorządami, organizacjami pozarządowymi, kominiarzami oraz Strażą Miejską. W ogólnopolskim konkursie edukacyjnym, realizowanym pod honorowym patronatem Ministerstwa Środowiska i Rzecznika Praw Dziecka, wzięło udział 2000 szkół podstawowych. W tym roku również prowadzone są działania edukacyjne we współpracy z wieloma podmiotami oraz program edukacyjny dla szkół podstawowych, pod patronatem Ministra Środowiska, Rzecznika Praw Dziecka i Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.

Wszystkie osoby zainteresowane udziałem Mieci w prowadzonych przedsięwzięciach firma Rekopol zaprasza do kontaktu:

Anna Kamińska

Specjalista ds. komunikacji marketingowej

Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.

tel. 533 800 054

e-mail: a.kaminska@rekopol.pl

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.